Gå til innhold

Bachelor på deltid/nett, praktisk mulig og opptakskrav..

in_array

Anbefalte innlegg

Hjalp! Så. Jeg ser at BI tilbyr "Bachelor of Management" som nettstudium, prisene er relativt stive.

Det er mulig å få godkjent 90 studiepoeng fra annen undervisning, som f.eks. godkjent høgskole eller universitet, noe som reduserer kostnaden betraktelig.

Spørsmålet er om det er praktisk mulig å kombinere det å ta 90 studiepoeng på universitet samtidig som at samboer studere, man jobber 100% stilling og har en sønn på 2 år. Skjønner at det er mye jobbing, normert studietid er vel da 1,5 år (3 semester, 30 poeng per semester).

Man kan kanskje strekke det til 2 år eller 2,5 år alt ettersom man merker hvordan trykket på hjemmefronten blir.

Jeg har sett på enkeltemner hos det lokale universitetet, de gir ca. 10 studiepoeng hver, men på timeplanen er det selvsagt lagt inn forelesninger som ligger midt i kjernetiden på jobb. :-)

Når det gjelder tidligere utdanning er det avbrutt VGS, men har gjort en grei jobb på arbeidsfronten, så har og har hatt relativt gode jobber samt styreverv. Av relevant arbeidserfaring har jeg vel snart 10 år.

Det gnager litt i bakhodet at jeg ikke har fullført studiekompetansen, men ser at man kan bli vurdert på erfaring og realkompetanse etter fylte 25 år.

Må man i tillegg ha noen fag fra VG2, eller kan det vurderes utelukkende på realkompetansen? (Dersom studiet ikke krever spennende fordypninger i f.eks. fysikk o.l.)

TL;DR:

Praktisk mulig å gjennomføre 60 studiepoeng på deltid på universitet samtidig som jobb og familieliv?

Er forelesningene obligatoriske?

Kan man bli vurdert kun på realkompetanse hvis studiet ikke krever fordypning i f.eks. fysikk eller kjemi?

Takk for evt. svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går fint an å kombinere studier og jobb i alle fall. Dame og unge samtidig er jeg mer usikker på, det kan nok egentlig bare du som er i din spesifikke situasjon svare på. Det hele bunner nok i hvor flink du er til å ta til deg lærdom og hvor strukturert du er.

Om forelesningene er obligatoriske er det nok lettere å få svar på ved å lese på studiets hjemmeside og eventuelt sende fagansvarlig en mail om det ikke står der.

Lenke til kommentar

Det gnager litt i bakhodet at jeg ikke har fullført studiekompetansen, men ser at man kan bli vurdert på erfaring og realkompetanse etter fylte 25 år.

Må man i tillegg ha noen fag fra VG2, eller kan det vurderes utelukkende på realkompetansen? (Dersom studiet ikke krever spennende fordypninger i f.eks. fysikk o.l.)

Fagene på Bachelor of Management kan du bare melde deg opp til uten å ha studiekompetane, men for å få godkjent graden som en bachelorgrad må du enten ha realkompetanse eller studiekompetanse.

TL;DR:

Praktisk mulig å gjennomføre 60 studiepoeng på deltid på universitet samtidig som jobb og familieliv?

Er forelesningene obligatoriske?

Kan man bli vurdert kun på realkompetanse hvis studiet ikke krever fordypning i f.eks. fysikk eller kjemi?

Det er praktisk mulig, men det er veldig hardt. Du må være veldig motivert og klar for utfordringen for å ta dette. Forelesninger på BI er ikke obligatoriske og Bachelor og Management er lagt opp slik at man skal kunne gjennomføre det samtidig som man jobber.

Jeg anbefaler deg for øvrig å ta kontakt med BI direkte for å få svar på dine spørsmål.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Det er viktig at du får avklart om fagene du skal ta på universitetet blir godkjent som en del av bachelorgraden du skal ta på BI. Det er selvfølgelig ikke alle fag som blir godkjent, og noen ligger i gråsonen. Det er studenter som har brent seg på dette tidligere, så avtal en time med en studieveileder ved BI og spør om fagene du vil ta blir godkjente.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...