StigAL Skrevet 11. juli 2013 Del Skrevet 11. juli 2013 Heisann! Jeg holder på med en oppgave om løkker, der jeg skal få et program til å skrive ut en pyramide som mange her nok har vert borti før. Kode: import static javax.swing.JOptionPane.*; class figur{ public static void main(String[] args){ String antallLest = showInputDialog("Hvor mange linjer vil du ha?"); int antall = Integer.parseInt(antallLest); String stjerne= "*"; for(int i = 1; i <= antall*2; i += 2){ // Ganger antall med to siden løkken blir halvvert når i økes med 2 for(int x = antall*2; x > i; x--){ System.out.print(" "); } for(int y=0; y < i; y++){ System.out.print(stjerne); } System.out.println(""); } } } Med den koden får jeg denne utskriften: Da ser det ut som at det er "space-løkken" jeg ikke får helt til å stemme, hvordan skal jeg bestemme denne løkken? Har holdt på i flere timer nå med denne Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 11. juli 2013 Del Skrevet 11. juli 2013 Hvordan ser det ut om du dropper antall*2 i løkken som skriver ut " "? Altså: for(int x = antall; x > i; x--){ System.out.print(" "); } istedenfor for(int x = antall*2; x > i; x--){ System.out.print(" "); } Lenke til kommentar
Fred7555 Skrevet 11. juli 2013 Del Skrevet 11. juli 2013 (endret) I løkken som skriver ut mellomrom, bytt ut x-- med x -= 2. Altså om du endrer: for (int x = antall * 2; x > i; x--) System.out.print(" "); til: for (int x = antall * 2; x > i; x -= 2) System.out.print(" "); så vil dette skje: Endret 11. juli 2013 av Fred7555 Lenke til kommentar
StigAL Skrevet 11. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2013 (endret) I løkken som skriver ut mellomrom, bytt ut x-- med x -= 2. Altså om du endrer: for (int x = antall * 2; x > i; x--) System.out.print(" "); til: for (int x = antall * 2; x > i; x -= 2) System.out.print(" "); så vil dette skje: Tusen takk for hjelpen! Det virket Blir bare meget forvirret med disse nøstede løkkene av og til. Endret 11. juli 2013 av BloodySquito Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå