Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Nerveskade i ansiktet

Anonymous122

Anbefalte innlegg

Hei!

Ble født med en liten nerveskade i ansiktet (kan ligne på Bell's Palsy) , og er nå 17år. Har egentlig et spørsmål om nerver generelt.

Har lest på internett ( http://www.news-medical.net/news/20110630/Most-cases-of-facial-nerve-paralysis-in-children-can-be-treated-successfully.aspx ) at nerver som ikke 'er i bruk' over lengre tid forsvinner, og lurer på om dette er sant. Foreldrene mine har fortalt meg at nervene fortsatt er der, men 'brukes' ikke. Er dette sant?

Dette problemet har plaget meg hele livet, og har gjort at jeghar følt meg veldig usikker rundt andre. Har NÅ endelig bestemt meg for å ta skikkelig tak selc, og begynne å massere og trene område så mye som mulig HELT til det blir bedre. Har prøvd mange ganger før , men har gitt opp. Nå er jeg villig til å holde på hver time, hver dag, i flere måneder hvis jeg må!

MEN føler det er lite vits å bruke så mye tid på det hvis det er dødfødt fra starten av.

Så til spørsmålene: forsvinner nerver over tid om de ikke blir 'brukt'? Er de der fortsatt og er svake?Kan evt. nerver utvikles i steder som stimuleres, om nerver ikke er der?

Vet at det sannsynligvis det ikke finnes eksperter på nerver her eller fasit svar av den grunn, men setter VELDIG STOR pris på tanker og meninger om akkurat dette!!

Ha en fin sommer alle sammen! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er langt i fra noen ekspert, men jeg har noe erfaring på området. Jeg knakk tommelen min stygt i en fallulykke på ski. Jeg reiv over nervetråder, og var lam i ytterste halvdel av tommelen. Etter at jeg fikk operert inn titaniumbolter i fingern startet jeg et rehabiliteringsprogram for å få tilbake føligheten.

Legene sa at det kunne ta flere år før jeg var 100% tilbake til normalen. Dette er nå halvannet år siden, og jeg har fått igjen 90-95% av føligheten. Så nervetråder kan absolutt gro tilbake, og ting som massasje var en stor del av rehabiliteringen min.

Endret av Skurupu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for kjempe godt svar! Dette blomstret definitivt noe håp for meg!!

Det eneste forskjellig fra mitt tilfelle og ditt er jo at jeg har hatt det mye lengre, og gjorde ikke noe med det umiddelbart som du gjorde.

Lurer på om jeg har ødelagt mine sjangser med å vente så lenge eller ikke...

Men som sagt, tusen hjertelig takk for svar!! Ga meg absolutt motivasjon :)

Lenke til kommentar

Kroppen er rimelig smart i å spare ressursjer, kompensere og normalisere. Det som ikke blir brukt blir nedprioritert. Massasje er jo en form for stimulering som setter fokus på og som dermed trigger nervene.

Det meste kan man gjøre noe med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...