Jajakanskjedet Skrevet 11. juli 2013 Del Skrevet 11. juli 2013 Hei! Noen andre som har merket den sinnsyke kameraføringen i serien "En moderne familie", eller "A modern familiy"? Det ødelegger serien for min del i alle fall. Måten det blir vilkårlig zoomet inn og ristet uten mål og mening....er bare rart. Noen som vet hvorfor de gjør dette? Er det en spesiell teknikk jeg ikke har fått med meg? Hva er vitsen?! Lenke til kommentar
Maxie10 Skrevet 11. juli 2013 Del Skrevet 11. juli 2013 Tenker det er en slags "Mockumentary" ala Borettslaget eller Kongsvik-seriene, bare at dette ikke alltid legges like mye vekt på. F.eks har de intervjuer og sitter en og en eller to og to foran kamera og forteller hva de føler. Samtidig byttes det kameravinkel oftere enn det som er vanlig i den sjangeren, og kamera er tilstede over alt (f.eks når Luke og faren er under huset på skattejakt.) Så ja, mockumentary til en viss grad, med mye sitcompreg. Tenker at det krasjet mellomsjangrene gør at kameraføringen oppleves litt spesiell av og til. Men det plager meg ikke nevneverdig. Lenke til kommentar
Spider Skrevet 11. juli 2013 Del Skrevet 11. juli 2013 Først og fremst er Modern Family et ettkameraprosjekt som ikke er filmet foran et publikum (i motsetning til f.eks. Friends og Seinfeld), og kan derfor virke noe uvant for de som er vant med å se tv-serier i sitt mer tradisjonelle format. Når det gjelder kameraføring vil jeg tippe de bruker steadicam som enkelt kan navigere seg tettere inn på skuespillere og simulere bevegelser bedre enn stasjonære kameraer. Lenke til kommentar
Maxie10 Skrevet 11. juli 2013 Del Skrevet 11. juli 2013 Ja, det er ettkamera, men likevel mer "virrende" og spesielt enn de fleste i den sjangeren. Sammenlign med Scrubs eller Malcolm i midten, det er forskjell. 1 Lenke til kommentar
Spider Skrevet 11. juli 2013 Del Skrevet 11. juli 2013 (endret) Ja, tok en titt på en episode nå, og ser at det er en del "virring" som du kaller det, men langt mindre enn hva det ville vært med et urigget/håndholdt kamera. Effekten av det, slik jeg ser det, er at de kan bryte den fjerde veggen uten at det går på bekostning av fiksjonskontrakten med publikum. Det blir litt i samme gate som et Brecht-brudd, bortsett fra at da Brecht brukte det for å minne publikum på at det som skjedde på scenen bare var et spill (bryte fiksjonskontrakten), så blir det brukt i Modern Family for å inkludere publikum med inn i spillet/scenen/situasjonen. En nokså fiffig teknikk, spør du meg. Endret 11. juli 2013 av Tony Chu Lenke til kommentar
Maxie10 Skrevet 11. juli 2013 Del Skrevet 11. juli 2013 Ken Levine har forresten nevnt dette på bloggen sin. En blogg jeg forøvrig anbefaler alle sitcom-interesserte å sjekke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå