KingInTheNorth Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 Jeg er nå 17 år, og foreldrene mine mener jeg bruker alt for mye penger. Så faren min løste dette med å ta penger fra kontoen min som han kontrollerer via sin og legge over på sin konto for å ''holde kontroll på hvor mye jeg bruker''. Jeg får ingen penger fra han, og tjener alt selv via jobb. Han mener siden jeg er under 18 kan han gjøre som han vil med pengene mine, hvordan er reglene på dette? Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 I utgangspunktet har du full kontroll over penger du har tjent når du er over 15 år gammel. Denne rettigheten kan kun fratas dersom du bruker pengene på en måte som er skadelig for deg. Hvis du har midler som utgjør mer enn 75 000 kr, følger det imidlertid av vergemålsloven § 63 at overformynderiet skal forvalte dem for deg frem til du blir myndig. Lenke til kommentar
KingInTheNorth Skrevet 10. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2013 Vært i utlandet, og brukt ca 5000 på 10 dager, så vil jeg overføre 3000 til kontoen for å ha midler resten av måneden, men det blir jeg nektet. Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 (endret) Du sier du ikke får noen penger fra han, mener du da at får 0 kroner å bruke fra din egen lønn? Dette synes jeg er litt strengt. Akkurat hva paragrafene og lignende er på dette skal jeg ikke uttale meg noe om siden jeg overhodet ikke er noe ekspert på dette, men jeg kan si deg dette - jeg skulle nesten ønske noen tok kontroll over pengebruken min da jeg var 16-17. Jeg fikk meg deltidsjobb da jeg var 15, og tjente helt ok med penger hver måned. Disse ble sløst bort på dritt, rett og slett. Gå på butikken i skolepausen, kjøpe ting jeg overhodet ikke trengte, og sløste rett og slett penger. Ja, dette er jo en del av å være ung, men det kan være godt å ha litt voksen, sunn veiledning av pengebruk når man er sent i tenårene. Det mange av mine foreldres venner gjorde var noe de kalte "tvungen sparing". Foreldrene tok en prosentandel av månedslønna og satt inn på sparekonto. Resten av pengene kunne de bruke på hva enn de ville. Pengene foreldrene hadde "spart" fikk de tilbake når de skulle flytte, eller kjøpe noe de trengte. Veldig greit å ha en liten pute å falle tilbake på når man sitter en dag og trenger penger til å flytte ut. Tro meg, det er ikke billig! Endret 10. juli 2013 av Dysfunctional Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 11. juli 2013 Del Skrevet 11. juli 2013 Tvungen månedssparing er en mye bedre løsning enn hva foreldrene dine holder på med, sett deg heller ned med de og gå over en månedlig sparingsløsning, BSU er et eksempel. 2 Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 11. juli 2013 Del Skrevet 11. juli 2013 Enig med han over, men ikke BSU, vent med det til du har skattbar inntekt. Det foreldrene dine driver med er bare dårlig gjort. Ser ikke hvordan det å bruke 5000 på 10 dager om man er i utlandet er så fryktelig ille. Sørg for å opprette egen konto i ditt eget navn på 18-års dagen din. 2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. juli 2013 Del Skrevet 11. juli 2013 (endret) Det følger av ny vergemålslov pgf 12 at vergen kan frata en mindreårig som er fylt 15 år råderetten over penger han eller hun har tjent selv, men bare med Fylkesmannens samtykke. Dette gjelder fra 1. juli 2013. Dette innebærer at din far ikke kan gjøre dette uten å søke Fylkesmannen om lov. Endret 11. juli 2013 av krikkert 5 Lenke til kommentar
Arne Skrevet 11. juli 2013 Del Skrevet 11. juli 2013 Det følger av ny vergemålslov pgf 12 at vergen kan frata en mindreårig som er fylt 15 år råderetten over penger han eller hun har tjent selv, men bare med Fylkesmannens samtykke. Dette gjelder fra 1. juli 2013. Dette innebærer at din far ikke kan gjøre dette uten å søke Fylkesmannen om lov. Etter den mye vergemålsloven, kan mindreårige opprette og eksklusivt disponere konti i banken da? Det ville vel isåfall være en god løsning for TS som ikke gjør det så lett for faren å misbruke sønnens penger. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. juli 2013 Del Skrevet 11. juli 2013 For midler den mindreårige selv kan bestemme over kan den mindreårige også opprette en konto i banken for det. Bankkort til kontoen må imidlertid vergen samtykke til anskaffelse av. Den mindreårige kan imidlertid ikke nekte vergen innsyn i kontoen, og vergen kan som tidligere nevnt med Fylkesmannens samtykke frata den mindreårige rådigheten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå