Strengen Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 (endret) Hei! Kjenner at jeg begynner å bli litt rusten i Excel. Driver å lager en navneliste i excel for en avdeling. Bruker tre kolonner som "infofelt" Har laget et eget ark hvor jeg legger inn ansattnummer, fornavn og etternavn i egne kolonner (A, B og C) for at jeg enkelt skal kunne hente fornavn og etternavn i evt. andre ark og lister som jeg vil lage ved hjelp av å bare skrive ansattnummeret. Jeg får et problem når jeg har to personer med samme fornavn for da får jeg feil etternavn. Formlene jeg har laget i de to kolonnene for fornavn og etternavn ser slik ut: =HVIS(ERFEIL(FINN.RAD(A2;Navneliste!A:B;2;USANN));"V:";(FINN.RAD(A2;Navneliste!A:B;2;USANN))) og =HVIS(ERFEIL(FINN.RAD(B2;Navneliste!B:C;2;USANN));"V:";(FINN.RAD(B2;Navneliste!B:C;2;USANN))) Endret 10. juli 2013 av Strengen Lenke til kommentar
Bigelk Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 (endret) Hei. Dette burde fungere bedre. Grunnen til at det ble feil er fordi du referer til fornavnet i formelen du bruker for å finne etternavnet. hvis du referer til ansatt nr i begge formlene burde det bli riktig Du kan prøve: Kolonne B =HVIS(ERFEIL(FINN.RAD(A2;Navneliste!A:C;2;USANN));"V:";(FINN.RAD(A2;Navneliste!A:C;2;USANN))) Kolonne C =HVIS(ERFEIL(FINN.RAD(A2;Navneliste!A:C;3;USANN));"V:";(FINN.RAD(A2;Navneliste!A:C;3;USANN))) Tror dette skal fungere bedre fordi nå referer du til ansatt nr i begge formlene. MVH Torbjørn Endret 28. august 2013 av Bigelk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå