Fomor The Savage Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 Hei, har nettop gått til innkjøp av ny router og lurer i den forbindelse på hvordan "dual band" fungerer? Inkonklusive resultat på vevet, det har jeg opplevd. Av ting jeg forstår så langt vil jeg tro at det betyr at den har to separate antennesett for trådløse modus operandi. Igjen reflektert gjennom at den er designert to forskjellige hardvare addresser i OSet, typ eth1, eth2. Så, det jeg prøver å forstå er om det har noe å si hvilke frekvenser de kjører på. Kan dedusere at det ene båndet er ment å kjøre 2.4Ghz og det andre er ment 5Ghz, ellers vil det ikke funke. Eller kan begge kjøre 2.4Ghz samtidig. Det høres jo rimelig dumt ut egentlig, siden det er separate antennesett. Så jeg tror det er blanke hvilke frekvenser de kjører på. Men kan jo aldri være sikker heller. Noen? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 Den ene radioen kjører på 2,4 GHz, den andre på 5 GHz. Du kan ikke få dem til å kjøre på noe annet. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 5GHz har litt større dempning i vegger o.l. men oftest mindre støy fra naboer, mikrobølgeovner, trådløstelefoner, bluetooth etc.. 5GHz kan ofte overføre raskere, men man må bare prøve seg litt fram for å se hva som er best for hver enkelt. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 Du må forøvrig også ha en PC som kan snakke på 5 GHz for å få brukt det. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 Dualband er dobbelt så raskt (i teorien) men taper mer signalstyrke igjennom vegger. Er området lite nok og uten for mye vegg og støy så er dual band helt ypperlig. Men du kan aktivere begge deler (2,4 + 5 GHz) på samme router. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå