Dr_Ost Skrevet 25. september 2003 Del Skrevet 25. september 2003 Bruksannvisningen sier nettverkskabel, men går det med en isdn som er lagt opp allerede? De ligner jo voldsomt sånn sett utenifra. På forhånd Takk. Lenke til kommentar
Konge Skrevet 25. september 2003 Del Skrevet 25. september 2003 Mellom splitteren og adsl modemet går det fint med det paret i midten så det burde fungere fint Lenke til kommentar
Dr_Ost Skrevet 25. september 2003 Forfatter Del Skrevet 25. september 2003 Paret i midten ja... (vet egentli ikke hva det er...), men når du avslutter med "det burde gå fint" er jeg godt fornøyd. (kjapp var du og) Takk Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 adsl linja gå igjennom nesten kva som helst av kabel. Så det skulle ikkje by på noko problem. btw. det er ingen ting som heiter "isdn kabel". Den tynne kvite som du referere til er mest sansynelig ein PT(S) eller EP kabel. Edit: EP kabel https://e-service.nexans.com/pdf/fam64020.pdf http://kabelkatalogen.nexans.no/web/Datash...kupELNr/1086902 pt: http://kabelkatalogen.nexans.no/web/Datash...kupELNr/1084406 pts: http://kabelkatalogen.nexans.no/web/Datash...kupELNr/1084458 Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Vil kansje lønne seg med en nettverkskabel? De pleier da å være kvalitetsmessig en del bedre? (tvinnede par, skikkelig skjold osv.) Lenke til kommentar
agvg Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Vil kansje lønne seg med en nettverkskabel? De pleier da å være kvalitetsmessig en del bedre? (tvinnede par, skikkelig skjold osv.) mellom splitter og modem? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Det er vel tross alt bedre kvalitet (tror jeg - ISDN kable pleier vel ikke å ha skjold/være tvunnet? Det er ikke mine. (bruker stort sett patch-kable uansett, men...)). Bede kvalitet => mindre støy => raskere/mer stabil linje? Bare min teori. Men du kan jo bare prøve, du ødelegger ikke noe. Så kan du heller bytte hvis du skulle få tak i en kabel. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Det er jo en kilometer eller fler med vanlig telefonkabel mellom sentralen og splitteren, hvorfor skulle man da bry seg om å ha bedre kvalitet de siste par meterene? Det er greitt å bruke en nettverkskabel fordi det er enkelt å ta en standard kabel, men det er ikke noen grunn til å tenke kvalitet. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Det er vel tross alt bedre kvalitet (tror jeg - ISDN kable pleier vel ikke å ha skjold/være tvunnet? Det er ikke mine. (bruker stort sett patch-kable uansett, men...)). Bede kvalitet => mindre støy => raskere/mer stabil linje? Bare min teori. Men du kan jo bare prøve, du ødelegger ikke noe. Så kan du heller bytte hvis du skulle få tak i en kabel. 1. Ingen ting som heiter isdn kabel 2. Man bruker pachekabel til å pache med, installasjonskabel til fast instalasjon. 3. EP er meir en god nok for linja inn til adsl modemet/ruteren Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Ok, så er det kansje ikke noe problem kvalitetsmessig. Men det er da vanlig å kalle de flate, 3-leders kablene som ikke er tvunnet/skjoldet for ISDN-kabel??? Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 flat 3 leder? er den tilfeldigvis grå, og går til 3-polt kontakter? Isåfall er det ein kabel som vart brukt i "gjør det selv" pakker i gamle dager. Denne er ikkje spesielt egna til å kjøre noko anna en analog tlf på. b.t.w. Behovet for skjerma kabel er sterkt overdrevet. Ein ting som dei ferraste tenker på, er at skjerma kabel faktisk har dårligare overføringsegenskaper en uskjerma kabel, så lenge kabelen skall ligge i eit "støyfritt" ommråde. (dette gjeld ved frekvenser under 350mhz, over dette så vert NEXT ein avgjørande faktor.) Men med dei korte avstandane som er i eit LAN net, så spiller det ikkje så stor rolle.(siden f.eks. den kapasitive verdien vert relativt lav uansett på så kort kabel) Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 tror det. den er grå (tror jeg har noen sorte og. i alle fall ikke mer enn 4 poler. tror det er 4. skal sjekke når jeg logger ned Lenke til kommentar
Dr_Ost Skrevet 11. november 2003 Forfatter Del Skrevet 11. november 2003 Nei... Har nå mottatt alt av utstyr fra tele2, og kan med sikkerhet si at det IKKE er mulig å bruke en "isdn" (eller hva man en kaller det) -ledning mellom splitteren og adsl modemet. Hvorfor aner jeg ikke, men det går bare ikke. Telefonen faller ut, og modemet mister kontakten hvis man kobler på den måten. Uansett takk til alle dere som ville hjelpe... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Nei... Har nå mottatt alt av utstyr fra tele2, og kan med sikkerhet si at det IKKE er mulig å bruke en "isdn" (eller hva man en kaller det) -ledning mellom splitteren og adsl modemet. Hvorfor aner jeg ikke, men det går bare ikke. Telefonen faller ut, og modemet mister kontakten hvis man kobler på den måten. Uansett takk til alle dere som ville hjelpe... Det går selvsagt og bruke _ledningen_, du må selvfølgelig koble den om slik at den kun brukes til ADSL og ikke til telefon. Det er jo det de andre mener, du kan ikke bruke den sammen med telefonen og du må muligens fjerne en termineringsmotstand i kontakten. Lenke til kommentar
DarkScorpion Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 (endret) Det er bare på hw sitt forum detta er mulig ass..... Istedenfor at den første karen bare sier ja, ender det opp med en lang diskusjon om kable-typer og skjolda kabler og sånt.... Er det ikke bare la den første karen som ser det, si enkelt og greit JA/NEI, og legge saken dø? Er det så himmelsk viktig og ha så mange poster?????? Det er rett og slett unødvendig.... Skjerpings a gutter... Har dere ikke annet og gjørra a... Dere er gutter jo, surf litt rundt istedenfor..... Endret 11. november 2003 av DarkScorpion Lenke til kommentar
Dr_Ost Skrevet 14. november 2003 Forfatter Del Skrevet 14. november 2003 Det går selvsagt og bruke _ledningen_, du må selvfølgelig koble den om slik at den kun brukes til ADSL og ikke til telefon.Det er jo det de andre mener, du kan ikke bruke den sammen med telefonen og du må muligens fjerne en termineringsmotstand i kontakten. Dette finner jeg høyst uriktig. Etter å ha prøvd den ledningen som ligger lagt opp i veggen, prøvde jeg en som ble brukt til isdn kortet. Denne ville heller ikke virke. Telefonen datt faktisk ut så fort den ble koblet til splitteren, uten at modemet var koblet i andre enden. Hvis du har hatt suksess med ett "splitter-isdnledning-adslmodem" òppsett, er jeg interessert i å høre hvordan det har gått til. Kan det eventuelt være noe galt med splitteren vår? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 Dette finner jeg høyst uriktig.Etter å ha prøvd den ledningen som ligger lagt opp i veggen, prøvde jeg en som ble brukt til isdn kortet. Denne ville heller ikke virke. Telefonen datt faktisk ut så fort den ble koblet til splitteren, uten at modemet var koblet i andre enden. Hvis du har hatt suksess med ett "splitter-isdnledning-adslmodem" òppsett, er jeg interessert i å høre hvordan det har gått til. Kan det eventuelt være noe galt med splitteren vår? Det er da ikke noe problem, du plugger den ene enden inn i modemet og kobler om den andre enden slik at den kan kobles til splitteren. Er du 100% sikker på at du vet at du har koblet kabelen fra telefonlinja? At den ikke er koblet i stjerne eller serie eller noe annet morsomt inni veggen? Det eneste du trenger er at pinne 4 og 5 i RJ45-pluggen har kontakt, det er ganske logisk at du kan bruke en ISDN-ledning til dette Og ja, både jeg og Bravida-motører gjør dette så jeg føler meg ganske trygg på at det funker i og med jeg har montert endel GDS-pakker med denne metoden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå