Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjenner at jeg begynner å bli litt rusten i Excel.

Driver å lager en navneliste i excel for en avdeling. Bruker tre kolonner som "infofelt"

Har laget et eget ark hvor jeg legger inn ansattnummer, fornavn og etternavn i egne kolonner (A, B og C) for at jeg enkelt skal kunne hente fornavn og etternavn i evt. andre ark og lister som jeg vil lage ved hjelp av å bare skrive ansattnummeret.

Jeg får et problem når jeg har to personer med samme fornavn for da får jeg feil etternavn. Formlene jeg har laget i de to kolonnene for fornavn og etternavn ser slik ut:

=HVIS(ERFEIL(FINN.RAD(A2;Navneliste!A:B;2;USANN));"V:";(FINN.RAD(A2;Navneliste!A:B;2;USANN)))

og

=HVIS(ERFEIL(FINN.RAD(B2;Navneliste!B:C;2;USANN));"V:";(FINN.RAD(B2;Navneliste!B:C;2;USANN)))

Endret av Strengen
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Hei.

Dette burde fungere bedre. Grunnen til at det ble feil er fordi du referer til fornavnet i formelen du bruker for å finne etternavnet. hvis du referer til ansatt nr i begge formlene burde det bli riktig

Du kan prøve:

Kolonne B

=HVIS(ERFEIL(FINN.RAD(A2;Navneliste!A:C;2;USANN));"V:";(FINN.RAD(A2;Navneliste!A:C;2;USANN)))

Kolonne C

=HVIS(ERFEIL(FINN.RAD(A2;Navneliste!A:C;3;USANN));"V:";(FINN.RAD(A2;Navneliste!A:C;3;USANN)))

Tror dette skal fungere bedre fordi nå referer du til ansatt nr i begge formlene.

MVH

Torbjørn

Endret av Bigelk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...