Gå til innhold

Anbefaling: Bærbar PC ? folk på farten

Anbefalte innlegg

Det gnager meg at produsentene har så dårlig bilde av hva som er relevant. Det er så enkelt å lage en mal for hva som vil selge:

13_zpsb7a096c4.jpg

Basic (5000,-)

1600x900 IPS

Intel Core i3-4010U

Polykarbonat

750GB HDD + 24GB SSD

54 Wattimer

Premium (9000,-)

1600x900 eller 1920x1080 IPS

Intel Core i5-4200Y

Unibody

256GB SSD

74 Wattimer

15_zps97e1e8d6.jpg

Basic (5000,-)

1920x1080 IPS

Intel Core i3-4010U

Polykarbonat

750GB HDD + 24GB SSD

70 wattimer

Premium (10 000,-)

1920x1080 IPS

Intel Core i7-4650U (HD 5000-graphics)

Unibody

256GB SSD

95 wattimer

Gamer (10 500,-)

1920x1080 120Hz TN

Intel Core i5-4288U

nVidia GeForce GTX 760M

Polykarbonat

256GB SSD

70 wattimer

17_zpsc7374968.jpg

Premium Gamer (12 500,-)

1920x1080 120Hz TN

Intel Core i7-4800MQ

nVidia GeForce GTX 780M

Polykarbonat

256GB SSD + 1TB HDD

85 wattimer

Med disse komponentene og prisene skulle det vært helt mulig å få en perfekt serie.

Jeg er for det meste enig, og synes dette er en god oppsummering. Jeg er ikke veldig glad i unibody da det gjør oppgraderinger/vedlikehold vanskelig.

Min ønskeliste når jeg skal kjøpe meg en laptop til høsten (trenger en ny nå) er:

Ca 10K prisklasse.

(helst matt) 15" skjerm >= 1080p (helst høyere enn 1080p)

i7-4850HQ eller i7 4900MQ (4C8T, 55W TDP)

8GB 1600MHz (eller 1866)

IKKE dedikert GPU

>= 60Wh, helst 80 eller over.

Enten en god 256GB SSD, eller en billig skit-harddisk som jeg kan bytte ut med en god SSD. Optimalt 2x 2.5" brønner eller en mSATA + 2.5"

Ellers god byggkvalitet med solid tastatur, ok trackpad, og godt med USB 3.0 og 2.0 porter. Helst både DP/TB og HDMI utganger, men det er mindre viktig.

EDIT: Godt trådløst nett er et stort pluss, og mangel på kablet nett er et stort minus.

Grunnen for Haswell Quad er at jeg kommer til å kompilere en del software, og muligens 3D modellering eller videoredigering fra tid til annen (selv om stasjonære vil bli brukt til sånt om mulig).

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er for det meste enig, og synes dette er en god oppsummering. Jeg er ikke veldig glad i unibody da det gjør oppgraderinger/vedlikehold vanskelig.

Min ønskeliste når jeg skal kjøpe meg en laptop til høsten (trenger en ny nå) er:

Ca 10K prisklasse.

(helst matt) 15" skjerm >= 1080p (helst høyere enn 1080p)

i7-4850HQ eller i7 4900MQ (4C8T, 55W TDP)

8GB 1600MHz (eller 1866)

IKKE dedikert GPU

>= 60Wh, helst 80 eller over.

Enten en god 256GB SSD, eller en billig skit-harddisk som jeg kan bytte ut med en god SSD. Optimalt 2x 2.5" brønner eller en mSATA + 2.5"

Ellers god byggkvalitet med solid tastatur, ok trackpad, og godt med USB 3.0 og 2.0 porter. Helst både DP/TB og HDMI utganger, men det er mindre viktig.

EDIT: Godt trådløst nett er et stort pluss, og mangel på kablet nett er et stort minus.

Grunnen for Haswell Quad er at jeg kommer til å kompilere en del software, og muligens 3D modellering eller videoredigering fra tid til annen (selv om stasjonære vil bli brukt til sånt om mulig).

Takk! Jeg bruker nok unibody litt utenfor sin sammenheng. Jeg ser helst at det skal være mulig å a) bytte batteri og b) rense viftesystemet. Det forutsetter imidlertid at panelet og festemekanismen til dette panelet ikke tar for mye plass. Imidlertid har jeg blitt stadig mer overbevist i det siste om at det er greit for hjemme-PCer at alt er unibody, dersom designet er laget for å vare. Å kunne erstatte batteri i butikk for en verdig sum, er det sanne dilemmaet. Helst skulle de hatt et tilbud om å rense maskin når man bytter batteri, fordi behovet for disse går som regel hånd i hånd.

For oppløsningen sin skyld, føler jeg selv at det ville vært kjekt å ha høyere oppløsning. Ikke for arbeidsarealet, men for skarphetens skyld. Svakhetene overveier imidlertid styrkene for øyeblikket, fordi en må øke lysstyrken på så høye oppløsninger, og det krever sitt av batteriet (skjermen er et stort sluk i alle bærbare). I tillegg opererer produsentene med kunstig høye priser på slike panel. Å betale 2-3000 kroner ekstra for høyere oppløsning, slik som er tilfelle med en del annonserte og allerede utgitte produkter, er totalt uaktuelt.

Om en skal ha såpass kraftig prosessor, ser jeg helst for meg at det går innenfor en Pro-serie, myntet på bedrift og arbeidsliv. Hjemmebrukere flest vil ha fordel av lengre batteritid kontra høyere applikasjonsytelse.

Jeg valgte i tillegg 256GB SSD, nettopp fordi man ikke skal behøve å erstatte den uten videre. SSDer har blitt så billige at en slik kapasitet er gunstig. Det ville jeg ikke sagt for et halvt år siden.

Laget faktisk en egen tråd, der jeg fikk tenkt meg om ordentlig og raffinerte oppsettene bittelitt. :)

http://www.diskusjon...owtopic=1525465

Endret av Agentspoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg endte opp med en Acer R7. Den kan både fungere som nettbrett og lett bærbar. Det eneste som irriterer meg er at det er blank skjerrm på den. Jeg haaaater blanke skjermer (melodi: "Jeg hater måker"). Men det er nok vanskelig å lage en berøringsskjerm som ikke blir et speil hvis man ikke holder den helt riktig eller går inn i et kott og skrur av lyset...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sony VAIO bør tas ut av anbefalingen. Maskinene fungerer helt fine og ser kanskje lekre ut - men bare så lenge de virker. For da viser firmaet Sony sitt sanne ansikt. Trenger du noe service og garanti, så er du fucked! Noe mer useriøst og ufleksibelt skal man lenge lete etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...