Bone Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 Hei! Så lenge siden jeg har vært på slike lave hastigheter at jeg dessverre ikke vet/husker svaret selv.. Men, min mor vurderer å flytte, men noe utenfor det sentrale strøk, så Telenok kan kun levere ei linje på 5/0,4 megabit-linje. I dag har hun 16 Mb ned (jeg vet ikke opp). Hun bruker ikke noe torrent-greier, men bortsett fra den vanlige Finn/VG/osv-surfingen, så bruker hun den til Netflix og HBO Nordic (ja, faktisk, hehe). Tilkoblingen til være en PC via kabel og iPad og mobil via trådløst, så ca tre enheter, samt to enheter fra meg når jeg er på besøk. Alle blir selvfølgelig ikke brukt samtidig, og Netflix/HBO vil kun streames fra én enhet om gangen. Spørsmålet mitt er: Hvordan vil denne linjen klare hennes bruk? Netflix i HD? HBO i HD? Spotify/WiMP (antar jeg at går greit). Hvordan vil nettopplevelsen bli? Takker for raske svar, da det er et hus som er for salg i dette øyeblikk det er snakk om! Takk! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 (endret) 0.4 opp funker til Netflix etc. (du bør/må ha minimum 0.2). Utfordringen er om det alltid vil være 0.4 tilhjengelig kapasitet. Her til lands kjøper man jo maks kapasitet (og ikke minimum). Så om linjen varierer i kapasitet er vel dette så nært grensen du kan komme. Jeg tipper det er gode sjanser for at ting ikke vil fungere innimellom. Ned må du ha 2Mb for avspilling (standard). HD varierer (sikkert opp mot/over 5Mb) fra enkelte. Endret 10. juli 2013 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 (endret) Det vil gå helt fint, så lenge det ikke er flere brukere samtidig, så vil ikke bruksmønsterets du beskriver by på noen særlig problemer. Netflix: 5.0 Megabits per second - Recommended for HD quality HBO Nordic: For å få så bra video-og lydavspilling som mulig krever HBO minst en 1 Mbps tilkobling for SD-video, og minst en 4 Mbps tilkobling for HD-video. Aktiviteter som nedlasting, surfing, etc. i bakgrunnen kan forstyrre videoavspilling. HBO bruker en "adaptive streaming"-løsning som betyr at bildekvaliteten kan variere avhengig av hvilken hastighet du har på nedlastingen din. Hun har nok 16/0.6-0,8 fra Telenor, så en nedgang til 0.4 burde ikke være noe stort problem. Så lenge man gjør en ting om gangen Endret 10. juli 2013 av Uderzo Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 (endret) Det vil gå helt fint, så lenge det ikke er flere brukere samtidig, så vil ikke bruksmønsterets du beskriver by på noen særlig problemer. Rent bortsett fra at protokollene hele tiden ber om nye pakker ved streaming så opp kapasiteten her blir antagelig en utfordring (innimellom). Dette selv om tilbydere ikke akkurat annonserer dette for ofte (det er dog heller ikke et problem normalt). Edit: Forøvrig er kravet til opp kapasitet det samme ved SD og HD. Pakkene som mottas er bare større ved HD (krever mer ned kapasitet). 1 Mb som HBO setter som minstekrav er ikke behagelig, du bør ha 2Mbit selv ved SD avspilling. Endret 10. juli 2013 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Bone Skrevet 10. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2013 Takker for raske svar! Svarene var noe beroligende, men også litt kjipe.. De gode er jo at det ser ut til å gå greit, men spørsmålet blir vel hvor mye man taper ved å gå over til trådløst/iPad og hvordan linjen faktisk er i praksis, og da kan det jo oppstå noen problemer! Håper ikke dette vil ødelegge for mye.. for det er jo kjipt å være bundet til et hus hvor internettopplevelsen kan ødelegge for god underholdning når man sitter for seg selv.. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 Rent bortsett fra at protokollene hele tiden ber om nye pakker ved streaming så opp kapasiteten her blir antagelig en utfordring (innimellom). Dette selv om tilbydere ikke akkurat annonserer dette for ofte (det er dog heller ikke et problem normalt). Det stemmer nok ja. Når jeg besøker gamlingene mine, sitter jeg på Netflix med en 12/0,6 linje, det går smertefritt Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 Husk muligheten for at du ikke får full linje er veldig reel om hun bor litt avsidesliggende, og langt fra sentralen. Det er ikke uvanlig at folk på sotra utenfor Bergen får halvparten av hva de betaler for. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 Det er ikke noe problem med evt trådløstilkobling. Jo tregere linje, desto større sjanse for at trådløsnett yter 100% av det man behøver. Jeg måler f.eks 50Mbit både kablet og trådløst hos meg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 Det stemmer nok ja. Når jeg besøker gamlingene mine, sitter jeg på Netflix med en 12/0,6 linje, det går smertefritt Jepp. Det bør gå med 0.4 opp også, så en får håpe linja ligger stabilt på 0.4 opp. Den "adaptive" streaminga funker forøvrig bare på ned hastighet. Altså blir bildet mer "utydelig" dersom ned hastigheten reduseres (stopper dog helt ved ca 0.6 - 0.8 Mbit hos de fleste tilbydere). Dersom du ikke har nok opp (< 0.2) vil du få klart bilde, men med "hakking" isteden. Note; Prøvde ut dette ved å "leke meg" med routeren min for ei stund siden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå