Gå til innhold

Amatør trenger hjelp til valg av deler, Gamer PC, 10-15k

Anbefalte innlegg

Dette vil være mitt første innlegg, noe som allerede da indikerer som også tittelen åpner med, jeg er en amatør når det kommer til det avanserte innenfor en datamaskin. Sikkert sammenliknet med 98% av alle medlemmer her inne, må jeg kategoriseres som en amatør. Og dette gjør grunnlag for at jeg søker deres hjelp og alle svar settes ekstremt stor pris på ettersom dette er en stor investering for meg.

Skrift i kursiv er for kanskje noen uviktig ettersom dette er litt om meg å mine kunnskaper om PC, så kan slippe å leses. I tillegg er det en oppsummering av det jeg tror blir ansett på som det viktigste i bånd, for dere som ikke gidder lese alt sammen.

Jeg forstår veldig godt at om jeg i det hele tatt får noen svar vil de være noe sånt som "kom deg vekk, har ikke bruk for så uvitende som deg her". Interessen for å hjelpe en som kommer "busende" med sitt første innlegg som et så detaljert som dette forstår jeg er liten

MEN (!) om en eller annen som har god peil hadde tatt seg tid til å hjelpe meg hadde dette blitt satt ekstrem stor pris på.

Det jeg har av kunnskaper er vel det at jeg kan navn på de forskjellige komponentene og det aller mest basice om vær av de. Jeg forstår for eksempel at når det kommer til en prosessor som er selve kjernen til PCen at det er blant annet klokkehastigheten og antall kjerner blant annet som er viktig. Men jeg forstår ikke hva som er de avgjørende forskjellene på om hastigheten er på for eksempel 2 og 3 GHz.

Av bruksområder på mine tidligere datamaskiner er det vel først og fremst vært til skole, filmer, et par spill (for det meste online) som ikke krever for mye, og generelt nettbruk.

Samtidig for dere som lurer hva skal en som tydeligvis ikke har så mye peil med en bra gamer PC? Har alltid likt å spille, men som oftest på konsoll. Og når jeg først skal ha en vil jeg helst at den leverer med stor fornøyelse, nå, og i framtiden.

Så for å være litt mer konkret:

Fått meg en jobb som betaler bra for en 18-åring og ser for meg at jeg har et budsjett på rundt 10-12k, men null problem til å presses opp til ca. 15k om dette skulle være nødvendig for å matche de kriteriene jeg vil skal oppnås. Før jeg går inn på én og én del kan jeg fortelle litt om det jeg forventer på et mer generelt grunnlag:

Jeg vil ha en PC som kan kjøre relativt kraftige spill med den beste grafikken. De to første spillene jeg har i tankene er Battlefield 4, GTA V, men vil også bygge en PC som er rustet for framtiden (2-3 år i alle fall, før jeg begynner med nye enkeltsoppgraderinger). Ser også for meg at PCen skal kunne kjøre et spill som Battlefield samtidig som jeg kan ha en video i 1080 i bakgrunn, samt generelt nettbruk, og forhåpentligvis et spill til ved siden av, ettersom jeg også liker å spille Football Manager som et avbrekk fra alt annet. Men dette krever jo ikke like mye som Battlefield selvfølgelig. Aner ikke om dette er for mye å kreve innenfor budsjettet?

Jeg har ikke planlagt og overklokke ettersom dette har jeg for lite peiling om selv om jeg selvfølgelig forstår det prinsipielle. Og til tross for at jeg har en 40 år gammel bror som egentlig har stor peil på PC så har ikke han tid til å hjelpe meg med slik lenger.

Når det kommer til delene så har jeg som sagt ikke så mye peiling, men satt meg ned en halvtime på (bare) komplett å valgte meg ut deler som hadde fått gode tilbakemeldinger og som ut i fra mine kunnskaper så veldig bra ut:

http://www.komplett....8A-61B7D7E95672

Som man legger merke til så har jeg med AMD og Intel hovedkort og prosessor ettersom det er også noe jeg funderer på. Av mine kunnskaper virker det som at AMD er mye bedre i forhold til pengene du bruker. Men av det jeg har lest er de fleste litt skeptiske til dette, så ut i fra det tenker jeg at jeg går for Intel.

Når det kom til hovedkort slet jeg litt. Vet ikke om de avgjørende forskjellene her egentlig, og for meg virket det som ekstremt mange forskjellige å velge mellom så gikk bare for hva de anbefalte.

Om det viser seg at delene jeg har valgt ut er "for bra" i forhold til mitt krav hadde jeg også satt pris på om noen kunne fortelle dette og heller komme med et enklere forslag

En siste ting jeg lurer på er angående vifter og avkjøling. Vil dette være nødvendig? Da tenker jeg ikke på støy og høy lyd som et problem, men først og fremst temperatur. Er ikke dette et problem ser jeg ikke for meg å bytte noen vifter med det første. Om det derimot er nødvendig ser jeg for meg at jeg kjøper en som har relativ liten lyd og er et bra kjøp for lang tid. Er forresten kabinettet bra nok? I forhold til plass nå og for framtiden i forhold til framtidige vifter?

For å oppsummere:

Ønskeliste fra komplett (brukte en halvtime, og tok deler som jeg med få kunnskaper virket bra med bra anmeldelser i tillegg:

http://www.komplett....8A-61B7D7E95672

- Har liten peiling, søker deres hjelp grunnet stor investering

- Budsjett: max 15k (aller helst)

- Krav: Kjøre tunge spill (BF4) med best grafikk (om mulig innenfor budsjett)

- Helst kunne ha en del programmer i bakgrunn samtidig som tungt spill kjøres

- Ikke planlagt å overklokke

- Mest sannsynlig Intel. (Mange virker negative til AMD)

- Ekstra hjelp med hovedkort?

- Ekstra kjøling nødvendig i forhold til temperatur? (helst da med liten støy)

En stor takk på forhånd! Virkelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forslag fra dustinhome.no

GTX 780 - betraktelig bedre enn HD7970, og vil selvfølgelig yte bedre i BF4.

Hovedkortet har integrert lydkort som er bedre enn standard (SupremeFX)

Ser ikke behovet for mer enn 8gb minne.

Støydempet og et gjennomført bra kabinett.

4770K - koster omtrent akkurat det samme som uten "K", men da er det rom for overklokking i fremtiden, om du skulle bli keen på det.

Mus & tastatur kopierte jeg fra din liste, det er strengt tatt en smakssak.

Ville personlig gått for Windows 8, men kanskje ikke alle som er like stor fan?!

Om du vil kutte ned på pengebruken: bytt til i5-4670k CPU, og GTX 760 skjermkort.

post-24279-0-27484900-1373452523_thumb.png

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Forslag fra dustinhome.no

GTX 780 - betraktelig bedre enn HD7970, og vil selvfølgelig yte bedre i BF4.

Hovedkortet har integrert lydkort som er bedre enn standard (SupremeFX)

Ser ikke behovet for mer enn 8gb minne.

Støydempet og et gjennomført bra kabinett.

4770K - koster omtrent akkurat det samme som uten "K", men da er det rom for overklokking i fremtiden, om du skulle bli keen på det.

Mus & tastatur kopierte jeg fra din liste, det er strengt tatt en smakssak.

Ville personlig gått for Windows 8, men kanskje ikke alle som er like stor fan?!

Om du vil kutte ned på pengebruken: bytt til i5-4670k CPU, og GTX 760 skjermkort.

Interessant. Det første jeg lurer på er om det er virkelig verdt og nesten gå en dobling i pris for skjermkortet ut i fra hva som vil bli mitt bruk? Det er nok ingen tvil at det er bedre, men er det slik at det jeg valgte ikke vil holde mener du?

Kabinettet bare tok jeg et en venn av meg sa han hadde som han var fornøyd med, så har egentlig ikke satt meg så mye inn i det. Men hvis det er som du sier at det er et relativt støydempet kabinett, samt allerede bra med vifter fra før (?), i tillegg til god nok plass. Ser jeg for meg at jeg kan lett helle mot ditt valg.

Det integrerte lydkortet vil du påstå er bra nok? Bedre enn det jeg har valg. Samt at hovedkortet er et bra valg er det også noe jeg kan se for meg å gå for.

Ut i fra min research virker det som at når det kommer til SSD, må man nesten ha Samsung sine, så går vel for det ja. Tenkte 16 GB bare for å slippe stresse med det i framtiden, men har blitt fortalt at 8GB holder det også. Får se hva jeg går for rett og slett.

Takker for svar i alle fall! Det eneste jeg er litt skeptisk til må vel være skjermkortet i forhold til budsjettet.

Denne kanskje. Valgte amd skjermkort fordi de sier at BF4 skal bli basert på AMD skjermkort.

http://www.komplett....8D-21214D6725B2

Nå er det vel slik jeg ser det at mitt også er AMD?
Lenke til kommentar

Jeg ville personlig ikke gått for et HD7970 per i dag. I 3000 kr sjiktet ville jeg heller vurdert GTX 770.

BF4 vil ikke bli basert på AMD skjermkort, men de har et samarbeid om optimalisering. Det betyr dog ikke at Nvidia kort ikke vil fungere, og ikke ha god ytelse.

http://www.pcgamer.c...ostbite-3-game/

Det er relativt stort løft fra 2000-3000 kr til 5000 kr for GTX 780, men da får du iallfall et knallkort som vil holde en stund. FPS per krone er dog ikke den beste dealen, da burde man heller se på feks GTX 760/ evt et veldig rimelig GTX 670 til ca 2300 kr.

Hadde jeg kjøpt maskin i dag så hadde jeg klint til med GTX 780, eller vært mer "nykter" og gått for et GTX 760 eller HD7950 (fra feks bruktmarkedet)

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...