Gå til innhold

Overvåkningssamfunnet: Betal med kontanter og Politiet kommer for å sjekke hvor du har fått de fra

Anbefalte innlegg

Når han heter Jarl Freddy, bor i kommunal bolig og bruker 80000 i kontanter, da ville jeg også tatt meg en titt om jeg var snut. Ikke-sak.

Hvis han heter Isbilen og bor i Bergen da? Er det greit om politiet kommer på døren med ransakingsordre fordi naboen din har sett for mange gangsterfilmer og ser deg komme hjem med en fiolinkasse? Sånn for sikkerhets skyld?

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Hadde jeg vært den mannen så hadde jeg klaget saken inn til spesialenheten for politisaker, og returnert varene tilbake til butikken. Kan jo ikke handle hos en sladre butikk.

Det blir mer og mer et sladre og overvåkning samfunn.

Lenke til kommentar

[...]Enten så er det kriminelt å betale med kontanter, eller så har vi ett brudd på grunnloven. ;)

Det kan vel og tenkes at det er kriminelt å hete "Jarl Freddy"? Men det er vel så det heter: "Bedre å slå inn 100 dører for mye, enn en for lite" :w00t:

Eller ett ordrett sitat fra en tolltjenestemann, på sent '80-tall, når han fikk vite at det gikk an å kjøpe og laste ned programvare over/via telefonnettet: "da kan jo svina gjøre som dem vil!!!". (Resultatet av det var at nordmenn i en 10-15 år måtte få sent en tom diskett i posten slik at tollvesenet fikk en fysisk vare og fortolle når man overførte programvare fra utlandet.)

Lenke til kommentar

Dere er nå søte med synsingen deres angående rapporteringen av beløpet...

http://www.lovdata.n...0306-011.html#4

Det som dog er hårreisende og direkte rystende er hva som står i ransakelsesordren.

Dag, dato, klokkeslett etc i ******** i Oslo var han i besittelse av 80 000 kr i kontanter. Pengene stammet fra et straffbart forhold.

Det er GRUNNLAGET, ikke henvisning til mistanke.

Håper Krikkert kan belyse denne litt enklere, jeg er ikke jurist men den der ordren MÅ da være lovstridig?

Lenke til kommentar

Dere er nå søte med synsingen deres angående rapporteringen av beløpet...

http://www.lovdata.n...0306-011.html#4

Det som dog er hårreisende og direkte rystende er hva som står i ransakelsesordren.

Ah, Angiverloven, du er nemlig pliktig å melde fra om du ser noen med penger, omtrent på linje med tidligere oppfordringer om å si fra om du så jøder eller sigøynere.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ah, Angiverloven, du er nemlig pliktig å melde fra om du ser noen med penger, omtrent på linje med tidligere oppfordringer om å si fra om du så jøder eller sigøynere.

Ikke klag til meg, jeg verken skriver lover eller vedtar dem :closedeyes:
Lenke til kommentar

Hvis han heter Isbilen og bor i Bergen da? Er det greit om politiet kommer på døren med ransakingsordre fordi naboen din har sett for mange gangsterfilmer og ser deg komme hjem med en fiolinkasse? Sånn for sikkerhets skyld?

Man kan ikke stole en meter på slike saker i media, fordi "fornærmede" kan si hva de vil og politiet har taushetsplikt. Poenget er at det er flere ting enn pengene som bidrar til å vekke interesse her.

Om det skulle være skjellig grunn til mistanke om at jeg drev med noe ulovlig, så er det greit at de kommer. Tviler dog på at en fiolinkasse alene vil gjøre dem nyfikne.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Man kan ikke stole en meter på slike saker i media, fordi "fornærmede" kan si hva de vil og politiet har taushetsplikt.

Men nå har vi bare medias versjon av saken. Vi kan selvsagt spelulere på om det er noe mer, men det vet vi jo ikke. Selv om politiet hinter om at de hadde skjellig grunn, er det irrellevant når vi ikke vet hva..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke du i mot grunnloven?

Jeg anser at den ikke er legitim, det innebærer ikke at jeg anser at det at å ta seg ubedt inn i folks hus er, eller burde være tillat.

Dette endrer ikke faktum at den brytes til stadighet av politikere og byråkrater uten noen følger for disse forbryterne ettersom de selv kontrollerer (deler av) rettsapparatet.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Hadde jeg vært den mannen så hadde jeg klaget saken inn til spesialenheten for politisaker, og returnert varene tilbake til butikken. Kan jo ikke handle hos en sladre butikk.

Det blir mer og mer et sladre og overvåkning samfunn.

100% enig.

Det som også hadde vært kult er om at alle hadde gjort det å ta ut penger fra minibank eller andre tjenester og kjøpt alle slags varer på fysisk butikk med kontanter til en vane.

Lenke til kommentar

http://www.lovdata.n...0.html#102

Enten så er det kriminelt å betale med kontanter, eller så har vi ett brudd på grunnloven. ;)

Politiet mente at pengene stammet fra kriminell virksomhet.

Gjerne fordi han ikke hadde registrert formue eller inntekt, og han kan ha vært tidligere straffedømt.

Men vi håper vel alle på at denne saken blir undersøkt nærmere slik at vi får fakta på bordet.

Løy politiet, eller "fornærmede"?

Du har antatt at politiet løy.

Lenke til kommentar

Politiet mente at pengene stammet fra kriminell virksomhet.

Er politiets meninger tilstrekkelige for å bekrefte at "kriminelle Tilfælde" jfr Grunnloven 102 har funnet sted?

Løy politiet, eller "fornærmede"?

Du har antatt at politiet løy.

Politiet har vel bekreftet at Politiet løy da de forlot huset etter å ha tvunget seg inn der uten å finne noe som helst som bekrefter deres påståtte "kriminelle Tilfælde".

Vi klager over at politiet ikke gjør noe, og når de nå viser at de tar tips alvorlig og gjør noe klager vi da også, sofasytere!

Vi klager over inkompetansen som de viser hver bidige dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...