Jezpoz Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 Heisann! Jeg lurer på hva slags pc jeg skal kjøpe til IT-studie. Jeg skal studere på HiBu (forhåpentligvis). Og har en stasjonær pc akuratt nå, som jeg selger. Og må kjøpe meg en laptop som skal håndtere programmering i forskjellige språk. De språkene er: VB Java php asp PL/SQL Flash XML Android Og da må jeg ha en laptop, synes 13" er litt lite, vil ha mellom 15,6" og 17;3". Skal brukes til studier og streaming av musikk (spotify) og filmer (Så helst en LED-FHD-skjerm). Og siden jeg har hatt stasjonær en stund, er jeg ikke helt inne i laptop markedet ennå. (Har også hørt at Mac er bra å programmere på, vet ikke helt om det gjelder de språka jeg skal programmere i). Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 (endret) Programmering trenger man ikke spesielt hårete hardware til, så du kan kjøpe så og si hvilken som helst modell. Hvilket operativsystem du velger har ikke noe å si. Endret 10. juli 2013 av ahpadt Lenke til kommentar
jonny Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 Jeg vil sterkt anbefale Linux (f.eks. Ubuntu) som programmeringsplattform. Når det gjelder PC til IT-studier er ikke ytelsen spesielt viktig, jeg ville heller prøvd å finne en maskin med egenskaper som disse: - stillegående (plagsomt med maskin med mye (og ikke minst varierende) viftestøy) - god skjerm, aller helt matt (oppløsning minst 1600x900) - god batteritid (dermed er nok Intel å foretrekke framfor AMD) - godt og "stillegående" tastatur Hvis ikke pris betyr så mye, er Samsung 770Z5E en meget god PC (selv om denne er overkill, du trenger ikke så kraftig prosessor og skjermkort). Kan du vente litt med å kjøpe, kan du heller gå for en maskin med nyeste prosessor-generasjon fra Intel for enda bedre batteritid. Selv ville jeg forøvrig gått for en PC med mindre skjerm (13,3") slik at den blir lettere å frakte rundt og ikke minst plassere (svært dårlig plass i mange auditorium). Aktuelle kandidater er Samsung 730U3E (eller Samsung 740U3E hvis du ønsker touch-skjerm, men det innebærer blank skjerm og høyere vekt). Asus Zenbook UX32VD eller UX31A er også gode valg. Lenke til kommentar
falz Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 Du kan bruke linux/windows på mac om OSX ikke passer til det du skal bruke det til. Jeg bruker selv en mac til programmering (C++, Java, python, lisp, maude, php, ruby - dette har jeg testet og kan konstatere at det funker). Kan anbefale det veldig sterkt! Lenke til kommentar
jonny Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 Selv synes jeg MacBook Pro (15") blir for dyrt, da ville jeg i det minste ventet til den blir oppdatert til Haswell-generasjonen. MacBook Air (13") ser bra ut bortsett fra at oppløsningen er for dårlig og skjermen er blank... Lenke til kommentar
Chipsmaster Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 (endret) Går selv webdesign på hibu og klassen med IT er slått sammen så jeg har det samme som deg. Du trenger ikke noen spesielt kraftig maskin. I hvert fall ikke det første året som jeg nettopp er ferdig med. Har liten tro på at du trenger noe mer kraft for de resterende årene. Som Jonny sier, er det greit å ha en relativt stillegående pc, god batteri tid (Du har for det meste stikkkontakter for lader tilgjengelig hele tiden), bør være god å skrive på. Jeg har matt skjerm og er fornøyd med det. Du bør dog ikke kjøpe en maskin med for liten skjerm. En i klassen har en liten 11,6" asus og den er slitsom å programmere med siden programmene tar mye plass på skjermen. Jeg bruker 16.4" og synes det er perfekt, men om man går litt under er nok det også fint. Jeg ville ikke gått under 13" i hvert fall. Jeg vil også anbefale at du kjøper Microsoft. 7 eller 8 spiller ingen rolle. Men siden alle programmene du tar i bruk er Microsoft baserte og det vil være mer lettvint. + Lærerne kan omtrent bare Windows skulle du trenge noe ekstra hjelp til noe. Endret 10. juli 2013 av Chipsmaster Lenke til kommentar
Jezpoz Skrevet 10. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2013 Tusen takk for svar! Skal ta med det til pappa, han driver en lokal data.butikk, så finner jeg ut av det. Mac er kanskje bra og lett å bruke, men det er veldig dyrt.Blir nok mest sannsynlig Samsung, ASUS eller Dell (ultrabookene deres). Eller er vell Lenovo et greit merke for alt dette? Bruker nå en 5 år gammel HP Mobile Workstation (siden jeg solgte den stasjonære min). Som har en bra skjerm, men den bråker mye, blir veldig varm. Og den spiller av lyden at en enhet blir koblet ut hvert 5. minutt (uten at jeg kobler ut eller inn noe). Og en stor negativ ting til, den har Windows Vista. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå