Gå til innhold

Hvilken valutakurs benytter kredittkort-selskapene?

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet eksakt hvilken valutakurs kredittkort-selkapene benytter?

I forbindelse med en nært forestående ferietur til England har jeg bestilt en del billetter i forkant de siste dagene, i GBP. Etter å lagt til valutagebyret på 1,75% så trekker kortselskapet (i dette konkrete tilfellet Ikano) en del mer penger enn den summen jeg kommer fram til med utgangspunkt i kursene for GBP hos Norges Bank.

Et konkret eksempel er et kjøp på 195 GBP den 8. juli. Ifølge linken over var kursen den dagen 9,2444. Påplusset valutagebyret blir dette om lag 1.834 NOK. Kortet har trukket 1 846,57, en differanse på om lag 12 kroner.

Det er jo ikke mange kronene i forskjell, men det blir jo en del når man benytter noen tusen på ferie i utlandet. De forskjellige kredittkort-selskapene har et valutapåslag, men de skriver ingen ting om hvor de henter selve valutakursen. Man skulle jo tro at Norges Bank sin kurs er den offisielle?

Så noen som vet hvordan selskapene beregner kursene?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen som vet eksakt hvilken valutakurs kredittkort-selkapene benytter?

I forbindelse med en nært forestående ferietur til England har jeg bestilt en del billetter i forkant de siste dagene, i GBP. Etter å lagt til valutagebyret på 1,75% så trekker kortselskapet (i dette konkrete tilfellet Ikano) en del mer penger enn den summen jeg kommer fram til med utgangspunkt i kursene for GBP hos Norges Bank.

Et konkret eksempel er et kjøp på 195 GBP den 8. juli. Ifølge linken over var kursen den dagen 9,2444. Påplusset valutagebyret blir dette om lag 1.834 NOK. Kortet har trukket 1 846,57, en differanse på om lag 12 kroner.

Det er jo ikke mange kronene i forskjell, men det blir jo en del når man benytter noen tusen på ferie i utlandet. De forskjellige kredittkort-selskapene har et valutapåslag, men de skriver ingen ting om hvor de henter selve valutakursen. Man skulle jo tro at Norges Bank sin kurs er den offisielle?

Så noen som vet hvordan selskapene beregner kursene?

Kortselskapene bruker sine egne kurser - slik som Eurocard kan du finne kursene ved å gå til denne siden: https://www.mastercard.com/global/currencyconversion/

Lenke til kommentar

Takk. Nå gjelder jo dette Mastercard, men antar at Visa bruker tilsvarende kurser. Ser at jeg kommer nærmere den faktisk trukkede summen når jeg benytter kursen i denne linken hos Mastercard....

Regner med de bruker omtrent den samme måten - altså en måte som IKKE er til din fordel *S*

Dessuten kommer jo påslaget på 1,75% i tillegg.

Lenke til kommentar

Takk. Nå gjelder jo dette Mastercard, men antar at Visa bruker tilsvarende kurser. Ser at jeg kommer nærmere den faktisk trukkede summen når jeg benytter kursen i denne linken hos Mastercard....

Tidligere har jeg tatt ugangspunkt i kursene på http://www.xe.com/ når jeg har beregnet kostanden selv. Ser at jeg da må legge til et valutagebyr på hele 3% for å finne "riktig" pris. Med utgangspunkt i de noe høyere kursene hos Norges Bank må jeg legge til et gebyr på 2,4%.

Så når selskapene skriver at de legger på 1,75% uten å skrive at de benytter andre kurser enn de man finner hos valutakalkulatorer på nettet så blir det jo litt misvisende.....

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis kjøpet er gjort den 8. juli så blir vel belastningen gjort dagen etter? Sjekket summen med Visa sin kalkulator for den 9. juli og da stemmer det på øret.

Summen er bokført 8. juli i transaksjonsoversikten, men det er mulig det i alle tilfeller betyr dagen etter? Uansett har jeg funnet ut at selkapene benytter egne kurser og ikke de jeg trodde var de offisielle fra Norges Bank...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...