Gå til innhold

Valg av landeveissykkel til nybegynner


Irrelevant

Anbefalte innlegg

Ja, det fant jeg ut allerede de første 30 sek etter jeg satt meg på en Merida 88-16. Følte jeg brukte halvparten så mye energi som å sykle den 26" terrengsykkelen min med sine tykke dekk og 14 kg tyngde, og det var uten sykkelsko og landeveispedaler. Ble ytterligere sikker på at jeg kom til å kjøpe landeveissykkel da jeg fikk prøve en en hel dag.

 

 

Du tenker på Merida 903 og Hardrocx Cambrium RR? Har nemlig postet flere sykler i denne tråden.

Hm ok sorry jeg så bare på de 4 du postet i åpningsposten. Så jeg mente da altså hardrockx`en og merida race lite 903 - sykkelen. Men de to andre du linket, virket veldig gode også. Du får virkelig valuta for pengene på de syklene der altså.

Hvorfor ville du ikke hatt karbonramme? Er vel en del dyrere, men veier jo mindre. Og demper? Eller er det stivere? Forstår ikke det der helt. Hvorfor er det en fordel at karbongafler demper? Er det ikke meningen at landeveissykler skal være så stive som mulig så man ikke "hopper på en madrass"?

Grunnen til at jeg ville tatt aluminiumsramme er fordi at i din prisklasse så må du velge mellom en skikkelig billig karbonramme, eller en god aluminiumsramme, og da mener jeg det siste er bedre. Karbon er lettere ja, men til den prisen vil aluminiumen være stivere, så da er det bedre å heller slanke vekk et halvt kilo fett for å gjøre opp for det ;) Men dette kan jeg ikke alt for mye om, så du kan sikkert høre med folk i butikken om dette. Men slik ståå er nå, hvis prisene du har oppgitt er riktige, hadde jeg nok godt for den Pursuit 4.0 for 5500 kr altså. Det er et bra kjøp.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan man kjøpe slike bagasebrett, eller innretninger til å feste vesker på, til alle landeveissykler?

 

Nei, de fleste racingsykler kan ikke ta bagasjebrett. D.v.s. det finnes alltids ett som lar seg montere, men ekstra lette racingrammer liker ikke nødvendigvis å ta last på setestagene, og karbonrammer liker ikke å bli klemt av p-klemmene man nødvendigvis må bruke på slike. Du kan til nød bruke ett som festes på setepinnen, men da må den være alu, og det er en veldig dårlig løsning. Det er best å gå etter en ramme som er tilpasset for bagasjebrett. (det er da et feste nær bakre dropout)

 

Har hver modell sin egen, eller er det noen som passer for alle?

 

Bagasjebærere kan normalt tilpasses sykkelen, men ingen passer ikke alt. Se på:

http://www.tubus.com

http://www.oldmanmountain.com/

 

Det er bedre enn sekk selv om man ikke skal ha med mer enn 4 kg bagasje?

 

Ryggsekker blir klamme, kommer i konflikt med hjelm eller nakke og kan skli forover hvis man er en foroverlent posisjon. Ryggsekk og bukkestyre går ikke sammen, og mangel på lufting på ryggen er ubehagelig uansett.

 

Og har du noen forslag til gode komfortable landeveissykler under 10 000 kr som egner seg til lange turer? Hva nøyaktig er det jeg skal se etter på geometrien?

 

Jo mer aero du kan komme jo bedre er det, men du må vurdere hva du er komfortabel med. Mer aero betyr mer foroverlent. De fleste velger noe mer oppreiste sykler til langtur, Vesker/sekker og slikt ødelegger også en del for aerodynamikk.

 

Cyclocross sykler ka være et godt utgangspunkt for deg. Se etter fester for bagasjebrett og skjermer (Sykler du langt må du gjerne være forberedt på å sykle i regn, skjermer hjelper)

 

Som sagt synes jeg genesis har et godt alternativ, surly long haul trucker kan være et annet noe mer heavy-duty alternativ.

 

På rene racingsykler bør man ikke belage seg på å ta med mer enn hva man får plass til i baklommene på skjorta.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...