indahla Skrevet 11. juli 2013 Del Skrevet 11. juli 2013 Da kan man jo lage skikkelig reality-TV i samme slengen. Støttes! Les boken Wonderboy Lenke til kommentar
NothingForever Skrevet 11. juli 2013 Del Skrevet 11. juli 2013 Googles forslag er ikke alltid like suksess. Nylig søkte jeg etter et polsk firma (i Polen), og føyet til "Poland" i søket mitt. Søker man etter "Poland", leverer Google også resultater med ordet "polish". Og alle topp-resultatene var relatert til "nail polish" - neglelakk. Ellers merker jeg disse cookiene også. Om jeg en dag tar et bildesøk etter "en relativt ny film" movie poster, også noen dager senere søker jeg etter "en enda nyere film" movie poster, så vil jeg også få resultater på "en relativt ny film" movie poster (og mine andre tidligere bildesøk). Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 Les boken Wonderboy Det var da veldig til forslag om "les boken ditt-og-datt" i denne tråden. Har ikke tid til å lese en hel bok bare for å forstå et innlegg på diskusjon.no. Lenke til kommentar
momae Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 Bortsett fra at da jeg testet dem (for øvrig ved å søke på "Snowden"), fikk jeg følgende melding to ganger på rad: Oops, there was an error. Please try again. If it persists, please email [email protected] Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 Dere burde også skrive om Ghostery som sperrer for snikingen.Og om at Ghostery selger informasjonen de får inn via GhostRank hvis du har det slått på.http://lifehacker.com/ad-blocking-extension-ghostery-actually-sells-data-to-a-514417864 De selger statistikk ja, men visstnok helt anonymt, dvs. ingenting knyttet til brukerens ip. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 Hvorfor er alle så ekstremt opptatt av å være anonyme på nettet? Hva driver folk med som er så viktig å skjule? en stat med for mye makt vil _alltid_ misbruke den. Dette ser vi igjen og igjen i alle store civilisasjoner som har eksistert. Det starter med små ting, man luker ut kriminelle, ikke tyver og overgrepsmenn, man luker ut kriminelle mot staten. Folk som truer fundamentene. Deretter luker man ut opposisjonen, først de små partiene med de villeste ideene, deretter svekker man de større partiene - er en av deres frontmenn (la oss ta erna solberg f.eks) på vei opp. Hun står der med 45% stemmer i siste meningsmåling. Dette liker ikke jens, så han ringer sine venner inne på DLD og spør hva han kan gjøre med dette. Plutselig lekker erna solberg sin søkehistorikk ut, der hun har søkt etter både "sexy men in barcelona" "Do i have herpes" "oiled midget trannies" og "hvordan å stoppe redsel for mørket" Neste meningsmåling så har erna 10% stemmer... Etter dette så blir folket opposisjonen. Man har aktive filtere som søker etter nøkkelord, søkte du etter kommunisme? På tide å få onkel blå på døra. Er du samlet på en plass (sporet med mobilen) sammen med 10-15 andre? Kanskje dere driver med organisering - onkel blå kanskje burde sjekke at dere ikke gjør noe dumt. Og plutselig så er landet et fengsel. Fyllt opp av mennesker som bare sier seg enige i alt. Les 1984, av george orwell. Liker du ikke bøker? Se V for Vendetta, fra 2005. 5 Lenke til kommentar
Snøspade Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 (endret) Hvorfor er alle så ekstremt opptatt av å være anonyme på nettet? Hva driver folk med som er så viktig å skjule? Vil du ha tredjeparts videoovervåkning hjemme i stua? Nei? Hvorfor ikke? Driver du med noe kriminelt? Nei? Så hvorfor ikke da? Endret 13. juli 2013 av Optimuz 3 Lenke til kommentar
Defo Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 (endret) Vil du ha tredjeparts videoovervåkning hjemme i stua? Nei? Hvorfor ikke? Driver du med noe kriminelt? Nei? Så hvorfor ikke da? Stor forskjell på videoovervåkning i stua, kontra søkehistorikk ol. Med andre ord ikke sammenlignbart. -snip- Meget god argumentasjon Endret 13. juli 2013 av Defo Lenke til kommentar
B-QL Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Men hjelper det egentlig... http://etherrag.blogspot.jp/2013/07/duck-duck-go-illusion-of-privacy.html "Many smaller internet companies, including DuckDuckGo, do not operate their own data-center, but instead are ?hosted? in another provider?s datacenter. In DuckDuckGo?s case, they are hosted by Verizon Internet Services. We?ve all learned about the cozy relationship between the NSA and Verizon," Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Stor forskjell på videoovervåkning i stua, kontra søkehistorikk ol. Med andre ord ikke sammenlignbart. Nei. Forskjellen er bare at videovervåking gjør det klarere hva man egentlig blir utsatt for. Sånn sett er lagring av data i "skyen" enda verre fordi man ikke tenker over hva slags info som blir lagret. Du ser ut til å være en av dem som går rundt med skylapper fordi du ikke ser det rett foran øynene dine. 1 Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Nei. Forskjellen er bare at videovervåking gjør det klarere hva man egentlig blir utsatt for. Sånn sett er lagring av data i "skyen" enda verre fordi man ikke tenker over hva slags info som blir lagret. Du ser ut til å være en av dem som går rundt med skylapper fordi du ikke ser det rett foran øynene dine. En visualisering av det du sier: http://blogs.scientificamerican.com/symbiartic/2013/07/09/what-the-n-s-a-knows-about-you/ og verktøyet som lar deg sjekke egen Google mail-konto. https://immersion.media.mit.edu/ Jeg bruker ikke Google Mail selv, så får ikke sjekket hvordan siden faktisk fungerer. Lenke til kommentar
Defo Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 (endret) Nei. Forskjellen er bare at videovervåking gjør det klarere hva man egentlig blir utsatt for. Sånn sett er lagring av data i "skyen" enda verre fordi man ikke tenker over hva slags info som blir lagret. Du ser ut til å være en av dem som går rundt med skylapper fordi du ikke ser det rett foran øynene dine. Du tar nok feil Det er ikke sammenlignbart på noen måte. Om noen kunne sett meg gå naken rundt i leiligheten og klødd meg på ballene, så ville jeg hatt innsigelser mot det. Om noen kan se matteoppgaven jeg leverte på dropbox, eller mailen jeg sendte til mor, så kunne det ikke brydd meg mindre. Det samme gjelder søkehistorikk. Endret 15. juli 2013 av Defo Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 (endret) Du tar nok feil Det er ikke sammenlignbart på noen måte. Om noen kunne sett meg gå naken rundt i leiligheten og klødd meg på ballene, så ville jeg hatt innsigelser mot det. Om noen kan se matteoppgaven jeg leverte på dropbox, eller mailen jeg sendte til mor, så kunne det ikke brydd meg mindre. Det samme gjelder søkehistorikk. Hvorfor det? Det er jo bare staten som ser at du klør deg på ballene, så det er vel ganske care? Redigert: God sammenligning, forresten. Hva om noen kan se videosamtalen du har med din kjære, hvor du går naken rundt i leiligheten din og klør deg på ballene? Endret 15. juli 2013 av Bozzeye Lenke til kommentar
Defo Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Hvorfor det? Det er jo bare staten som ser at du klør deg på ballene, så det er vel ganske care? Redigert: God sammenligning, forresten. Hva om noen kan se videosamtalen du har med din kjære, hvor du går naken rundt i leiligheten din og klør deg på ballene? Fordi det er krenking av privatlivet. Ting jeg legger ut på nettet, eller søker på er en annen sak da dette dreier seg om enkelt nettvett. Du legger ikke ut sextape av deg og kona, og samtidig forventer at det skal forbli privat. Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Nå snakker jeg ikke om å legge ut noe på nettet. Jeg snakker om en privat videosamtale mellom to parter. Kommunikasjonen blir ikke mindre privat dersom den foregår over Internett. Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 (endret) Defo griper etter halmstrå og klarer ikke å se den store sammenhengen, da navleloa sperrer for sikten. Det handler ikke om DEG og din manglende sjenanse. Det handler om å ikke la myndigheter og kapitalister bygge opp en samfunnsorden hvor overvåkning er godtatt og utnyttes på feil måte. Det at du eller jeg ikke merker noen ringvirkninger av dette idag, betyr ikke at våre etterkommere ikke kommer til å lide av det. Det virker som om veldig mange idag har så ekstremt stor tiltro til myndighetshavere - at disse vet best, og ville aldri utnytte sin posisjon. "Norge er et så bra og velutviklet land, at å påstå at dette vil forandre seg er dystopisk svada" - dette later til å være holdningen blant mange. Jeg, og antakeligvis meningsfeller, går ikke rundt og frykter for å bli overvåket og sprer paranoid propaganda. Vi ønsker at denne typen negativ utvikling knebles så tidlig som mulig, for å unngå at våre barn en dag må passe seg for hva de sier og gjør for å unngå represalier fra storebror. Boken 1984 la jeg fra meg etter jeg var midtveis, da den rett og slett gjorde meg depressiv. Jeg har ingen problem med å se hvordan en verden som er beskrevet der ikke kan bli vår virkelighet om ikke så altfor lenge - historie og teknologisk utvikling tatt i betrakning. At den boka var skrevet for snart 70 år siden gjør ikke det hele noe særlig bedre. Men, forsåvidt er det veldig bra for en debatt at man har folk som går imot, for da kommer meningene og kunnskapen til de noget mer opplyste klarere frem. Endret 21. august 2013 av Big SturL 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå