Gå til innhold

Makset beinpressmaskinen. wat do

Anbefalte innlegg

Beinpressmaskinen jeg har tilgang til går bare til 150 kg. En stund siden jeg nådde maks der så jeg hang på 40 kg stangvekter så den kunne gå til 190. De ble fjerna. Så hva skal jeg gjøre for fortsatt framgang? Jeg stod på 180 kg (3 x 12). Ta ett bein om gangen, med 90 kg last? Bør jeg da ta 24 reps totalt og alternere på beina eller skal jeg fokusere på ett bein før jeg tar det neste?

Endret av Irrelevant
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beinpressmaskinen jeg har tilgang til går bare til 150 kg. En stund siden jeg nådde maks der så jeg hang på 40 kg stangvekter så den kunne gå til 190. De ble fjerna. Så hva skal jeg gjøre for fortsatt framgang? Jeg stod på 180 kg (3 x 12). Ta ett bein om gangen, med 90 kg last? Bør jeg da ta 24 reps totalt og alternere på beina eller skal jeg fokusere på ett bein før jeg tar det neste?

Du kan f.eks legge på vektskiver på på toppen av plata. Men som Akse sier så er det beste alternativet knebøy :-)

Lenke til kommentar

Knebøy er generelt mye tyngre enn benpressmaskinen og er generelt en myye bedre øvelse. Hvis du supplementerer med benpress så får du benpressen tyngre ved å gå dypere, helt til du har knærne i trynet, men som sagt, kjør knebøy. (Og hvis det er benpress istedet for knebøy pga mer fokusering på quads så kjør frontbøy).

Lenke til kommentar

Er det ikke mye pes å få inn riktig teknikk med knebøy da? Og er det ikke veldig belastende på skuldrene? Tenk å ha 120 kg, eller hva det nå blir når jeg veier 60 kg, der. :nei: Skulle gjerne bare fortsett på maskin.

150 kg i beinpress = max 60 kg med god form i knebøy. Ikke tro du kan ta dobbelt av din egen kroppsvekt på første forsøk i knebøy.

• Liker 8
Lenke til kommentar

Er det ikke mye pes å få inn riktig teknikk med knebøy da? Og er det ikke veldig belastende på skuldrene? Tenk å ha 120 kg, eller hva det nå blir når jeg veier 60 kg, der. :nei: Skulle gjerne bare fortsett på maskin.

Foreslår at du tenker på 120kg når du begynner å nærme deg 120kg, og i mellomtiden lærer deg knebøy. Da bør du starte med å løfte kun stanga, evt. minimalt mer enn det.

Det er pes å få inn riktig knebøy-teknikk, men det betaler seg ekstremt. Og nei, det er overhodet ikke spesielt belastende for skuldrene. Huden herdes der du har stanga. Jeg trener med opptil 155kg, og har ingen skulderproblemer som følge av det. (Jeg veier riktignok det dobbelte av det du gjør, men for skuldrene har det strengt tatt lite å si)

Lenke til kommentar

For knebøy er det viktig å ha litt utviklet trapezius muskel (og du trener vel militærpress eller liknende). Stanga ligger oppå muskelen så det er ikke noe skadelig for skuldrene. Det kan være litt vondt og ubehagelig i starten men knebøy er generelt sett vondt og ubehagelig, skuldrene er det minste problemet. ;)

Det er en slitsom øvelse men det er ikke uten grunn at knebøy sammen med markløft er hedret som de to beste øvelsene for kroppsbygging og styrke som finnes. Ved å ta tung knebøy utvikler du ikke bare beina, du putter kroppen under så mye press at det slippes ut ekstra testosteron og tvinger hele kroppen din til å tilpasse seg og vokse. Begynn med knebøy, det er absolutt ingen grunn til å ikke ha med denne øvelsen i treningen din.

Lenke til kommentar

For å sammenligne så tror jeg at jeg trente med 200kg i beinpress mens jeg tok ~90 i knebøy. Og da var knebøyen først.

Med korrekt teknikk er vel knebøy også mye mer skadeforebyggende og funksjonell enn beinpress. Du belaster som bl.a. Jext sier hele kroppen, mens med beinpress vil du hovedsaklig bli sterkere i låra uten at resten av kroppen nødvendigvis er i stand til å løfte så mye ekstra.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

150 kg i beinpress = max 60 kg med god form i knebøy. Ikke tro du kan ta dobbelt av din egen kroppsvekt på første forsøk i knebøy.

du kan ikke sammenligne øvelsene egentlig, men teknisk sett løfter du kun cos(45) = 0.707 av vekten, resten av støyten tar bakken. Så 150 kg i beinpress er kun 150*0.707 = 106 kg reell vekt. Men igjen, dette kan knapt sammenlignes med å ta dette i knebøy.

Min teori er at beinpress kan sammenlignes mer med benarbeidet i markløft enn i knebøy.

jeg var også bekymret for skuldrene når jeg tok halvparten av det jeg tar nå. Nå kjenner jeg ingenting i skuldrene.

Endret av McDuck_
Lenke til kommentar

du kan ikke sammenligne øvelsene egentlig, men teknisk sett løfter du kun cos(45) = 0.707 av vekten, resten av støyten tar bakken. Så 150 kg i beinpress er kun 150*0.707 = 106 kg reell vekt. Men igjen, dette kan knapt sammenlignes med å ta dette i knebøy.

Det kommer jo helt an på vinklinga i beinpressen.

seated-leg-press.jpg

Du skjønte uansett ikke poenget mitt. Du kan være sterk som faen i beinpress men likevel suge i knebøy siden det er en veldig teknisk øvelse og man går ofte mye dypere i knebøy enn i beinpress, så du får ordentlig hamstring-activation.

Ser ikke helt poenget i å kverulere på matten bak utsagnet mitt. Slik matematikk vil aldri kunne overføres til praksis uansett, da det er ekstremt mange faktorer som spiller inn i hvor mye du klarer å løfte.

Før jeg begynte med knebøy, gjorde jeg 300kg x 10 i 3 sett i beinpress. Når jeg begynte med knebøy, hadde jeg ikke sjans å legge på mer enn 60 kg, og da fikk jeg ikke mange reps ut heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...