2_cool Skrevet 11. juli 2013 Del Skrevet 11. juli 2013 Hei! Jeg har styring av huset via et ip-grensesnitt, så har jeg en App på telefonen som styrer lys og varme i huset, men dette fungerer bare når telefonen er koblet til det hjemmenettverket. Det jeg lurer på er om det går an å koble til routeren, og hjemmenettverket via det mobile nettverket, slik at jeg får tak i IP-grensesnittet når jeg ikke er hjemme. IP-grensesnittet skal altså tro jeg er hjemme. Routeren er en Netgear WNDR 4300 Telefonen er en Samsung Galaxy S4. -Tommy- Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 11. juli 2013 Del Skrevet 11. juli 2013 Stikkordet her er VPN. Jeg vet ikke om routeren din støtter det (sjekk det selv), men alternativet er jo å sette opp en server på en annen maskin internt. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 11. juli 2013 Del Skrevet 11. juli 2013 Det du trenger å sette opp en VPN-tilkobling DIn router støtter ikke i utgangspunktet en VPN-server, men det støtter OpenWRT og DD-WRT noe som betyr at du må flashe routeren med uoffisiell programvare noe som betyr at garanti forsvinner. Alternativet er som Horrobyte sier, sett opp en VPN på innsiden. Lenke til kommentar
2_cool Skrevet 11. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2013 Ja jeg regnet med at det måtte en VPN til. Har sett på DD-WRT, men er alltid litt skeptisk til flashing. Men det frister mer enn å sette opp en fast maskin. Har du noen erfaring med DD-WRT? Routeren støtter PPTP, er ikke det en enkel form for VPN da tro? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 11. juli 2013 Del Skrevet 11. juli 2013 PPTP er VPN. Siden du skal bruke telefonen må denne også støtte den VPN protokollen du har tenk å benytte. Så sjekk hva som er mulig på den først. Du kan bruke DMZ også, men da har hvem-som-helst tilgang så det er neppe lurt. Du må i tillegg til VPN skaffe deg DynDNS (eller fast ip fra ISP) slik at du "finner hjem". Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 Man MÅ vel ikke ha VPN for dette? Det holder å åpne for de nødvendige portene i routerens FW slik at trafikk fra Internett kan nå enheten(e). Lenke til kommentar
2_cool Skrevet 12. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2013 Nei en trenger sikkert ikke vpn, men innbiller meg at det er det enkleste, siden appen på telefonen skal kommunisere med det nevnte ip-grensesnittet. Men jeg har fått lagt inn dd-wrt, og fått laget en ddns, men jeg får likevel ikke koblet til. Satte opp pptp serve4 på routeren, og brukte det samme på mobilen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå