Gå til innhold

i5 eller i7 for BF4, Arma 3, DayZ?

Anbefalte innlegg

Som en enkel huskeregel har det ofte vert sånn at i5 prosessorer kjøper man for spilling, mens i7 kjøper man for litt meir krevande programvare som redigering av bilde og video, 3D osv. Men har også hørt masse om at BF4, Arma 3, DayZ og nokken andre spill krever litt av CPUen.

Spørsmålet mitt blir då om det er vits å gå for en i7 prosessor når man har planer om å spille desse spilla på full grafikk? Kor stor forskjell blir det egentlig i form av gameplay? Merkbart i det heile tatt? La oss ta i5 4670k og i7 4770k som eksempel, overclocket til 4,6GHz begge to. Driver litt småredigering sjølv, så viss eg får en merkbar bonus innenfor spilling i tillegg så vurderer eg kanskje å gå for i7.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CPU_03.png

INTEL-HASWELL-63.jpg

INTEL-HASWELL-63.jpg

Battlefield31920x1080Ultra_HyereerbedreFPS.png

2c00bf86_R9KuQPR.jpeg

Så ja, prosessorkraft hjelper lite her med mindre man vurder GTX Titan eller GTX 780 som skjermkort. Så skal du ha kraftigere CPU bør du heller ha en i7 3930k eller i7 970 overklokket til 4 Ghz i så fall, det burde hjelpe spessielt på SLI oppsett og Crossfire X.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Så ja, prosessorkraft hjelper lite her med mindre man vurder GTX Titan eller GTX 780 som skjermkort. Så skal du ha kraftigere CPU bør du heller ha en i7 3930k eller i7 970 overklokket til 4 Ghz i så fall, det burde hjelpe spessielt på SLI oppsett og Crossfire X.

Kommer til å kjøre det med et GTX 780 kort

Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke sikker på hvordan de optimaliserer ArmA 3, men hvis man kan ta med litt lærdom fra ArmA 2 så ville jeg si at en god prossesor er et pluss. En ting som er viktig å huske på i ArmA (i alle fall i A2) var at mye informasjon blir mærmest streamet fra harddisk fordi terrengene og størrelsen er gigantisk i forhold til mange andre spill. Battlefield 3 og 4 er superoptimalisert og når du loader et kart så puttes alt sammen i Ram og du spiller det derifra, mens Arma konstant henter informasjon fra harddisken. Så en SSD, eller en Ramdrive, kan være en fordel sammen med en god cpu.

Spesielt merkbart er/var dette i Arma 2 når du entrer et nytt område, feks Elektro. Mange klager på serverlagg og sånt, men i virkeligheten er det ofte en treg harddisk - spesielt om man kommer raskt inn med fly eller bil så kan man se bygninger uten teksturer og med gråe flater istede. Altså ikke så merkbart i Dayz der man for det meste går og viewdistance er cappet på 1500meter elns. Mens om du forblir i Elektro så vil det ettervhert bli bedre (mindre lagg) og da er spillet ferdig med å legge alle teksturer og ting på plass i ram. Dette er litt spesielt med Arma og det blir hele tiden optimalisert via patcher. Nå skal den nye øya Altis bli gigantisk og ha flere bygninger. Det kan jo godt tenkes at Arma beholder denne typen lasting av teksturer osv.

Så et tips for ArmA kan være en SSD og en god CPU sammen med et godt grafikk-kort. Alt sammen vil påvirke hvordan spillet oppleves.

EDIT: Mange vil kanskje tro at dette er vås. Nå er nettsiden nede, men dette søket vil inneholde I/O analyser (webcache på grunn av nettsiden er nede) som viser aktivitet på disk og mer informasjon om ArmA og ytelse. En Ramdrive vil nok være det aller raskeste, men en SSD er jo kanskje litt enklere og mer brukervennlig :) Techheads må gjerne studere det mer

Endret av Green_Monster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takker for utfyllende svar! SSD er prioritert. Skal kjøpe 250GB Samsung 840 Pro. Det som eg hadde tenkt var SSD, GTX 780 og i5 4670k. Men har i det siste lurt på om eg bare skal gå for en i7 isteden, viss det gir merkbar forskjell.

Lenke til kommentar

Skal du streame og spillvideoer og sånt ? En i7 vil vel klare seg bedre med streaming og spilling samtidig?

En annen ting, appropos hvilket HK du har, som kan være kult å bruke, er intel rapid storage tech. Om du har Z68 chipset eller nyere så kan du bruke en 64SSD til å cache HDD. Da vil de mest brukte filene legges i cache og føles som om de er på SSD. Jeg bruker en sånn løsning også har jeg en 120 SSD til system og Arma. og en 64 til caching av harddisken :) I og med at Arma har godt av å ligge på SSD og Steam lar deg installere enkeltspill på hvilken drive som helst, så kan det være en grei løsning for å speede opp hele systemet og ikke bare det du velger å legge på SSD.

Endret av Green_Monster
Lenke til kommentar

Skal du streame og spillvideoer og sånt ? En i7 vil vel klare seg bedre med streaming og spilling samtidig?

Kommer ikkje til å streame eller lage nokke spesielt med spillvideoer. Kanskje nokken videoer her og der i Vegas eller After Effects, men ikkje nokke stort. Men det eg skal er å sette opp dual monitor der eg skal spille på en skjerm mens eg ser på streams, videoer etc på den andre. Er det lurt med en i7 prosessor her?

Ang. hovedkort så er eg veldig usikker ettersom eg har lite peiling på hovedkort, men tenker på ASUS Z87-PLUS eller MSI Z87-G45. Her er forresten link til tråden eg starta om heile oppgraderinga av PCen.

Takker for hjelpen så langt :)

Lenke til kommentar

Kommer ikkje til å streame eller lage nokke spesielt med spillvideoer. Kanskje nokken videoer her og der i Vegas eller After Effects, men ikkje nokke stort. Men det eg skal er å sette opp dual monitor der eg skal spille på en skjerm mens eg ser på streams, videoer etc på den andre. Er det lurt med en i7 prosessor her?

Nei, liten vinning med i7-prosessor, legg penga i skjermkort, kabinett, PSU, HDD, eller SSD.

Ang. hovedkort så er eg veldig usikker ettersom eg har lite peiling på hovedkort, men tenker på ASUS Z87-PLUS eller MSI Z87-G45. Her er forresten link til tråden eg starta om heile oppgraderinga av PCen.

ASUS-kortet er heslig, så jeg vil si MSI her, de har stort sett samme funksjonalitet uansett og MSI har laget gode hovedkort de siste åra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...