Gå til innhold

Spørsmål om Nautikkutdanningen (Sjøoffiser)

Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Velkommen,

Jeg har søkt på tre ting til høsten;

Forkurs til ingeniørutdanning HIST -> Deretter 5årig Marinteknikk NTNU

Forkurs til ingeniørutdanning HIN -> Deretter 5årig Satellitteknologi HIN

Nautikkutdanning hos HSH

Jeg vingler mellom forkurs hos HIST eller nautikkutdanning, men jeg heller egentlig mot nautikkutdanning. Har fått plass hos HIN, men jeg er egentlig ikke interessert. http://www.hsh.no/studier/nautikk/bachelor.htm

Vil jeg klare å få en jobb på broen til et internasjonalt skip dersom jeg tar nautikkutdanningen hos HSH uten erfaring?

Jeg frykter at jeg er totalt uinteressant for bransjen når jeg kommer rett fra høyskolen som en "teoretiker" uten fagbrev på en fiskebåt eller relevant erfaring.

Men så mener jeg på min side at ett sted må en begynne, og det burde ikke spille noen rolle om en begynner som matros på en fiskebåt eller som en uerfaren sjøoffiser. Alle må begynne et sted.

Et annet spørmål, er det mulig å gjennomføre studiet med 1T matematikk bakgrunn og ingen Fysikk 1? Eller bør en kjøre forkurs først, deretter nautikkutdanning?

Det står at det er anbefalt at en har forkunnskaper i matematikk og fysikk, men jeg frykter at det kanskje blir veldig tungt for de som ikke har de forkunnskapene.

Selvsagt kunne jeg ha ringt eller sendt epost til studieveileder hos HSH, men de er utilgjengelig pga ferieavvikling.

Takker for alle innspill :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-239845

1.Vil jeg klare å få en jobb på broen til et internasjonalt skip dersom jeg tar nautikkutdanningen hos HSH uten erfaring?

2. Et annet spørmål, er det mulig å gjennomføre studiet med 1T matematikk bakgrunn og ingen Fysikk 1? Eller bør en kjøre forkurs først, deretter nautikkutdanning?

1. Ja, men kanskje ikke rett etter skolen. Tror ikke du skal være for redd mangel på erfaring. Det er tross alt ikke ett krav. I praksis er du vel nødt til å jobbe opp en viss fartstid før du får løst sertifikat. På Høyskolen i Ålesund løser de dette ved at de oppfordrer studentene å jobbe på sjøen i sommerferiene. Da har de alt fått en del fartstid (og som regel kontakter i et rederi) før de er ferdig på skolen. Jeg kjenner imidlertid en som ikke hadde noe fartstid og fint fikk seg jobb allikevel.

Jeg kjenner ikke til skolen du har søkt på, men inntrykket mitt fra Ålesund er at de fleste (alle?) har null problemer med å få seg jobb.

2. Så sant du ikke er evneveik, tror ikke jeg du skal bekymre deg så mye for dette. Nivået er i hvert fall ikke høyere enn det andre du vurderer.

Om nautikk er det du ønsker, så er det bare å kjøre på. Døgnet har mange timer, så om du sliter med matematikken og fysikken er det bare å jobbe på. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg takker for svar.

Så da er det altså ikke så farlig om jeg har null erfaring, ettersom jeg kan bygge denne opp i sommerferier ved å ta meg jobber på skip?

Angående matematikken, så den vil altså ikke være på matematikk R2 nivå?

Jeg har søkt på Nautikkutdanningen og jeg kom inn. Poenggrensen på HSH er 47.7 poeng.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Jeg takker for svar.

Så da er det altså ikke så farlig om jeg har null erfaring, ettersom jeg kan bygge denne opp i sommerferier ved å ta meg jobber på skip?

Angående matematikken, så den vil altså ikke være på matematikk R2 nivå?

Jeg har søkt på Nautikkutdanningen og jeg kom inn. Poenggrensen på HSH er 47.7 poeng.

Sannsynligvis ikke.

Det høres ut som om det er dette du ønsker, så da bør du bare kjøre på. Skulle ønske jeg hadde noe jeg brant litt mer for, så vær glad du har funnet noe du har lyst på.

Matematikken er ikke problematisk. Det er sikkert elever der som er svakere enn deg. Jobb hardt og det går helt fint. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg fant ut på HSH sin nettside, at de kommer til å bruke Sinus Forkurs og Cosinus til matematikken (Matematikk 1 NAB1012), og Fysikk Forkurs til fysikken (Fysikk NAB1001). Dette er med andre ord identiske matematikkbøker som skal brukes på forkurset hos HIST og tilsvarende fysikk bok.

http://www.hsh.no/biblioteket/studiestotte/pensumlister/teknisk_okonomisk_maritim/nautikk1.htm#1001

Det skal da med andre ord holde med 1T bakgrunn og ingen fysikk, så fremt at en tar det fort. Også så ser jeg at de skal fortsette med Sinus Forkurs på vårsemesteret i faget "Matematikk II NAB1013". Dermed vil det være identisk matematikkprogresjon på første nautikk år som det er på et vanlig forkurs.

Så dersom en for eksempel hadde kommet fra 3 årig studiespesialisering og har valgt R1, R2 og Fysikk 1 som programfag, da vil de måtte ha de samme fagene på nytt det første året på nautikk. Med andre ord store fordeler. Dessverre så kommer jeg fra yrkesfag med uten de fagene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...