Gå til innhold

Valg av landeveissykkel til nybegynner


Irrelevant

Anbefalte innlegg

Driver og kikker litt på landeveissykler. Har tenkt å sykle mellom Grimstad-Arendal og Grimstad-Oslo og litt sånn. Litt rusa på sommeren kanskje. :wee:

 

Har sett på disse:

http://www.merida.no...074-269611.html 5500 kr

http://www.merida.no....269589.no.html 5000 kr

http://www.merida.no...044-269580.html 5000 kr

http://www.hardrocx....em/cambrium-rr/ 7000 kr

 

Har så vidt prøvd den første og den siste. Meridaen skulle kanskje vært den beste siden det ser ut som om sittestillingen er mer oppreist. Likte beste Hardrocxen da, men jeg prøvde bare en modell som var ett hakk for stor for meg. Noen kommentarer til noen av de syklene? Andre forslag i denne prisklassen? Hvilken tror du er best for meg?

Endret av Irrelevant
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Er den billigste karbonsykkelen. Jeg startet våren med alu racer, men måtte skifte og jeg skiftet til den Merida'en fordi den skal ta meg mange timer på asfalten. Stor forskjell i komforten, men begge syklene er av det billige slaget.

Stor forskjell i 105 vs Tiagra gruppesett også...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Vel på Merida sine sider, er den priset til 20k....

Nesten samme ramme som gutta i touren bruker.. Samme geometri, men litt forskjellig karbon...

Lenke til kommentar

Hva med denne. http://www.nakamura....io/pursuit-5-0/

 

7.5 kg, saaatan :) Det er jo nesten halvparten så mye som terrengsykkelen jeg bruker til vanlig med sine 24 eller 26" dekk. Men hvilken størrelse er det sykkelprodusentene oppgir vekt i? Bruker alle samme størrelse? Kan tenke meg det er den minste utgaven...

 

Mulig jeg kan skaffe den sykkelen der, allerede godt brukt i én måned da, i august til 8000 kr, nemlig.

Endret av Irrelevant
Lenke til kommentar

Men jeg begynte tenke litt. Er landeveissykler egentlig det som egner seg aller best om man bare vil sykle lange turer? Altså nå lengst mulig ved å bruke minst mulig energi. Jeg har nemlig ikke noe behov for å delta i konkurranser eller å sykle veldig raskt. Kommer også til å sykle med sekk eller annen bagasje ofte. Og en Galaxy S4 montert på styret, som sikkert ødelegger aerodynamikken helt. Er det noe spesielt ved landeveissykler jeg bør se etter da, som skiller seg fra hva konkurransesyklister ser etter?

Endret av Irrelevant
Lenke til kommentar

Landeveissykler kommer i forskjellige geometrier alt fra touringorienterte sykler til temposykler. Forskjellene ligger i stor grad i hvor aerodynamisk de plasserer deg på sykkelen (Og i litt mindre grad styrerespons og vektfordeling)

 

Hva som er mest effektivt kommer i stor grad an på hvor fort du kommer til å kjøre. Du må veie opp eventuell anstrengelse fra å ligge i en mer aero stilling mot gevinsten den gir deg p.g.a. farten du holder. I snitthastigheter* > 25km/t er det nok en del å hente på en mer aero sittestilling.

 

Ryggsekk ville jeg unngått for lange turer. Jeg bruker bare ryggsekk i terrenget der sykkelen ikke kan ha bagasjebærer (Både fordi det fungerer dårlig på fulldempet sykkel, og fordi vesker vil hekte seg). Hvis du kommer til å ha med bagasje ville jeg tatt sikte på en touringsykkel eller en CX med plass til bagasjebærer. (Tubus' CX spesifikke bagasjerack er svært elegant). Genesis croix de fer er en sykkel jeg ville vurdert.

 

*) For å ha en snitthastighet på 25+ må man regne med en cruisinghastighet på 33-35 i de fleste tilfeller.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men jeg begynte tenke litt. Er landeveissykler egentlig det som egner seg aller best om man bare vil sykle lange turer? Altså nå lengst mulig ved å bruke minst mulig energi.

 

Vekt og rullemotstand, begge i favør av landeveissykler.

 

Jeg har nemlig ikke noe behov for å delta i konkurranser eller å sykle veldig raskt. Kommer også til å sykle med sekk eller annen bagasje ofte.

 

Sykkelsekk.

 

Og en Galaxy S4 montert på styret, som sikkert ødelegger aerodynamikken helt. Er det noe spesielt ved landeveissykler jeg bør se etter da, som skiller seg fra hva konkurransesyklister ser etter?

 

Ikke noe i veien for å sykle langt på MTB, men vil du absolutt minimere energiforbruket så kommer du ikke utenom landeveissykkel. Dine ord. ;) Galaxy S4 på styret? Er ikke det litt skjørt? Dyrt å velte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vekt og rullemotstand, begge i favør av landeveissykler.

Tenkte meg det, men måtte forsikre meg.

 

 

Sykkelsekk.

Hva skiller disse fra vanlige sekker? Behøver egentlig ikke så mye bagasje selv når jeg skal på skikkelig langtur, tror jeg. Vil prøve å holde nede vekta. Men jeg må ha nok plass til

  • 1-2 l vann
  • 3-4 epler
  • En bukse, en genser, to t-skjorter, to par sokker, to underbukser. Satser på å få vasket klærne hver kveld underveis.
  • Reparasjonssett for dekk
  • USB-lader, ladekabel og to batteripakker til mobilen
  • Vaskepulver? :huh:

Ikke noe i veien for å sykle langt på MTB, men vil du absolutt minimere energiforbruket så kommer du ikke utenom landeveissykkel. Dine ord. ;) Galaxy S4 på styret? Er ikke det litt skjørt? Dyrt å velte.

Hmm, ja. Det er åresvis siden jeg har veltet på sykkel da utenom vintrene, og jeg sykler MYE. Måtte kanskje tegnet forsikring på mobilen. Koster vel 80 kr måneden. Har lyst til å ha mobilen på styret, fordi da får jeg lett tilgang til kart og navigering, puls, musikk, speedometer m.m.. Kameralampa kunne kanskje fungert som sykkellykt om kveldene hehe. Allerede bestilt http://www.ebay.co.u...=item2c6fdf6839 . http://www.ebay.co.u...=item460f5727a7 også, men ikke sikker på om jeg kommer til å tørre å bruke den.

Endret av Irrelevant
Lenke til kommentar

Jeg lover deg at det er mye gøyere å sykle på en racersykkel en på terreng- eller hybridsykkel. Og jeg ville så avgjort ikke gått for karbonramme. Jeg skjønner ikke hvordan du får tak i syklene så billig, men de to siste syklene er de klart beste. Den aller siste er best, men litt dyrere da, men de er begge gode kjøp, så du får bare velge ettersom hvor mye penger du vil bruke, og hvor godt den passer deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Landeveissykler kommer i forskjellige geometrier alt fra touringorienterte sykler til temposykler. Forskjellene ligger i stor grad i hvor aerodynamisk de plasserer deg på sykkelen (Og i litt mindre grad styrerespons og vektfordeling)

 

Hva som er mest effektivt kommer i stor grad an på hvor fort du kommer til å kjøre. Du må veie opp eventuell anstrengelse fra å ligge i en mer aero stilling mot gevinsten den gir deg p.g.a. farten du holder. I snitthastigheter* > 25km/t er det nok en del å hente på en mer aero sittestilling.

 

Ryggsekk ville jeg unngått for lange turer. Jeg bruker bare ryggsekk i terrenget der sykkelen ikke kan ha bagasjebærer (Både fordi det fungerer dårlig på fulldempet sykkel, og fordi vesker vil hekte seg). Hvis du kommer til å ha med bagasje ville jeg tatt sikte på en touringsykkel eller en CX med plass til bagasjebærer. (Tubus' CX spesifikke bagasjerack er svært elegant). Genesis croix de fer er en sykkel jeg ville vurdert.

 

*) For å ha en snitthastighet på 25+ må man regne med en cruisinghastighet på 33-35 i de fleste tilfeller.

Kan man kjøpe slike bagasebrett, eller innretninger til å feste vesker på, til alle landeveissykler? Har hver modell sin egen, eller er det noen som passer for alle? Det er bedre enn sekk selv om man ikke skal ha med mer enn 4 kg bagasje? Og har du noen forslag til gode komfortable landeveissykler under 10 000 kr som egner seg til lange turer? Hva nøyaktig er det jeg skal se etter på geometrien?

 

Da jeg sykla Grimstad-Arendal på Nakamura Pursuit 4.0 var snitthastigheten min 24.5 km/t. Sannsynligvis høyere, fordi jeg måtte stoppe og sjekke kartet så ofte. Hadde skolesekken på ryggen. Fikk vondt i korsryggen da jeg begynte på returen da, så jeg lå kanskje litt lavt. :hm:

Lenke til kommentar

Hva skiller disse fra vanlige sekker?

 

De er generelt sett små og tilrettelagt sporten. Noen har muligheter for innebygget «vanningssystem» (vannbeholder med slange som du drikker av), og andre smarte, men mindre kritiske løsninger. Har en slik, og liker den så godt at jeg bruker den som sekk utenom sykling (med drikkesystemet tatt ut).

 

Behøver egentlig ikke så mye bagasje selv når jeg skal på skikkelig langtur, tror jeg. Vil prøve å holde nede vekta. Men jeg må ha nok plass til

  • 1-2 l vann
  • 3-4 epler
  • En bukse, en genser, to t-skjorter, to par sokker, to underbukser. Satser på å få vasket klærne hver kveld underveis.
  • Reparasjonssett for dekk
  • USB-lader, ladekabel og to batteripakker til mobilen
  • Vaskepulver? :huh:

 

Å ja, skal du ut på virkelig langtur spørs det om du må jekke ned forventningene til energieffektivitet for sykkelens del. Du må ha plass til mer bagasje enn en liten sykkelsekk har plass til, og da kan du se langt etter landeveissykler. Med mindre du får plass i en større sekk, men det høres ikke behagelig ut å sykle med sånt på ryggen. Ikke at det er så tungt, men med mer volum blir sekken større og kan være mye til hinder for syklingen.

 

Hybridsykkel med bagasjebrett og/eller andre bagasjemuligheter blir da neste steg, så vidt jeg vet. Hvis du ikke slipper unna med landeveissykkel, vel å merke.

 

Edit: Min utvitenhet får vike; jeg hadde aldri sett for meg landeveissykkel med bagasjebrett. :p

 

Hmm, ja. Det er åresvis siden jeg har veltet på sykkel da utenom vintrene, og jeg sykler MYE. Måtte kanskje tegnet forsikring på mobilen. Koster vel 80 kr måneden. Har lyst til å ha mobilen på styret, fordi da får jeg lett tilgang til kart og navigering, puls, musikk, speedometer m.m..

 

Eventuelt kan du investere i sykkel-GPS med alle disse (minus musikk), som tåler en trøkk, og ha mobilen eller noe annet med musikk trygt nede i sekken. Eller i en jakkelomme.

 

Kameralampa kunne kanskje fungert som sykkellykt om kveldene hehe. Allerede bestilt http://www.ebay.co.u...=item2c6fdf6839 . http://www.ebay.co.u...=item460f5727a7 også, men ikke sikker på om jeg kommer til å tørre å bruke den.

 

Skeptisk. Du skal visst gjøre mye med denne saken, hvordan tror du batteriet holder koken gjennom alt dette? Ser du nevner batteripakker. Du får unnskylde meg om jeg virker i overkant skeptisk. :D Får du i det hele tatt nok lys fra en slik?

 

Men dersom du mener du får nok lys, og at batteriet holder, og at du generelt ikke ser noen grunn til å beskytte mobilen mer, så kjør på.

Endret av Imsvale
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lover deg at det er mye gøyere å sykle på en racersykkel en på terreng- eller hybridsykkel.

Ja, det fant jeg ut allerede de første 30 sek etter jeg satt meg på en Merida 88-16. Følte jeg brukte halvparten så mye energi som å sykle den 26" terrengsykkelen min med sine tykke dekk og 14 kg tyngde, og det var uten sykkelsko og landeveispedaler. Ble ytterligere sikker på at jeg kom til å kjøpe landeveissykkel da jeg fikk prøve en en hel dag.

 

Og jeg ville så avgjort ikke gått for karbonramme. Jeg skjønner ikke hvordan du får tak i syklene så billig, men de to siste syklene er de klart beste. Den aller siste er best, men litt dyrere da, men de er begge gode kjøp, så du får bare velge ettersom hvor mye penger du vil bruke, og hvor godt den passer deg.

Du tenker på Merida 903 og Hardrocx Cambrium RR? Har nemlig postet flere sykler i denne tråden. Nakamura 4.0 og 5.0. Hvorfor ville du ikke hatt karbonramme? Er vel en del dyrere, men veier jo mindre. Og demper? Eller er det stivere? Forstår ikke det der helt. Hvorfor er det en fordel at karbongafler demper? Er det ikke meningen at landeveissykler skal være så stive som mulig så man ikke "hopper på en madrass"?

Endret av Irrelevant
Lenke til kommentar

De er generelt sett små og tilrettelagt sporten. Noen har muligheter for innebygget «vanningssystem» (vannbeholder med slange som du drikker av), og andre smarte, men mindre kritiske løsninger. Har en slik, og liker den så godt at jeg bruker den som sekk utenom sykling (med drikkesystemet tatt ut).

 

 

 

Å ja, skal du ut på virkelig langtur spørs det om du må jekke ned forventningene til energieffektivitet for sykkelens del. Du må ha plass til mer bagasje enn en liten sykkelsekk har plass til, og da kan du se langt etter landeveissykler. Med mindre du får plass i en større sekk, men det høres ikke behagelig ut å sykle med sånt på ryggen. Ikke at det er så tungt, men med mer volum blir sekken større og kan være mye til hinder for syklingen.

 

Hybridsykkel med bagasjebrett og/eller andre bagasjemuligheter blir da neste steg, så vidt jeg vet. Hvis du ikke slipper unna med landeveissykkel, vel å merke.

 

Edit: Min utvitenhet får vike; jeg hadde aldri sett for meg landeveissykkel med bagasjebrett. :p

 

 

 

Eventuelt kan du investere i sykkel-GPS med alle disse (minus musikk), som tåler en trøkk, og ha mobilen eller noe annet med musikk trygt nede i sekken. Eller i en jakkelomme.

 

 

 

Skeptisk. Du skal visst gjøre mye med denne saken, hvordan tror du batteriet holder koken gjennom alt dette? Ser du nevner batteripakker. Du får unnskylde meg om jeg virker i overkant skeptisk. :D Får du i det hele tatt nok lys fra en slik?

 

Men dersom du mener du får nok lys, og at batteriet holder, og at du generelt ikke ser noen grunn til å beskytte mobilen mer, så kjør på.

Det med sykkellykt var litt som en spøk. Men kunne kanskje funka på en helt kort tur da, maks 1 time. :p

 

NB: Skal ihvertfall ikke ha Sora-gir på sykkelen... Dårlige hendler.

Endret av Irrelevant
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...