errgo Skrevet 11. juli 2013 Del Skrevet 11. juli 2013 (endret) EDIT: Kanskje litt dårlig netikette å bruke Engelsk på et Norsk forum? Hei, trenger anbefaling til en ny PC jeg funderer på å bygge, i en Fractal Design Node304. Jeg er fornøyd med ytelsen til min nåværende PC, men ønsker meg en mindre og mer stillegående PC. CPU: Intel Core I5 3350P MB: Asus P877H GFX: MSI GTX 660 Twin Frozr RAM: Corsair XMS3 DDR3,1333-8GB KIT SSD: Crucial M4 - 256GB HDD: Western Digital Green 2TB - 3.5inch (har sett litt blandede tilbakemeldinger angående påliteligheten til denne harddisken, er den pålitelig nok. Noen andre anbefalinger til en stillegående og pålitelig HDD?) PSU: Trenger anbefaling til stillegående og pålitelig PSU på under 16cm i lengde, uten elektrisk/elektronisk støy (coil whine). CPU kjøler: Mest mulig stillegående og relativt billig kjøler, som passer i dette kabinettet (mer stillegående enn Intel sin OEM kjøler. Lavt støynivå er mye viktigere enn ytelse, siden jeg uansett ikke kan overklokke med denne prosessoren.) Kom gjerne med tips til bedre valg av kompnenter, og tips til en bra PSU. Mitt nåværende system. Core 2 Quad Q6600 @ 3GHz, (9*333MHz, Auto voltage). Asus P5K 8 GB RAM EVGA GTX 460 768MB Kingston SSDNow V+ 128GB (SNVP325-S2/128GB) Samsung Spinpoint T166 500GB OCZ ModXStream Pro 600W Cooler Master Elite 331 Noctua UH12 Endret 12. juli 2013 av errgo Lenke til kommentar
errgo Skrevet 12. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2013 Jeg har redigert innlegget om til Norsk nå, håper det blir bedre mottatt Lenke til kommentar
errgo Skrevet 12. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2013 Hva ligger budsjettet på? Mest mulig ytelse og stillhet for pengene. Ikke noe fast budsjett, bare mest mulig i forhold til pris/ytelse og stillhet. Er også vilig til å gå litt opp i pris for en PSU som er stillegående på full last og har lav elektrisk strøy og stråling. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 Et reelt problem akkurat med det kabinettet. Skal du ha modulær PSU må du fort ned i mot 15 cm dybde på PSU. Og omtrent alt som er å anbefale når det gjelder stille PSU-er er minst 16 cm. Når de er modulære så går de faktisk ikke inn sammen med det valgte skjermkortet ditt pga håpløse designvalg på dette kabinettet ( ja de er håpløse). Hadde de lagt til 1 cm i bredden så hadde alt vært greitt. Ikke modulær PSU vil gi kabelsalat i akkurat det kabinettet. Silver Power SP-S650M 650W PSU er et mulig alternativ, i og med at dette er rebranda Seasonic. Problemet med akkurat denne serien er at vifta bråker en del på full guffe, men full guffe er noe oppsettet ditt aldri vil kjøre. Oppsettet ditt vil knapt dra 300 Watt, så PSU vil maks belastes en 40 - 45 %, og da skal knapt vifta røre på seg. Så du har altså valgt et kabinett som ikke er optimalt når det gjelder dine krav til PSU. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 (endret) http://www.pcgamers.net.au/index.php/component/k2/item/362-fractal-design-node-304-case-review/362-fractal-design-node-304-case-review?showall=1 Her er node 304 satt sammen med noctua NH-L12, Gtx580 stock og CX600M . Ser ut som pirkejobb deluxe. cx600m er iflg corsair under tech specs oppgitt til 15cm(W) x 8, 6cm (H) × 14cm (L) (5.9 x 3.4 x 5.5 inch) cx750m har samme dimensjoner. Denne er muligens bedre mtp last og vifteprofil(støynivå) Endret 13. juli 2013 av syar2003 Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 Skjermkortet ville jeg kanskje byttet til GTX 760, noe dyrere men gir mye mer ytelse. Når det gjelder prosessorkjøler ser det ut som at NH-L12 passer fint. Harddisken ville jeg byttet ut med denne, da det har vært litt trøbbel med Green-serien. Er selv på jakt etter en stille strømforsyning uten coil whine, og det ser ut som at NZXT Hale 90 gjør det bra der. Om den passer i kabinettet fant jeg dessverre ikke ut av. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 Den er alt for stor for kabinettet med 18 cm dybde. Det er også ekstrem overkill med 850 Watt for et oppsett som dette. Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 Enig i at 850W er veldig overkill til et slikt oppsett, men prisforskjellen mellom 850W og 650W-versjonen er bare en 200-lapp. Men kjipt at den ikke passet siden Hale 90 har lite problemer med coil whine. Kanskje det finnes noen andre strømforsyninger basert på Super Flower i Norge som passer? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 (endret) Den nye NZXT Hale 90 serien er ikke produsert av Super Flower, den er laget FSP, dette gjelder 850, 1000 og 1200 Watt versjonene. 650 og 750 Watt versjonene skal fremdeles være versjon 1, produsert av Super Flower. PSU-er som er kortere, dvs maks 15 cm dybde vil som oftest ha et annet design, noe som medfører at det brukes andre deler. Man kan derfor ikke ta resultatene fra en serie og bruke de på noe som trolig er basert på en annen serie. Coil whine skyldes nesten alltid problemer med en spesifikk komponent (og ofte bare i kombinasjon med helt spesifikke hovedkort etc), noe som betyr at en serie fra en produsent kan ha coil whine, mens en annen ikke har. I tillegg kan det endre seg med batcher, særlig om produsenten finner årsaken og gjør nødvendige modifikasjoner. I tillegg er det faktisk bare en del av brukere som faktisk hører/oppfatter coil whine (ikke alle). Ille for de som gjøre det, men resten har ingen problemer. Endret 13. juli 2013 av Bolson Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 Ah, skjønner. Har bare merket meg i det siste at mange Seasonic produserte strømforsyninger sliter med coil whine. Derimot har jeg ikke hørt om noen som sliter med coil whine på Hale 90-serien V1, så de har tydeligvis gjort noe riktig. Tenkte derfor at Super Flower produserte strømforsyninger hadde mindre problemer med dette, men skjønner nå at det kan variere. Returnerte selv en Corsair HX 750W som slet med coil whine, og prøvde med en gammel OCZ GameXstream, som også slet med det, så er selv på jakt etter en strømforsyning uten coil whine. Men bare lurer, er ikke Hale 90 850W V1 laget av Super Flower, eller mener du at V2-versjonen er laget av FSP? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 (endret) Alle V1 er Super Flower, V2 er FSP. Men V1 fases ut, så de man får kjøpt er de som er igjen på distribusjonslager. Ser du på V1 så er den ikke på lager hos Dustin, men på lager hos en eller annen distributør. Om kort tid vil det ikke være noen igjen. Her er en relativt ny oversikt over merker og hvem som lager de, http://www.tomshardware.com/reviews/power-supply-oem-manufacturer,2913.html Seasonic, Flextronix, Super Flower, Delta og FSP er vel kjent som de mest solide produsentene. Din HX 750W er neppe Seasonic, den er mest sannsynlig en CWT. Tror fremdeles at Seasonic lager opp til og med 650 Watt (basert på den nye G-serien) og CTW de som er 750 Watt og større. OCZ GameXtream er FSP, så som du forstår er coil whine noe som nesten alle produsenter opplever. Og det er indikasjoner om coil whine på en del av Seasonic sin produksjon, mest på AX serien til Corsair. At problemene er størst på AX skyldes vist et par modifikasjoner fra X-serien - blant annet isoleringen av en bestemt coil. Det er meldt også på P-serien og G-serien (selv om ingen tester jeg husker nevner dette), men ikke på MD12 og S12. Men så vidt jeg vet var det ikke meldt om coil whine på X-serien før i 2012 (X-serien ble lansert i 2009). Tror det var ved ny versjon i fjor høst problemet kom, da fikk også P-serien en overhaling samt G-serien som kom i juli 2012. Men jeg har også lest at Seasonic har isolert problemet og rettet det - uten at jeg finner kilden i farten. Seasonic kom i alle fall med nye versjoner av P og X-serien i mai - en indikasjon på at de har gjort noe med innmaten. Og som nevnt tidligere kan en PSU ha coil whine sammen med bestemte hovedkort eller GPU-er, men ikke sammen med andre. Personlig har jeg 6 stk Seasonic, blant annet to stk X-serie, ingen har coil whine, men ingen er av 2012 batch. Endret 16. juli 2013 av Bolson Lenke til kommentar
errgo Skrevet 19. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2013 Hva med en Corsair CX430M (modulær)? Her er en test av den ikke-modulære versjonen. Ser ut til at den har en stillegående vifte og ganske god ytelse. http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story4&reid=214 Er Intel sin stock kjøler stillegående nok til at den ikke blir en flaskehals med tanke på støy? Lenke til kommentar
tingo Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Hva med en Corsair CX430M (modulær)? FWIW, jeg har en CX430 (ikke modulær) i et Node 304, det gikk helt greit å få den inn, og den er stille nok for meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå