teogkjeks Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 (endret) Ble anbefalt diskusjon forumet av en god venn, beklager viss dette er feil sted for emnet. Jeg er en mann på 34 år, og for 8 måneder siden ble jeg flyttet over til england i jobbsammenheng ( av grunner jeg ikke kan diskutere ). Jeg skal bo her i minst 7 år, og har funnet en asiatisk dame som jeg liker godt. Hun er omskulert, 30 år, og jobber i samme firma (annen avdeling). Til saken: Fruen tjener ikke nok til at hun får bli lenger i landet (altså england), og jeg ønsker selvsagt å ha henne værende. Informasjonen om hvordan dette foregår er sparsomlig og spredt. Den nærmeste løsningen jeg har kommet til er å gifte meg med henne, og tjene nok penger til å holde henne i landet. Jeg har lest, at man må tjene minst 21000 for å få 'konevisum' til en partner. Teller det at vi tjener over 21000 til sammen? Må vi gifte oss sermonielt, eller kan vi bare registrere oss som partnere? Jeg finner ikke informasjonen/forstår ikke lovene på uk.gov sine sider, håper noen kan være behjelpelige. Takk edit: jeg vil bare formidle at dette er en dame jeg faktisk vil gifte meg med. Jeg prøver ikke å lure staten til å holde henne i landet. Jeg er derimot redd for at staten vil prøve å lure oss inn i 'fallgruver' som får det til å virke som om det ikke er av kjærlighet. Endret 11. juli 2013 av teogkjeks Lenke til kommentar
frevild Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 Du vil kanskje få bedre hjelp på et engelsk forum? Du skal ha flaks om noen her kan noe om engelske visumregler... Ellers har kanskje myndighetene plikt til å gi informasjon og veiledning, slik det er i Norge. Lykke til Lenke til kommentar
teogkjeks Skrevet 11. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2013 Hei, ja det er forståelig om ingen her inne vet noe om engelske regler. Jeg håpte kanskje at det var likt/noelunde likt på grunn av EU/EØS. Jeg har vært i kontakt med myndighetene, som henviser meg til deres egne sider. Det virker som (ikke overaskende) at de prøver å gjøre dette vanskelig for folk, for å slippe mer 'innvandring'. Om ingen kan hjelpe meg her, finnes det gode engelske forum hvor jeg kan få hjelp? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. juli 2013 Del Skrevet 11. juli 2013 Ifølge rundskrivssamlingen til UK Border Agency vil begge parters inntekt telle mot inntektskravet. Du bør imidlertid henvende deg til UKBA eller en immigrasjonsadvokat. Lenke til kommentar
teogkjeks Skrevet 11. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2013 Ifølge rundskrivssamlingen til UK Border Agency vil begge parters inntekt telle mot inntektskravet. Du bør imidlertid henvende deg til UKBA eller en immigrasjonsadvokat. Hei, takk for svar, det var betryggende informasjon. UKBA: Jeg er litt redd for at de vil prøve å få henne ut av landet. Eksempelvis ville jeg ikke spurt dem om jeg må gifte meg sermonielt, eller om det holder at vi blir registrert som partnere. Jeg er redd de vil si at ekteskapet blir ugyldig dersom vi gifter oss 'bare' for å holde henne i landet. Er dette en falsk redsel, eller er jeg inne på noe? Immigrasjonsadvokat: Ja det forslaget har jeg fått før. Som du ser tjener dog hverken jeg eller fruen veldig mye, og det er ikke så mye til overs når husleia (vi bor veldig fint) og alle andre utgifter er betalt. Jeg er redd en advokat vil koste oss mer enn vi har mulighet til å betale. Hva kan jeg forvente av priser? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. juli 2013 Del Skrevet 11. juli 2013 Du er inne på noe - ethvert land er veldig interessert i å holde antallet ekteskap begått "proforma" (altså for utseendets skyld, formålet med ekteskapet er ikke kjærlighet så og si) nede. Immigrasjonsadvokater er som andre advokater - hvor mye penger du bruker avhenger av hvor mye tid du vil de skal bruke og hvor god advokat du vil ha. I underkant av £100 for en førstegangskonsultasjon er nok ikke å overdrive. Lenke til kommentar
teogkjeks Skrevet 11. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2013 (endret) Jeg er i så fall redd en advokat bare er mulig dersom jeg tar et lån, og det må i så fall tas i norge, ergo utelukket for øyeblikket. Hva gjør jeg nå? Dersom det stemmer at begges inntekt vil telle mot inntekstskravet, er det bare å gifte seg? Om jeg må kontakte UKBA, hvilken informasjon er det jeg vil formidle? Jeg er forberedt på at dette kan bli en lang og drøy prosess.. edit: Er jeg foresten en "british citizen" ? Opprinnelig er jeg etnisk norsk, hvordan vet jeg om jeg blir regnet som brite? Endret 11. juli 2013 av teogkjeks Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. juli 2013 Del Skrevet 11. juli 2013 Du vil vite om det står "Norge" eller "United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland" på passet ditt. Før eller siden vil du (eller hun) måtte kontakte UKBA. Da er det viktig å stille nøytrale spørsmål - ikke ledende spørsmål eller spørsmål som trigger "proforma"-instinktet. Det beste er å stille spørsmålene anonymt, uten å identifisere deg selv eller din tilkommende. Lenke til kommentar
teogkjeks Skrevet 11. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2013 Ja det står (selvsagt?) norge på passet. Grunnen til at jeg spør er følgende tekst: This section covers those who apply for leave to enter or remain or for indefinite leave to remain in the United Kingdom on the basis of family life with a person who is: • a British Citizen • settled in the UK • in the UK with refugee leave or • in the UK with humanitarian protection Jeg la dog merke til 'or' i den tredje betingelsen, så det kan virke som om det er nok at jeg er 'settled i n the uk'. ? Takk for hjelp så langt krikkert, du har virkelig lysnet opp situasjonen. Med utgangspunkt i denne: http://www.ukba.homeoffice.gov.uk/sitecontent/documents/policyandlaw/IDIs/chp8-annex/section-FM2.1.pdf?view=Binary så tror jeg at det vil gå greit for seg. ( Med unntak av punkt 3.2 (i) - litt merkelig at de ser på det som et falsk giftemål dersom vi gifter oss i england? ) Har du noe kjennskap til prosessen? Jeg vet ikke hvor jeg skal starte. Om jeg kontakter UKBA, hva er det jeg vil si? Informasjonen jeg vil formidle er at vi har planlagt giftemål, og jeg vil så spørre om hvordan vi går frem for å få et konevisum til henne. Beklager at jeg virker inkompetent, jeg er bare veldig redd for å si noe galt til disse myndighetene, da jeg ikke tror det blir en ny sjanse etterpå. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. juli 2013 Del Skrevet 11. juli 2013 Hvorvidt du er 'settled in the UK' avhenger av en del andre faktorer, men hvis regelverket for settlement er tilsvarende regelverket for bosettingstillatelse i Norge må du ha bodd i UK en stund før du regnes som settled. Da kan det hende at du har bodd der i for kort tid. Det må du spørre UKBA om. Jeg har ingen kjennskap til UK immigration og kan ikke hjelpe deg med den prosessen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 11. juli 2013 Del Skrevet 11. juli 2013 Hvorfor ikke gifte deg i Norge da? Vil vel gjøre ting enklere for deg da? Er du gift i ditt hjemland, kan vel ikke britiske myndigheter underkjenne dette? Så slipper du/dere kirka og kan gjøre dette borgerlig på ca 10 min hos byfogden.. Lenke til kommentar
teogkjeks Skrevet 11. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2013 Hvorfor ikke gifte deg i Norge da? Vil vel gjøre ting enklere for deg da? Er du gift i ditt hjemland, kan vel ikke britiske myndigheter underkjenne dette? Så slipper du/dere kirka og kan gjøre dette borgerlig på ca 10 min hos byfogden.. De kan nok underkjenne det på samme måte som de kan uderkjenne et engelsk giftemål, jeg tror heldigvis ikke at giftemålet blir den vanskligste biten. Takk for forslaget, om jeg ikke regnes som 'settled in the uk' så blir det en weekend i hjembyen. Lenke til kommentar
teogkjeks Skrevet 11. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2013 Har funnet følgende informasjon, som nesten virker for godt til å være sant? http://www.ukba.homeoffice.gov.uk/eucitizens/documents-family/ Det virker som om mine EØS rettigheter lar fruen bo i landet, så sant vi er gift. Altså, dette er ikke et "konevisum", bare en slags oppholdstillatelse? Kan noen med litt mer jusskunnskaper enn meg se hva det står; Missforstår jeg helt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå