Gjest Slettet+61342 Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 Hei! Skal dimensjonere en ventilasjonsflate og lurer på om noen her kan forklare meg hvordan jeg kan sette opp en "enkel" ligning I excel som viser hvordan bredde eller høyde varierer ifh. til hverandre når jeg har et bestemt/fast areal? Kundehjelpen til Microsoft var ikke så veldig hjelpsom og jeg følte jeg fikk mer unødvendig informasjon enn det jeg trengte . Lenke til kommentar
StoltHD Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 Heisann ... Mulig dumt spørsmål, men blir ikke det nesten håpløst uten minst en variabel til? Du vil jo få ekstreme mengder med svar hvis du bare har svaret og to ukjente, hvis du kunne legge på ett "forholdstall" eller ha faste verdier som skulle plukkes frem så ville det vel blitt vesentlig enklere ... eller enda enklere hvis du hadde en av sidene gitt ... hvis du har en verdi for høyde eller bredde i tillegg til areal så skal det være grei skuring ... Hvis du kan gå for siste variant så er det som følger : 3 celler A=arealet B=Kjent side (altså ett tall) C har denne formelen : =HVIS(B2<=0;"Sett inn gyldig verdi i B";A2/B2) hvis du bruker engelsk Excel så endrer du "Hvis" til "If" eksempel på denne blir følgene: A=25 B=4 C=6,25 A=2524 B=23 C=109,7391304 A=25 B<=0 C=Sett inn gyldig verdi i B Skal du ha en mer avansert variant, så blir det en del jobb, men det er sikkert noen som er flinkere enn meg med Excel og to ukjnet ... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+61342 Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 Ja tenkte meg noe sånt. Trenger egentlig bare å vite hvor mye jeg må kompensere med I bredden/høyden hvis jeg endrer en av delene samtidig som at jeg må holde et gitt areal. Kan prøve meg fram på metoden der. Takk for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå