Gå til innhold

Hvilket valgfag?

Hassli

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal begynne andre året på BI, studieretning Finans. Er så usikker på hvilket valgfag jeg skal velge. Står fast mellom Financial bubbles and crisis og Politisk økonomi. Evt, hva annet anbefaler dere?

Takk for hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva vil du jobbe med?

Det som er greit med valgfaga er at du kan ta fag frå alle høgare utdanninger som gir studiepoeng for å fylle opp til dei 180 studiepoenga du treng.

Så litt avhengig av kva du vil jobbe med så vil eg anbefale at du ser litt på fag som du kan ta på andre høgskuler/universitet i nærheita, eventuellt som nettstudie.

På den måten vil du få ein litt anna bakgrunn enn dei andre medstudentane dine.

Sjå gjerne på meir generelle fag som innanfor dataverktøy, personalledelse, internkontroll eller juridiske fag. Dette er ting som du ofte uansett må lære litt om når du får deg jobb, så då kan du like greit ha dette som dokumentert kompetanse.

Lenke til kommentar

Kva vil du jobbe med?

Det som er greit med valgfaga er at du kan ta fag frå alle høgare utdanninger som gir studiepoeng for å fylle opp til dei 180 studiepoenga du treng.

Så litt avhengig av kva du vil jobbe med så vil eg anbefale at du ser litt på fag som du kan ta på andre høgskuler/universitet i nærheita, eventuellt som nettstudie.

På den måten vil du få ein litt anna bakgrunn enn dei andre medstudentane dine.

Sjå gjerne på meir generelle fag som innanfor dataverktøy, personalledelse, internkontroll eller juridiske fag. Dette er ting som du ofte uansett må lære litt om når du får deg jobb, så då kan du like greit ha dette som dokumentert kompetanse.

Takk for svar! Har sett litt på Real Estate Finance, noe jeg tror kan være relevant for meg. Hater fag som personalledelse osv, da jeg sliter litt med å lære meg lesestoff. Liker mer regning osv.

Har ikke sett for meg hva slags jobb jeg vil ha i framtiden. Satser ikke på noe toppjobb selv om jeg har en veldig bra snittkarakter osv. Var vanskelig dette. Men igjen, takk for svar.

Lenke til kommentar

Hva med matematisk analyse eller personlig økonomi? Jeg valgte prisstrategi i fjor og det er det dummeste jeg har gjort. Makan til tullefag skal man lete lenge etter.

Matematisk analyse skal jeg neste semester. Personlig økonomi står ikke som et alternativ. Tenker du kanskje på politisk økonomi?

Lenke til kommentar

Matematisk analyse skal jeg neste semester. Personlig økonomi står ikke som et alternativ. Tenker du kanskje på politisk økonomi?

Så klart! Matematisk analyse er vel obligatorisk på finans ja. Nei, vi i Bergen hadde og har muligheten til å ta personlig økonomi. Politisk økonomi var faktisk andre valget mitt. Angrer på at jeg ikke tok det ettersom det virker meget interessant.

Lenke til kommentar

Slenger meg på denne tråden aswell - if you don't mind Hassli!

Har satt meg ut matematisk analyse da min interesse for metafag og matematikk er høy, men etter å ha sett på statistikk for vårens eksamener ble jeg smått demotivert av tallenes tale. 10 stk gjennomført eksamen, beste karakter var D, svakeste karakter var D. Mine ambisjoner er fortsatt å holde et relativt høy snitt iht karakter, rundt A/B for å kunne velge og vrake i masterskoler.

Jeg har vell også resonnert meg frem til at de fleste som tar dettte som valgfag må være ca i samme båt som meg - interesse for matematikk som til gjengjeld fører til mye lesning rundt faget. Og allikevel er D den gjennomgående karakteren i faget. Er det virkelig verdt å "ødelegge" gj.snittskarakteren min for et fag som jeg personlig kan ha høy utbytte av? Hjertet sier go for it, hodet sier don't do it.

Jeg er også i samme båt som Hassli her - ingen ide eller tanker om hva jeg vil jobbe med etter endt studier, men har blitt fascinert over fagene jeg har hatt til nå.

De fagene, utifra fagbeskrivelse, som virker mest interessant for meg nå er matematisk analyse, financial markets, politisk økonomi og financial bubbles, crashes and crisis. Alle virker sykt interessant, spesielt politisk økonomi.

Edit: Kan nevne at jeg er nettopp ferdig med første året Øk.ad ved Nydalen.

Beklager hijackingen Hassli!

Endret av Ned
Lenke til kommentar

Så klart! Matematisk analyse er vel obligatorisk på finans ja. Nei, vi i Bergen hadde og har muligheten til å ta personlig økonomi. Politisk økonomi var faktisk andre valget mitt. Angrer på at jeg ikke tok det ettersom det virker meget interessant.

Ja politisk økonomi birker spennende, men jeg er fortsatt så utrolig usikker. Vil ikke Real Estate Finance være mer relevant for meg? Hvilket valgfag hadde du?

Lenke til kommentar

Har satt meg ut matematisk analyse da min interesse for metafag og matematikk er høy, men etter å ha sett på statistikk for vårens eksamener ble jeg smått demotivert av tallenes tale. 10 stk gjennomført eksamen, beste karakter var D, svakeste karakter var D. Mine ambisjoner er fortsatt å holde et relativt høy snitt iht karakter, rundt A/B for å kunne velge og vrake i masterskoler.

Jeg har vell også resonnert meg frem til at de fleste som tar dettte som valgfag må være ca i samme båt som meg - interesse for matematikk som til gjengjeld fører til mye lesning rundt faget. Og allikevel er D den gjennomgående karakteren i faget. Er det virkelig verdt å "ødelegge" gj.snittskarakteren min for et fag som jeg personlig kan ha høy utbytte av? Hjertet sier go for it, hodet sier don't do it.

Jeg er også i samme båt som Hassli her - ingen ide eller tanker om hva jeg vil jobbe med etter endt studier, men har blitt fascinert over fagene jeg har hatt til nå.

De fagene, utifra fagbeskrivelse, som virker mest interessant for meg nå er matematisk analyse, financial markets, politisk økonomi og financial bubbles, crashes and crisis. Alle virker sykt interessant, spesielt politisk økonomi.

Alle er velkomne :-)

Er selv ferdig med første året ved Nydalen. Synes matematisk analyse virker så utrolig spennende. Men 10 stk som hadde eksamen i det faget? Kan jo ikke stemme når vi er minst 60 som skal ha den neste semester. Muligens det var en konte eksamen/valgfag. Men selv om snitt karakteren er D, kan det godt muligens hende at du får en A/B. Lykke til med valget. Fortell gjerne hva du bestemmer deg for.

Lenke til kommentar

Jeg valgte selv Matematisk Analyse, og fikk A, så det er helt klart mulig å gjøre det bra. Det er heller ikke bare de beste i matte som velger dette faget. Når jeg tok det var vi ca 25-30 studenter, det var mange der med C i mattefaget fra førsteklasse. Grunnen til at mange velger faget er at det er et godt fag å ha med seg dersom du skal ta master, samtidig tror mange at det er ganske likt matten fra førsteklasse. Noe det ikke er. Nivået er ganske høyt, men det er helt klart overkommelig dersom du jobber jevnt. Det var allikevel veldig mange som gjorde det veldig dårlig på eksamen, og mange som ikke møtte. Det hjelper ikke bare å pugge til denne eksamenen, du må også ha litt forståelse, ettersom det kommer en del vrier på eksamen.

Lenke til kommentar

Etter beskrivelsen av innholdet i faget å regne, er ikke faget spesielt utfordrende. Mye grunnleggende matematikk, om enn noe mer eksotisk enn det som er helt basis

Selvfølgelig er det et utfordrene fag for de fleste som velger det, såfremt du ikke er godt over gjennomsnittlig god i matte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...