Gå til innhold

[Løst] en bok idé - hva synes dere?

Anbefalte innlegg

Jeg er en 16 år gammel jente som alltid har elsket å skrive, og min største drøm er å bli en publisert forfatter! Jeg har de siste dagene tenkt veldig mye og holder på å utvikle en idé til en fremtidig bok, og er veldig nysgjerrig på å høre hva dere synes. Idéen har foreløpig ingen hovedkonflikt, men det er noe jeg jobber med.

Det er flere hovedpersoner, en av de er en ung gutt som går siste året på videregående. Han føler ikke at han passer inn i den populære gjengen på skolen, til tross for at hans mystiske figur vekker oppsikt og gjør spesielt jenter nysgjerrige på ham. Han har et fullstendig forskrudd og helt spesielt syn på hva som er rett og galt, og livet generelt, og hans tanker får ham til å skli lengre og lengre bort fra vennene samtidig som det trekker ham mot narkotika og kriminalitet.

En annen er en jente, halvveis inspirert av min sære personlighet, som har et oppsiktsvekkende talent for piano, da spesielt klassisk musikk. For å passe inn på skolen er dette noe hun brått slutter med for ikke å skille seg ut, men med pianospillingen forsvinner en del av henne, og hun søker trøst hos en kompis, som senere viser seg å være en helt annen enn de trodde.

Sistnevnte har en slags birolle, han skal forbli et mysterium, som er derfor man ikke får vite noe om hva han tar seg til eller tenker.

Den tredje hovedpersonen er foreløpig den eneste som har et navn, Renate. Renate er halvt norsk, halvt marokkansk, og har et utrolig eksotisk, vakkert utseende som gjør henne veldig populær hos det motsatte kjønn. Hun er også en utrolig sympatisk og lojal person, og den mest godhjertede av hovedpersonene. Men grunnen til at hun er så utrolig snill er noe ingen forstår, for det gjør at folk lett kan utnytte henne.

Det er så langt jeg har kommet, synes dere det høres ut som noe jeg kan bygge videre på? Kom gjerne med konstruktiv kritikk og tips:)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm... så langt har du nok bare kommed med noen karakterer. Uten noe plott er det nok dessverre litt meningsløst med en liste over karakterer. Som forfatter selv vil jeg anbefale å først begynne med å tenke ut selve historien, om enn bare i grove trekk. Deretter kan du justere selve karakterene til historien. Historien er tross alt selve kjernen i historien, og mange vil nok si det er den aller viktigste biten. Om historien er bra, gjør det ikke noe om andre ting som karakterer osv kanskje sliter litt fra tid til annen. Men er historien manglende eller uinteressant hjelper det ikke hvor bra resten av boken er.

Lykke til! Vi trenger alltid flere forfattere, så det er bra noen tør stå på.

Btw en annen viktig ting, om du har tenkt å satse på skriving. De aller, aller fleste har blitt refusert mange ganger. Stephen King ble så skuffet over det første manuset sitt at han kastet det i søpla, og det er kun takket være kjæresten hans at han ble overtalt til å gi manuset en ny sjanse. Det igjen gikk heller dårlig, og han fikk avslag ganske mange ganger. Har ikke det faktiske tallet her, men vi snakker et titalls ganger. Til slutt ble han endelig godtatt, og resten er historie. ;) Det ssmme gjelder folk som J.K. Rowling, Herman Melville (Moby Dick), Frank Herbert (Dune) og George Orwell (Animal Farm). Får du avslag er det bare å stå på, og ikke gi opp. :)

Endret av Lykketrolling
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå når du sier det så ser jeg det, at jeg mangler plottet, det som er det viktigste. Uten det blir det vanskelig å få bra respons, men jeg setter pris på at du påpekte det på en fin måte, og tusen takk for svar:)

Ja, jeg har lest mye om forfattere som slet med å få bøkene sine publisert, men jeg gir nok ikke opp så lett!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...