arfa Skrevet 11. juli 2013 Del Skrevet 11. juli 2013 Hei, jeg er en gutt på 18 år som ikke kom inn på forkurs ingeniør i år etter og ha søkt på en skole, nå ser jeg etter andre muligheter i og med at jeg er helt sikker på at jeg vil bli ingeniør, noe jeg ikke var for et halvt år siden da jeg søkte. Jeg lurer da på om det er noen mulighet for å komme inn på forkurs ingeniør på en annen skole og hvordan jeg bør gå fram. Har 4,6 i snitt om det skulle ha noe å si Lenke til kommentar
Borealiz Skrevet 11. juli 2013 Del Skrevet 11. juli 2013 Hei! Jeg tror du skal kontakte de enkelte skolene som kan være relevante for deg og spørre der. Mange studier legges ut på resttorget etter ordinært opptak, også studier som tidligere har vært fullbooket hvis noen har takket nei (og det er det vanligvis en del som gjør). Lykke til! Lenke til kommentar
Quaric Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 Var i samme situasjon som deg for noen år siden. Bare ring skolene og spør. Tror som regel de fleste skolene er stappfulle, men det kan jo hende du er heldig. 1 Lenke til kommentar
Lothaur Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Minner også om at det er mange muligheter for privat undervisning, slik som Sonans, Treider og lignende. Å betale 20-40 000 for et år med skole er kanskje en del, men det er absolutt verdt det hvis du fullfører en ingeniørutdanning senere og kommer ut i jobb. Lenke til kommentar
arfa Skrevet 15. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2013 Minner også om at det er mange muligheter for privat undervisning, slik som Sonans, Treider og lignende. Å betale 20-40 000 for et år med skole er kanskje en del, men det er absolutt verdt det hvis du fullfører en ingeniørutdanning senere og kommer ut i jobb. men da må du generell studiekompetanse fra før... Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 (endret) Hei, jeg er en gutt på 18 år som ikke kom inn på forkurs ingeniør i år etter og ha søkt på en skole, nå ser jeg etter andre muligheter i og med at jeg er helt sikker på at jeg vil bli ingeniør, noe jeg ikke var for et halvt år siden da jeg søkte. Jeg lurer da på om det er noen mulighet for å komme inn på forkurs ingeniør på en annen skole og hvordan jeg bør gå fram. Har 4,6 i snitt om det skulle ha noe å si Hadde du hatt 4,6 i de "tunge" og viktige fagene og i rett pensum på VG, hadde du ikke trengt Forkurs! Da kunne du kommet inn direkte på en ingeniørskole. Så det er vel noe du ikke forteller her. Det er vel de viktige fagene, du ikke har gode nok karakterer i, så da må du gjøre noe med dem. Det er flere veier til målet. Både private skoler og andre skoler. Kanskje du burde prate med en studieveileder. Endret 15. juli 2013 av geco5 Lenke til kommentar
arfa Skrevet 15. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2013 Hadde du hatt 4,6 i de "tunge" og viktige fagene og i rett pensum på VG, hadde du ikke trengt Forkurs! Da kunne du kommet inn direkte på en ingeniørskole. Så det er vel noe du ikke forteller her. Det er vel de viktige fagene, du ikke har gode nok karakterer i, så da må du gjøre noe med dem. Det er flere veier til målet. Både private skoler og andre skoler. Kanskje du burde prate med en studieveileder. har aldri hørt om at man kan gå rett fra vg2 uten noe fagbrev, og rett inn på ingeniørhøyskole. kan du bevise det med en link eller noe? Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 (endret) har aldri hørt om at man kan gå rett fra vg2 uten noe fagbrev, og rett inn på ingeniørhøyskole. kan du bevise det med en link eller noe? Kanskje du har sjekket litt dårlig. Og jeg siterer: " Det vanligste opptaksgrunnlaget til høyere utdanning er generell studiekompetanse, som kan oppnås ved: Fullført og bestått treårig videregående opplæring. Resten finner du her. http://www.hioa.no/S...pptak/node_2600 Tidligere så kom en inn fra Gymnaset, men høyeste pensum i matte/fysikk og gode nok karakterer. VG har overtatt den rollen og med rett pensum og gode nok karakterer kunne du kommet rett inn på høyskolen. Du kan også komme inn via Tekinsk Fagskole. Og du kan også komme inn direkte på Teknisk Høyskole (master), med tilfredstillende karakterer og bestå "sommerkurs" på Tek. Fagskole. Og det er andre løsninger, da du ikke har tilfredstillende pensum/karakterer til inntak på en ingeniørhøyskole. Endret 19. juli 2013 av geco5 Lenke til kommentar
Borealiz Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 (endret) Vet at man faktisk kan komme inn på IT-ingeniør på høgskole uten fagbrev eller studiekompetanse, men det forutsetter et år IKT på VGS. Var i det minste sånn i min tid (gikk ut for 6 år siden). Endret 17. juli 2013 av Borealiz 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 http://www.rkk.no/plain/KURS/Forkurs_ingenioer Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 http://www.rkk.no/pl...rkurs_ingenioer Forkurs er for de som ikke valgt rett pensum på VG og hadde gode nok karrakterer. Eller for andre som heller ikke har tilfredstillende studiekompetanse. Så vi diskuterer ikke hvordan komme inn på Forkurs! Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Forkurs er for de som ikke valgt rett pensum på VG og hadde gode nok karrakterer. Eller for andre som heller ikke har tilfredstillende studiekompetanse. Så vi diskuterer ikke hvordan komme inn på Forkurs! Da må du forklare meg litt, for tittelen her sier nettopp "mulig og komme inn på forkurs ingeniør..." og du sier det er ikke hvordan komme inn på forkurs man snakker om? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 (endret) Veien til ingeniør er blitt flere og flere mer årene (for fagbrevfolk). Få generell studiekompetanse ved å: - Studere selv og gå opp til eksamen som privatist (evt. privatskole) - Gå forkurs til ingeniør - Fullføre to-årig teknisk fagskole - Y-veien. Iallefall en av de (den første) er nok ikke for sein å begynne på. Endret 17. juli 2013 av Gjest Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 Da må du forklare meg litt, for tittelen her sier nettopp "mulig og komme inn på forkurs ingeniør..." og du sier det er ikke hvordan komme inn på forkurs man snakker om? Du tar noe feil. Les innlegget til TS, under overskriften! Jeg hadde kanskje ikke kommentert i det hele tatt, hvis det ikke var for teksten i det første innlegget til TS og "undringen" over å ikke komme inn på Forkurs, med 4,6 i snitt! Samtidig ser vedkommede etter andre muligheter, for å bli ingeniør. Så hans spørsmål er, hvordan bli ingeniør? Vedkommede ser nå IKKE etter måter å komme inn på Forkurset, men muliggheter for å bli ingeniør! Overskriften og teksten i første innlegg, er motstridende. Og jeg fokuserte teksten og undringen, ikke overskriften! Og DET var utganspunktet for, at jeg kommenterte. Jeg gir lite svar på spørsmålet, i innlegget. Men problemet her, må være FEIL pensum og da er kanskje ikke hans snittkarakterer, så interessante som han tror. Og det er dette, jeg opplyser om! Trolig er feil pensum på VG, årsak til at han ikke kom inn på Forkurset. Og det er samme årsak, for ingeniørskolen som tydeligvis var ukjent. Og jeg tror mange unge nå i dag, ikke er klar over at de kunne kommet inn direkte på ingeniørskolen fra VG, med rett pensum og gode nok karakterer fra det pensumet. Og det er andre grunnen, til mine innspill. Jeg avsluttet mitt første innlegg med anbefale en Studieveileder! Og grunnen var, at det er mange "veier å gå" for å bli ingeniør og det er ikke sikkert alle "veier", vil komme frem her. Trolig vil en studieveileder finne en best egnet og rasket mulig måte å bli ingeniør. Og hvis TS er villig til å "stå på", bør trolig fokuset nå være pensum og karakterer, for å komme direkte (eller raskest mulig) inn på ingeniørskolen. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 Veien til ingeniør er blitt flere og flere mer årene (for fagbrevfolk). Få generell studiekompetanse ved å: - Studere selv og gå opp til eksamen som privatist (evt. privatskole) - Gå forkurs til ingeniør - Fullføre to-årig teknisk fagskole - Y-veien. Iallefall en av de (den første) er nok ikke for sein å begynne på. Du glemte den primære "veien". Rett pensum på VG og tilfredstillende karakterer der! Da vil folk slippe omveier og "bortkastede" år, for å bli ingeniør. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 Du glemte den primære "veien". Rett pensum på VG og tilfredstillende karakterer der! Da vil folk slippe omveier og "bortkastede" år, for å bli ingeniør. Hvis du alvorlig talt mener at personer med fagbrev burde ta hele VGS på nytt så tror jeg ikke dine mattekunskaper er gode nok til å slippe inn på Ingeniørstudier iallefall, for det ville i så tilfelle ta 3 år i tillegg til årene det tar å få fagbrev, imot kun 0-2 år på alle alternativene jeg listet opp. Selv hadde jeg ikke fått drømmejobben jeg har idag hvis jeg hadde gått den veien du mener er "rett", for noen arbeidsgivere foretrekker faktisk personer som kan ting praktisk i tillegg til å ha teorien på plass. Lenke til kommentar
alfred2244 Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 (endret) Du glemte den primære "veien". Rett pensum på VG og tilfredstillende karakterer der! Da vil folk slippe omveier og "bortkastede" år, for å bli ingeniør. Usikker på om du er regelrett uvitendes eller ignorant, men det morer meg at du beskriver ett fagbrev som bortkastet for en ingeniørspire. Vegen om fagbrev er noe mange tar med full viten om at det tar lengre tid, siden det lønner seg i lengden. I dag er en mastergrad verdt lite i det store øye alene, siden alle står fritt til å ta det. Her skiller man seg derfor ut i bunken med ett fagbrev, ser også ofte at større selskaper ansetter bachelorstudenter med fagbrev over masterstudenter som bare kan skilte med en deltidsjobb på kiwi som arbeidserfaring. Endret 18. juli 2013 av alfred2244 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 (endret) Hvis du alvorlig talt mener at personer med fagbrev burde ta hele VGS på nytt så tror jeg ikke dine mattekunskaper er gode nok til å slippe inn på Ingeniørstudier iallefall, for det ville i så tilfelle ta 3 år i tillegg til årene det tar å få fagbrev, imot kun 0-2 år på alle alternativene jeg listet opp. Selv hadde jeg ikke fått drømmejobben jeg har idag hvis jeg hadde gått den veien du mener er "rett", for noen arbeidsgivere foretrekker faktisk personer som kan ting praktisk i tillegg til å ha teorien på plass. Svar til deg og ikke til TS. Jeg har ikke uttalt meg om "Fagbrev", eller mer pressist "Yrkesrettet opplæring", fra VG. Eller om de som allerede har tatt yrkesrettet opplæring", bør ta VG på nytt. Jeg har forsøkt å forklare TS, hvorfor han/hun ikke kom inn på forkurs! Samtidig fortelle andre, at det er andre og raskere "vei til målet" - Ingeniørskolen, , ved å velge rett pensum på VG! Hyggelig at du fikk drømmejobben. Men jeg har praktisk bakgrunn selv og har mange bekjente med både erfaring fra praktisk arbeid og flere med kun teoretisk bakgrunn, som er ingeniører. I min bransje (byggebransjen og mange andre), betyr praktis erfaring lite for å få jobb. Så ikke overvurder denne betydningen, selv om du var heldig. Selv om det kan varriere noe fra bransje, til bransje. Endret 19. juli 2013 av geco5 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 (endret) Usikker på om du er regelrett uvitendes eller ignorant, men det morer meg at du beskriver ett fagbrev som bortkastet for en ingeniørspire. Vegen om fagbrev er noe mange tar med full viten om at det tar lengre tid, siden det lønner seg i lengden. I dag er en mastergrad verdt lite i det store øye alene, siden alle står fritt til å ta det. Her skiller man seg derfor ut i bunken med ett fagbrev, ser også ofte at større selskaper ansetter bachelorstudenter med fagbrev over masterstudenter som bare kan skilte med en deltidsjobb på kiwi som arbeidserfaring. Jeg har ikke sagt at veien om "Fagbrev" er bortkastet, bare at det er en lengere vei. Må også pressisere at en får ikke Fagbrev, ved KUN å bestå en VG, på en yrkesrettet linje. En må ha praktisk opplæring i bedrift/foretak og så bestå en Fagprøve på arbeidsstedet før en får Svennebrev/Fagbrev! Jeg har ikke skrevet at "yrkesrettet opplæring" (det du kaller for Fagbrev) er bortkastet erfaring og viten. All erfaring, kan være nyttig. Men du og mange andre overdriver betydningen av denne opplæringen (også praksis i yrket), for å få jobb som ingeniør etter endt utdanning. Og som TS opplever så har han brukbare karrakterer fra VG, men kommer ikke engang inn på Forkurset. Og i hans/hennes situasjon tror jeg det er mer givende å prate med en studieveileder, for å komme videre, enn å diskutere dette her. Endret 19. juli 2013 av geco5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå