sofokles Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 Sak i Aftenposten i dag. http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/La-Baird-fa-bli-7251744.html Staten har bestilt veggmalerier. De er "stygge" - og det vurderes avbestilling av et verk (2 er levert - bestillingen var på 3). De ansatte i departementet som "utsettes for " kunstverkene daglig gjør et poeng av at kunsten er detrimentell på arbeidsmiljø - altså - den er en helserisiko - i psykososial sammenheng. Da blir jeg nysgjerrig på jussen i dette og stiller meg noen spørsmål. 1 - Er det håndverkertjenesteloven som kommer til anvendelse her - gjelder den for kunstnere og kunstverk ? 1b - Hvis loven kommer til anvendelse - hva er hevingsvilkårene reelt sett? Normalt krever heving en vesentlig forfeiling av kjøpets hensikt, men her er det snakk om smak - hva skjer da? 2 - Hva kommer først : Hensynet til de ansattes ve og vel, eller kontrakten som er inngått ? 3 - Når først veggmaleriene er på plass - står eier (departementet) da fritt til å male dem over ? (offentlig sted - kunst - opphavsrettighet - eierrettighet) eller har opphavsmann anledning til å motsette seg overmaling ? 4 ETC - synes dette var en artig sak. 5 - Hva kan offentligheten kreve av offentlig utsmykning ? Hva er jussen sånn sett - har jeg klagerett hvis jeg synes utsmykningen på mitt lokale skattekontor ødelegger min skattebetalingslyst? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 Mye av innlegget ditt kommer an på avtalen mellom staten og kunstneren. 1) Staten er ingen forbruker, så håndverkertjenesteloven kommer ikke til anvendelse. Kjøpsloven gjelder. 1b) Hevingsvilkåret er vesentlig mislighold av avtalen. 2) Begge deler og ingen av delene. 3) Åndsverksloven pgf 49 regulerer eiers rett til å destruere et originalt åndsverk. 5) Ingenting. Nei. 1 Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 10. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2013 Mye av innlegget ditt kommer an på avtalen mellom staten og kunstneren. Jeg antar et eller annet standarddokument benyttes, og at en eller annen kutyme over tide er kommet i hevd. Så da er vel spørsmålet mitt, gitt dine andre svar, hva er rettspraksis - kan staten avbestille uten videre, evt mellomposisjon eller annen mellomposisjon, eller har kunstneren krav på å få stilt vegg til rådighet for å utføre siste verk ? 1) Staten er ingen forbruker, så håndverkertjenesteloven kommer ikke til anvendelse. Kjøpsloven gjelder. Takk for påminnelse/avklaring 1b) Hevingsvilkåret er vesentlig mislighold av avtalen. Og hvordan definerer man smakskriterier kontraktsrettslig ? Mao : hvordan definerer man vesentlig mislighold - her må det jo dreie seg om mangel ved tingen - ved kvaliteten - når det dreier seg om en smaksbedømmelse ? 3) Åndsverksloven pgf 49 regulerer eiers rett til å destruere et originalt åndsverk. Gjør meg ikke mye klokere, dessverre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå