etui Skrevet 11. juli 2013 Del Skrevet 11. juli 2013 Det står om førstegangsvitnemål: "Et vilkår for å være i denne kvoten, er at søkeren har fått utstedt førstegangsvitnemål etter tre år i videregående opplæring, eller har oppnådd generell studiekompetanse på bakgrunn av vitnemål fra yrkesfag og studiekompetansefagene. Søkeren må ikke ha fylt mer enn 21 år i søkeåret." Jeg har i hele år fått høre fra rådgiveren på skolen min at jeg kommer til å få førstegangsvitnemål. Derfor ble jeg litt overrasket over at det stod "ikke førstegangsvitnemål" da jeg sjekket på samordna opptak.. Jeg har brukt fem år på å fullføre videregående. Første år gikk jeg studiespesialiserende, men fant ut at jeg heller ville gå medier og kommunikasjon. Fullførte derfor 2 år på medier og kommunikasjon. Det fjerde året valgte jeg media og kommunikasjon med studiespesialisering, men dette året klarte jeg ikke å fullføre på grunn av psykiske problemer. Sendte derfor en søknad til fylkeskommunen med brev fra min psykolog, og spurte om jeg kunne få utsatt ungdomsretten min med ett år. Dette fikk jeg innvilget, og har nå fullført mitt femte år som var påbygging til generell studiekompetanse. Jeg er født i 92, det vil si at jeg ikke fyller mer enn 21 dette året. Har jeg ikke krav på førstegangsvitnemål?? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 11. juli 2013 Del Skrevet 11. juli 2013 Du må fullføre videregående på normert tid (dvs. tre år) for å få førstegangsvitnemål. Lenke til kommentar
etui Skrevet 11. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2013 Jammen man har jo rett på et år med omvalg også? Frks om man begynner på allmenn, men så vil man bytte til medier og kommunikasjon.. Det skal jo være lov? Og om jeg i tillegg fikk utsatt ungdomsretten min, burde jeg jo ha førstegangsvitnemål? :s Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 11. juli 2013 Del Skrevet 11. juli 2013 Beklager, det er mulig det jeg sa ikke stemmer. Slik som jeg tolker reglene er man bare avhengig av å fullføre på normert tid hvis man går studiespesialiserende. Hvis man går en yrkesfaglig retning (noe medier og kommunikasjon er), og deretter går påbygg har man jo tross alt "generell studiekompetanse på bakgrunn av vitnemål fra yrkesfag og studiekompetansefagene". Men fordi jeg ikke er sikker på dette anbefaler jeg å sende en mail til samordna opptak og spørre dem. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 11. juli 2013 Del Skrevet 11. juli 2013 Hvorfor skal du bruke førstegangsvitnemål? Med alle alderspoengene du har opptjent burde jo dette utveie førstegangsvitnemåls-poengdifferansen Lenke til kommentar
etui Skrevet 11. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2013 Hvorfor skal du bruke førstegangsvitnemål? Med alle alderspoengene du har opptjent burde jo dette utveie førstegangsvitnemåls-poengdifferansen Søker dyrepleier, og der er forskjellen mellom førstegangsvitnemål stor. I fjor var det laveste snittet for å komme inn 4,5, og på ordinær vitnemål var det 5,4 Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 11. juli 2013 Del Skrevet 11. juli 2013 Søker dyrepleier, og der er forskjellen mellom førstegangsvitnemål stor. I fjor var det laveste snittet for å komme inn 4,5, og på ordinær vitnemål var det 5,4 Ok, ta en telefon til SO, enten har de gjort en feil hvis du er heldig, hvis ikke har skolerådgiveren din gjort en feil. Lenke til kommentar
etui Skrevet 11. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2013 Ok, ta en telefon til SO, enten har de gjort en feil hvis du er heldig, hvis ikke har skolerådgiveren din gjort en feil. Ringte skolen i stad, og hun sa jeg ikke hadde førstegangsvitnemål. Men hun skulle ringe tilbake i morgen, så får se :/ Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 11. juli 2013 Del Skrevet 11. juli 2013 Ringte skolen i stad, og hun sa jeg ikke hadde førstegangsvitnemål. Men hun skulle ringe tilbake i morgen, så får se :/ Anbefaler deg å snakke med Samordna Opptak direkte. Min erfaring er at rådgivere og lignende på skolene ofte ikke kjenner regelverket godt nok. Lenke til kommentar
etui Skrevet 11. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2013 Anbefaler deg å snakke med Samordna Opptak direkte. Min erfaring er at rådgivere og lignende på skolene ofte ikke kjenner regelverket godt nok. Jepp, har sendt de mail Lenke til kommentar
Potissimus Skrevet 11. juli 2013 Del Skrevet 11. juli 2013 Du må fullføre videregående på normert tid (dvs. tre år) for å få førstegangsvitnemål. Dette stemmer ikke. Man kan fortsatt ha førstegangsvitnemål, selv om man fullfører videregående på eksempelvis 4-5 år. Det skal være en søknad om forlengelse av denne studieretten til grunn, noe trådstarter har sendt inn til fylkeskommunen. Det er for øvrig flere på skolen min som fullfører VGS på 4 istedenfor 3, da de har sykdom som har forstyrret skolegangen. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 11. juli 2013 Del Skrevet 11. juli 2013 Reglene opplyses til å være slik: http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptakskvoter/kvote-for-forstegangsvitnemal-.html Lenke til kommentar
Bodø/Glimt Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 RING samordna opptak du. Der vet de alt, noe rådgivere på norske videregående skole ofte har en tendens til ikke å gjøre. Jeg måtte selv benytte meg av SO for svar da min skole sine rådgivere ikke kunne svare meg. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 Hvorfor skal du bruke førstegangsvitnemål? Med alle alderspoengene du har opptjent burde jo dette utveie førstegangsvitnemåls-poengdifferansen Det er bare 4 poeng. Det er ikke allverdens om man skal ha "avansert" utdanning. Andregangskvotene er ganske høye på f.eks medisin og odontologi (nesten 10 poeng høyere). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå