Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ferdsel med båt på ferskvann. trenger hjelp!

Denique

Anbefalte innlegg

Heisan

Jeg har plassert en liten robåt på 8 fot i et ferskvann i nærheten av dær jeg bor.

men har store problemer med en hytteeier som "er den eneste andre som har båt på dette vanne"

prøver og nekte meg og bruke båten.

vassdraget heter for "neverdalsvassdraget"

det ligger i neverdal i meløy kommune i nordland om dette er noen relevant informasjon.

båten er desinfisert, har bevis, og jeg lagrer båten på en liten flekk tomt til bestefaren hos en venn av meg som vi fikk tilatelse fra.

hytteeier påstår at det ikke er lov med båt i vassdraget, jeg finner ingen informasjon som tilsier at jeg ikke har lov til det.

han mener at det er en grunneier rett, derfor har kun han lov til og ha båten dær.

ifølge allemannsretten kunne jeg finne frem til at det er en allemannsrett, etter jeg ga han denne informasjon nekter han meg og fiske fra båten.

jeg klarer desverre ikke finne noen informasjon om fiske fra båt i ferskvann.

ps, vassdraget er lakseførende og jeg har statskort og lokalt fiskekort kjøpt fra grunneierlaget ut hele sesongen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat dette er regulert i vannressursloven § 16 første ledd, punkt c. Jeg siterer §|.

§ 16. (allmennhetens rådighet over vassdrag)

Enhver kan bruke vassdrag til

a) vannuttak uten grøfting eller bruk av fast ledning eller motorkraft;

b) bading i samsvar med lov 28. juni 1957 nr. 16 om friluftslivet;

c) ferdsel uten bruk av motor;

d) motorisert ferdsel på åpent eller islagt vassdrag når det skjer i samsvar med lov 10. juni 1977 nr. 82 om motorferdsel i utmark og vassdrag og grunneieren ikke har nedlagt forbud etter annet ledd.

Bruk av vassdrag i samsvar med første ledd skal skje så hensynsfullt at det ikke volder ulemper av betydning for grunneieren eller for andre brukere. Grunneieren kan forby motorisert ferdsel i vassdraget. Vassdragsmyndigheten kan sette et forbud til side dersom forbudet etter en avveining av de interessene som gjør seg gjeldende, må anses som urimelig. Vassdragsmyndigheten kan gi tillatelse til at det tas en rimelig avgift for ferdsel med motorfartøy i kanaler og vassdrag som er tilrettelagt for dette formål.

Enhver har rett til å ta opp gjenstander som er sunket i vassdrag og til å fløte tømmer i vassdrag som er fløtbare så langt det ikke utløses konsesjonsplikt etter § 8. Hvis en opptatt gjenstand må regnes som hittegods, gjelder reglene i lov 29. mai 1953 nr. 3 om hittegods. Må den regnes som avfall, gjelder reglene i forurensningsloven. Om retten til fiske gjelder reglene i lov 15. mai 1992 nr. 47 om laksefisk og innlandsfisk m.v.

Dette er de generelle reglene, om det er særregler for dette vassdraget grunnet særlige forhold må du eventuelt sjekke ut med kommunen eller fylkesmannens miljøavdeling.

Endret av Bolson
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han kan ikke nekte deg noe som helst, om han mener det er ulovlig kan han tilkalle politiet (sannsynlig at de gidder å bry seg om en sånn særing.. NOT)

Dersom vannet med tilhørende farbare elver osv er under 2 kvadratkilometer er det dog forbudt med motorisert drift.

Han kan nekte deg å sjøsette båten fra tomta hans, men så lenge du har en annen grunneier å alliere deg med er det helt kurant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...