Gå til innhold

Guide: Slik bruker du Airplay uten Apple TV

Anbefalte innlegg

Største problemet er jo at du må ha minst en epledings, og at det kun er appleTV som gir deg streaming av både lyd og bilde mot en TV/multimedialøsning, med mindre du permanent setter en nyere Mac eller som artikkelen antyder, PC direkte på HDMI til TV'en.

Leste en artikkel om XBMC for Rasberry Pi, der det er utviklet et OS for RBP der XBMC er inkorporert, og der du kan få denne til å også motta videostrømmer/airplay-strømmer. Altså emulerer den en appleTV sin mottagerfunksjon.

Med tanke på hva du kan få til på denne som du ikke får til på en appleTV, så virket dette veldig interessant ut. Sette en pc-skjerm med ok høyttalere i på kjøkkenet/badet/soverommet/hvor-du-vil med en slik enhet i, så kan man streame enkelt hva man vil, men samtidig ha surfemuligheter og muligheter til å spille av innhold fra NAS.

Alt dette på en rimelig totalløsning som ikke krever mange enheter eller oppfylte kontakter. Vil tro RBP kan trekke all strømmen den trenger fra USB på skjermen, med mindre USB kun er "passthrough".

Det funker greit, men ikke bra. Jeg har både Pi m/Raspbmc og AppleTV, og forskjellen i kvalitet og brukervennlighet er svært merkbar.

Som XBMC-boks er den grei, men altfor treg til å erstatte et skikkelig mediecenter, vi snakker 10 sekunder for å laste en kataloglisting fra NAS.

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Største problemet er jo at du må ha minst en epledings, og at det kun er appleTV som gir deg streaming av både lyd og bilde mot en TV/multimedialøsning, med mindre du permanent setter en nyere Mac eller som artikkelen antyder, PC direkte på HDMI til TV'en.Leste en artikkel om XBMC for Rasberry Pi, der det er utviklet et OS for RBP der XBMC er inkorporert, og der du kan få denne til å også motta videostrømmer/airplay-strømmer. Altså emulerer den en appleTV sin mottagerfunksjon.Med tanke på hva du kan få til på denne som du ikke får til på en appleTV, så virket dette veldig interessant ut. Sette en pc-skjerm med ok høyttalere i på kjøkkenet/badet/soverommet/hvor-du-vil med en slik enhet i, så kan man streame enkelt hva man vil, men samtidig ha surfemuligheter og muligheter til å spille av innhold fra NAS.Alt dette på en rimelig totalløsning som ikke krever mange enheter eller oppfylte kontakter. Vil tro RBP kan trekke all strømmen den trenger fra USB på skjermen, med mindre USB kun er "passthrough".
Det funker greit, men ikke bra. Jeg har både Pi m/Raspbmc og AppleTV, og forskjellen i kvalitet og brukervennlighet er svært merkbar.Som XBMC-boks er den grei, men altfor treg til å erstatte et skikkelig mediecenter, vi snakker 10 sekunder for å laste en kataloglisting fra NAS.

Takker for info. Det er jo greit å få med seg. Den er altså treg til å finne info om låter etc på NAS, om jeg tolker deg riktig.

Men er den ellers grei på hastighet i forhold til streaming av lyd og bilde, også som airplayserver? Også i 1080p?

Er mange som kjøper denne som en rimelig HTPC som i tillegg er superenkel å gjemme bort, så med tilleggsmuligheten til å fungere med xbmc samtidig som den er en "fullverdig" AppleTV-enhet, virker forlokkende.

Men om den da virker å være lite responsiv, med mye lag, som har vært min frykt med slik enkel maskinvare innabords, så spørs det om ikke kraftigere maskinvare er veien å gå.

Da lander man kanskje heller på en Mini-ITX-basert PC med en enkel AMD APU og msata SSD (kom igjen AMD, når kommer disse hovedkortene), og kanskje Linux Mint med XBMC, samt lite trådløst tastatur med touchpad.

Kanskje med plass til en slot in BD-spiller, og en OK lydplanke eller lite høyttalersett a la Bose koblet til, så har vi komplette multimediainstalleringer på små og mellomstore rom, som enkelt kan styres via en remote app.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Takker for info. Det er jo greit å få med seg. Den er altså treg til å finne info om låter etc på NAS, om jeg tolker deg riktig.

Men er den ellers grei på hastighet i forhold til streaming av lyd og bilde, også som airplayserver? Også i 1080p?

Er mange som kjøper denne som en rimelig HTPC som i tillegg er superenkel å gjemme bort, så med tilleggsmuligheten til å fungere med xbmc samtidig som den er en "fullverdig" AppleTV-enhet, virker forlokkende.

Men om den da virker å være lite responsiv, med mye lag, som har vært min frykt med slik enkel maskinvare innabords, så spørs det om ikke kraftigere maskinvare er veien å gå.

Da lander man kanskje heller på en Mini-ITX-basert PC med en enkel AMD APU og msata SSD (kom igjen AMD, når kommer disse hovedkortene), og kanskje Linux Mint med XBMC, samt lite trådløst tastatur med touchpad.

Kanskje med plass til en slot in BD-spiller, og en OK lydplanke eller lite høyttalersett a la Bose koblet til, så har vi komplette multimediainstalleringer på små og mellomstore rom, som enkelt kan styres via en remote app.

Alt det du søker etter, får du i en WD Live TV. Til 750 kroner, så er det ikke et feilkjøp heller, om du likevel vil ha det beste, som er XBMC på en eller annen enhet....

Selv har jeg en eldre Mac Mini med XBMC, men her er hardwaren nå blitt for svak for full HD og ny Mac Mini planlegges innkjøpt. Ferdig oppsatt XBMC, så styrer man hele samlingen av media med en bitterliten fjernkontroll...

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Useless shitware

Hvis noe høres for godt ut til å være sant så er det ofte ugler i mosen.....

Airserver fungerer ikke med Netflix eller Nrk. Sikkert ikke med TV2, HBO, Viaplay osv. Det er en relativt stor ulempe spør du meg, men artikkelen nevner det ikke....

Skjerpings!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...