Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kan jeg bruke en isdn ledning mellom splitteren og adsl mode

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

adsl linja gå igjennom nesten kva som helst av kabel. Så det skulle ikkje by på noko problem.

btw. det er ingen ting som heiter "isdn kabel".

Den tynne kvite som du referere til er mest sansynelig ein PT(S) eller EP kabel.

Edit: EP kabel

https://e-service.nexans.com/pdf/fam64020.pdf

http://kabelkatalogen.nexans.no/web/Datash...kupELNr/1086902

pt:

http://kabelkatalogen.nexans.no/web/Datash...kupELNr/1084406

pts:

http://kabelkatalogen.nexans.no/web/Datash...kupELNr/1084458

Lenke til kommentar

Det er vel tross alt bedre kvalitet (tror jeg - ISDN kable pleier vel ikke å ha skjold/være tvunnet? Det er ikke mine. (bruker stort sett patch-kable uansett, men...)). Bede kvalitet => mindre støy => raskere/mer stabil linje? Bare min teori. Men du kan jo bare prøve, du ødelegger ikke noe. Så kan du heller bytte hvis du skulle få tak i en kabel.

Lenke til kommentar

Det er jo en kilometer eller fler med vanlig telefonkabel mellom sentralen og splitteren, hvorfor skulle man da bry seg om å ha bedre kvalitet de siste par meterene?

Det er greitt å bruke en nettverkskabel fordi det er enkelt å ta en standard kabel, men det er ikke noen grunn til å tenke kvalitet.

Lenke til kommentar
Det er vel tross alt bedre kvalitet (tror jeg - ISDN kable pleier vel ikke å ha skjold/være tvunnet? Det er ikke mine. (bruker stort sett patch-kable uansett, men...)). Bede kvalitet => mindre støy => raskere/mer stabil linje? Bare min teori. Men du kan jo bare prøve, du ødelegger ikke noe. Så kan du heller bytte hvis du skulle få tak i en kabel.

1. Ingen ting som heiter isdn kabel

2. Man bruker pachekabel til å pache med, installasjonskabel til fast instalasjon.

3. EP er meir en god nok for linja inn til adsl modemet/ruteren

Lenke til kommentar

flat 3 leder?

er den tilfeldigvis grå, og går til 3-polt kontakter?

Isåfall er det ein kabel som vart brukt i "gjør det selv" pakker i gamle dager. Denne er ikkje spesielt egna til å kjøre noko anna en analog tlf på.

b.t.w. Behovet for skjerma kabel er sterkt overdrevet. Ein ting som dei ferraste tenker på, er at skjerma kabel faktisk har dårligare overføringsegenskaper en uskjerma kabel, så lenge kabelen skall ligge i eit "støyfritt" ommråde. (dette gjeld ved frekvenser under 350mhz, over dette så vert NEXT ein avgjørande faktor.)

Men med dei korte avstandane som er i eit LAN net, så spiller det ikkje så stor rolle.(siden f.eks. den kapasitive verdien vert relativt lav uansett på så kort kabel)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nei...

Har nå mottatt alt av utstyr fra tele2, og kan med sikkerhet si at det IKKE er mulig å bruke en "isdn" (eller hva man en kaller det) -ledning mellom splitteren og adsl modemet.

Hvorfor aner jeg ikke, men det går bare ikke. Telefonen faller ut, og modemet mister kontakten hvis man kobler på den måten.

Uansett takk til alle dere som ville hjelpe...

Lenke til kommentar
Nei...

Har nå mottatt alt av utstyr fra tele2, og kan med sikkerhet si at det IKKE er mulig å bruke en "isdn" (eller hva man en kaller det) -ledning mellom splitteren og adsl modemet.

Hvorfor aner jeg ikke, men det går bare ikke. Telefonen faller ut, og modemet mister kontakten hvis man kobler på den måten.

Uansett takk til alle dere som ville hjelpe...

Det går selvsagt og bruke _ledningen_, du må selvfølgelig koble den om slik at den kun brukes til ADSL og ikke til telefon.

Det er jo det de andre mener, du kan ikke bruke den sammen med telefonen og du må muligens fjerne en termineringsmotstand i kontakten.

Lenke til kommentar

Det er bare på hw sitt forum detta er mulig ass..... Istedenfor at den første karen bare sier ja, ender det opp med en lang diskusjon om kable-typer og skjolda kabler og sånt.... Er det ikke bare la den første karen som ser det, si enkelt og greit JA/NEI, og legge saken dø? Er det så himmelsk viktig og ha så mange poster??????

Det er rett og slett unødvendig.... Skjerpings a gutter... Har dere ikke annet og gjørra a... Dere er gutter jo, surf litt rundt istedenfor..... :grumpy:

Endret av DarkScorpion
Lenke til kommentar
Det går selvsagt og bruke _ledningen_, du må selvfølgelig koble den om slik at den kun brukes til ADSL og ikke til telefon.

Det er jo det de andre mener, du kan ikke bruke den sammen med telefonen og du må muligens fjerne en termineringsmotstand i kontakten.

Dette finner jeg høyst uriktig.

Etter å ha prøvd den ledningen som ligger lagt opp i veggen, prøvde jeg en som ble brukt til isdn kortet. Denne ville heller ikke virke. Telefonen datt faktisk ut så fort den ble koblet til splitteren, uten at modemet var koblet i andre enden.

Hvis du har hatt suksess med ett "splitter-isdnledning-adslmodem" òppsett, er jeg interessert i å høre hvordan det har gått til. Kan det eventuelt være noe galt med splitteren vår?

Lenke til kommentar
Dette finner jeg høyst uriktig.

Etter å ha prøvd den ledningen som ligger lagt opp i veggen, prøvde jeg en som ble brukt til isdn kortet. Denne ville heller ikke virke. Telefonen datt faktisk ut så fort den ble koblet til splitteren, uten at modemet var koblet i andre enden.

Hvis du har hatt suksess med ett "splitter-isdnledning-adslmodem" òppsett, er jeg interessert i å høre hvordan det har gått til. Kan det eventuelt være noe galt med splitteren vår?

Det er da ikke noe problem, du plugger den ene enden inn i modemet og kobler om den andre enden slik at den kan kobles til splitteren.

Er du 100% sikker på at du vet at du har koblet kabelen fra telefonlinja?

At den ikke er koblet i stjerne eller serie eller noe annet morsomt inni veggen?

Det eneste du trenger er at pinne 4 og 5 i RJ45-pluggen har kontakt, det er ganske logisk at du kan bruke en ISDN-ledning til dette

Og ja, både jeg og Bravida-motører gjør dette så jeg føler meg ganske trygg på at det funker i og med jeg har montert endel GDS-pakker med denne metoden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...