Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Windows 8

Anbefalte innlegg

Alle er gratis. Årsaken til at de har valgt metro, er fordi de vil gi alle platformene de har et felles design. Trenger du virkelig support på en startmeny?

Internett er full av løsninger og hacks. Selvfølgelig kan enn lage sin egen startmeny... Men det krever at du har ferdigheter innenfor programmering og dybdekjennskap til hvordan Windows er bygd opp.

Microsoft gir jo oss et valg. Enten bruk Metro, eller bruk tredjepart. Kunne ha nektet oss å gjøre endringer selv om det skal godt gjøres.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får spørre Nebrewfoz., inlegg # 19

Felles design .

Nå er da telefon , nettbrett og pc 3 forskjellig ting beregnet til hvert sitt bruksområde.

Da har designet forskjellige krav til hvordan det skal være

Nettbrett og pc går nok an å forene , selv om nettbrenne tidligere var basert på telefonen.

Det som ødelegger designet er kombinasjonen av pc og telefon( stor vs liten skjerm )

her har Microsoft gjort Metro som et skal som går uten på pc grensesnittet , et skal man ikke skal få lov til styre helt selv og må bruke kiroguri for fjerne hvis det er ønskelig

, altså ikke skikkelig integrert .

Samtidig er metro nesten bare baser på telefongreisnittet .

noe som har begrenset dynamikken.

Da har man ent opp med et skal som dukker opp også når man helst ikke ønsker det . d.v.s. når man skal lete opp programmene man har via start menyen

hadde de gjort det skikkelig så kunnet metro ( ihvertfall elementer av det ) vær helt frivillig

videre kunnet vinduene ha vær helt dynamisk . ubegrenset strøelse, overlapping og ubegrenset antall samtidig

Da er det ikke sikkert at det ville være nødvendig med 2 arbeids moduser ( Modern UI og klassisk)

Så her har de ikke bare frustrert brukerne , de som må innom Metro ufrivillig fra tid til annen og samtidig lage seg selv en ekstra jobb ved vedlike holde begge

Lenke til kommentar

Apple har da noenlunde samme design på sine produkter, akkurat slik som Microsoft har fulgt etter.

Kirurgi å installere gammel startmeny vil jeg ikke si. Får til dette med en link til http://ninite.com og 5 museklikk...

Er da like mye arbeid å vedlikeholde den gamle startmenyen som det er å vedlikeholde metro.... Kan da trikse å mikse og endre startmenyen.

Trykk på Windows tasten skriv 3-4 bokstaver, filnavn eller tjeneste og deretter Enter. Det at de har gitt det fullskjerm er for å tilrettelegge for de som har touchskjerm, noe som blir mere og mere utbredt. Den stasjonære maskinen regnes som gammeldags og for entusiaster, og hadde det ikke vært for spillindustrien ville nok den stasjonære maskinen som vi kjenner i dag vært død for lenge siden.

I motsatt til tidligere beveger vi oss stadig mere over på stormaskiner igjen, og behovet for kraftige arbeidsstasjoner er ikke nødvendig. Derimot er det flere som tar i bruk tablets og touchskjermer. Og det er dette Microsoft har fått øynene opp for og her henger de etter hvis du sammenligner med andre leverandører og markedstall. Veksten er der, men i kjent MS stil starter de forsiktig og tar rotta på konkurrentene rett før markedet når toppen. I motsetning til feks Apple er Microsoft et software selskap, mens Apple også står for egen hardware. Men tilbake til saken.

Nå er det slik at Microsoft alltid har levert det de selv ønsker og levere. Bare se på hele Vista-fiaskoen.

Du snakker om 2 arbeidsmoduser, sikter vel til skrivebordet og vanlige programmer og de som dukker opp som standard i metro grensesnittet. disse funker utmerket også til bruk i skrivebordsmodus.

se bilde.

chromewin8snapped-11371963.jpg

Tror du skal teste det ut mere enn 5 minutter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du snakker om om du skal tving alle over på nettbrett uansett behov

uansett så har du ikke oppfattet poenget mit slik det var ment

For mange vil det være kirugi å lette opp riktig meny for så å installere den , samtidig som de ikke mister noe de vil beholde

poenget mitt var at hvis metro ble betydelig mere dynamisk så burde det vær unødvendig med 2 moduser å jobbe i .

Da hadde man ikke behov for desktop modusen

telefon designet passer ikke særlig for de som gjør andre ting an å drive med nettsurfing og e-postlesing

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Hvis du driver med andre ting enn nettsurfing og e-postlesing, men ser på det som kirurgi å lete opp et program og installere det, da tror jeg neppe du har brukt en PC før.

Dermed vil du heller ikke være vant til noe bestemt system, og du kan fritt og uhindret lære deg 'Metro' uten å måtte 'avlære' noe annet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Metro er jo milevis fra de fleste andre systemene

Dels funger det mot sin hensikt også

For dere som vil gå direkte til desktopp hvorfor forsvarer dere metro når dere ikke vil bruke det

Hvorfor kan man ikke innrømme at metro er lit dårlig løsning når så mange vil bytte ut startmenyen

Jeg er klar over at det har en del tilhengere også men de flest er jo folk som til vanlig bruker lignede systemer på nettbrett og telefon

jeg har aldri likt den iden , selv ikke på en telefon.

For det er så mange snarvei sekvenser å huske på , på lik linje mad hurtigtaster som sjelden funger særlig bra

Lenke til kommentar

Metro er jo milevis fra de fleste andre systemene

Det spiller jo ingen rolle hvis du aldri har brukt noe annet.

For dere som vil gå direkte til desktopp hvorfor forsvarer dere metro når dere ikke vil bruke det

Hvorfor kan man ikke innrømme at metro er lit dårlig løsning når så mange vil bytte ut startmenyen.

For min del dreier det seg ikke om å forsvare metro, bortsett fra at jeg forvarer Microsofts rett til å gjøre som de vil. For meg handler det mer om at jeg ikke ser på metro som noe som er i veien for meg.

Foreløpig (på en stasjonær test-maskin jeg har satt opp) bruker jeg Desktop mest, men det er også noen metro apps jeg bruker, og jeg synes det er helt uproblematisk å switche mellom metro og desktop.

Men så har jeg brukt det mer enn 5 minutter også, da.

(Og folk har jamret og klaget hver gang Microsoft har endret på start-menyen, så det er de vant til. De har forlengst erfart at det folk ikke vil ha i dag, det nekter de å gi slipp på om noen år.)

(Det er allerede folk som klager på at start-knappen kommer tilbake i Windows 8.1. De vil ha den vekk.)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det spiller jo ingen rolle hvis du aldri har brukt noe annet.

Men de brukerne er jo mindretall

Nå er dert bare tull at man lager over denne startknappen

jeg forstår liksom ikke hvorfor .

Det lille området det er snakk brukes jo ikke til noe annet en klikke for få frem startmenyen

Så hvorfor klager man over knappen

Det kunne jo sammenlignes med at man tok vekk det vanlig dørhandtaket og så brukte et berøringspunkt på døra i stedet .

skulle man klage over at døra ha handtak eller skulle man klage over at den ikke har det ?

Hvis du forsvarer Microsoft rett til å gjør hva de vill er du på kollisjonskurs med andre ting som er tatt opp tidligere

Forøvrig så bør Microsoft tilfredsstille kundene sine , ikke gjøre helt som de selv vill , fpor da går det galt til slutt

Når sant skal sies så er vi jo mere eller mindre tilhengere av systemer som tar avgjørelser over hode på oss uten at vi får mene noe i det hele tatt

Lenke til kommentar

Forøvrig så bør Microsoft tilfredsstille kundene sine , ikke gjøre helt som de selv vill , fpor da går det galt til slutt.

Det er en risko Microsoft må ta - og tar.

(ellers kan du jo alltids be dem om en blow-job; det kan jo ikke skade å spørre?)

Når sant skal sies så er vi jo mere eller mindre tilhengere av systemer som tar avgjørelser over hode på oss uten at vi får mene noe i det hele tatt.

Sist jeg sjekket var det vel ingen mangel på alternativer til Windows.

Blir Microsoft-systemet altfor undertrykkende, så finnes det haugevis av Linux-evangelister som mer enn gjerne vil frelse deg.

Jeg tror bare ikke du skal forvente at 'massive protester' mot Windows 8 kommer til å gjøre at 'Metro' forsvinner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du tenker på os så er ikke det noe reelt alternativ for alle

Microsoft høre jo bare på en del av brukerne sine.

Man skulle tro at det var flertallet , men det er jeg slet ikke så sikker på.

Dette "flertallet" vill bli et mindretall hvis de ikke endrer mere på hvordan metro fungerer

En del av poenget med windows8 er jo Metro

Men hva er da poenget hvis så mange bytter det ut med noe annet ?

Lenke til kommentar

Nå spurte jeg faktisk hva poenget med pålegge brukerne en programvare som man ikke ville ha men man var nødt til ta den med , samtidig som man bytte den ute med noe annet ?

oppfatte du ikke spørsmålet ?

Lenke til kommentar

Nå spurte jeg faktisk hva poenget med pålegge brukerne en programvare som man ikke ville ha men man var nødt til ta den med , samtidig som man bytte den ute med noe annet ?

oppfatte du ikke spørsmålet ?

Dette har da alle Hardware levernadører gjort i mange mange år. Pålegge brukere software de absolutt ikke har behov for.

Og en gang i mellom gjør Software det samme, (feks. java - med ask toolbar og MS med Metro) men dette er jo fordi brukerne er idioter, og ikke vet hva de trykker på. Jeg har Windows 8 på jobbmaskinen min, og jeg er mye mere effektiv på W8 enn W7.

Microsoft dytter nå på deg masse programvare jeg tipper du aldri har brukt, men som du har installert på maskinen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

i isåfall er det som kom sammen med windows.

men dette er jo fordi brukerne er idioter, og ikke vet hva de trykker på

Den er jeg ikke helt ening med deg i .

Noen ganger har man bare et valg , da hjelper det ikke hvor mye idiot man er

Metro ER startmenyen må man bruke den så har man ikke noe valg

Man sier at man kan bytte den ut , javel , men det blir jo lit på kanten å kalle det for et valg her

Det er mer en aktiv handling

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Windows bestemte seg for å kødde etter siste oppdatering. Fikk lilla bakgrunn på Metro og to fliser, skrivebord og appbutikken. Fikk ikke gjort noe, den hoppet mellom Metro og skrivebordet, slik at jeg ikke fikk gjort noe. Så bestemte meg for å tilbakestille PCen.

Joda, nå står den å tilbakestiller, og jeg kom akkurat på at jeg kom til å miste alle bildene mine, hvis jeg har slettet backupen på den eksterne disken da. Kan jeg gjenopprette fra et tidligere tidspunkt, flytte bilder til den eksterne disken, og deretter tilbakestille?

Og ja, jeg visste at jeg kom til å miste alle filer, tenkte bare ikke på bildene mine.

Lenke til kommentar

Det virker lit rart hvis du skulle miste bildene dine .

nå kjenner jeg jo bare til windows7 , men windows8 er jo basert på windows7 og vista så der skulle det ikke være så stor forskjell

jeg måtte tilbakestille en w7 pc siden politiviruset hadde sneket seg inn.

riktignok kranglet tilbakestillingen lit , men det gikk når man tok det under oppstarten ( den muligheten dukket opp da det ikke gikk direkte mens windows kjørte )

Det enste som kranglet litt etter omstarten var nettleserne firefox og IE og tilleggene til firefox.

Det står også på skjermen at man ikke skal miste personlige filer

han som eide pcen har ikke merket at noe er forsvunnet , og ikke jeg heller de få gangene jeg måtte gjøre de på min pc

Derfor ser jeg ingen grunn til tilbakeføring til tidligere stadium i windows8 skal ødelegge mere en w7

Her må det være oppdateringen som har køddet det til for deg

Å tilbakestille til et tidlige tidspunkt og så , gå tilbake til tidspunktet før tilbakestillingen ( datoen etter referansepunktet for tilbakestillingen ) er ikke mulig så vid jeg vet

Hvorfor skulle man endre på det fra w7 til w8 ?

Her har jeg snakke om den innbyde muligheten i windows for å tilbakestille systemet

Du har kanskje en annen måte du gjør det på ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Ja, har gjort det noen ganger før. Jeg hadde lyst på en clean PC igjen, så jeg tok like godt full tilbakestilling. De forrige gangene har jeg mistet alt av filer, men da har jeg flyttet de til den eksterne HDDen.

PCen bruker helt forjævlig langt tid på å tilbakestille, nå er den på 50%, og det er tre kvarter siden jeg begynte.

Sikker på at man ikke kan gjenopprette til et tidligere tidspunkt? :cry:

Lenke til kommentar

Ja, har gjort det noen ganger før. Jeg hadde lyst på en clean PC igjen, så jeg tok like godt full tilbakestilling. De forrige gangene har jeg mistet alt av filer, men da har jeg flyttet de til den eksterne HDDen.

PCen bruker helt forjævlig langt tid på å tilbakestille, nå er den på 50%, og det er tre kvarter siden jeg begynte.

Sikker på at man ikke kan gjenopprette til et tidligere tidspunkt? :cry:

kanskje du misforstod hva jeg ville frem til her ?

Man kan tilbakestille til tidligere tidspunkter, men ikke vilkårlige datoer

Når man gjør det så kommer det opp en liste med datoer å velge mellom

Har man valgt å tilbakestille , så kan man ikke angre dette etter at det er gjort

Da må man heller oppgradere de programmene som blir berørte

Ja det tar tid. hvor lang tid det vil ta er umulig å vite , men innen en time burde jobben være ferdig .

man har egentlig ikke noe valg hvis man har sett det i gang

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

kanskje du misforstod hva jeg ville frem til her ?

Man kan tilbakestille til tidligere tidspunkter, men ikke vilkårlige datoer

Når man gjør det så kommer det opp en liste med datoer å velge mellom

Har man valgt å tilbakestille , så kan man ikke angre dette etter at det er gjort

Da må man heller oppgradere de programmene som blir berørte

Ja det tar tid. hvor lang tid det vil ta er umulig å vite , men innen en time burde jobben være ferdig .

man har egentlig ikke noe valg hvis man har sett det i gang

Det vet jeg, man kan tilbakestille til de datoene jeg sikkerhetskopierte.

Men det er ikke det jeg har gjort, selv om Windows kalte det tilbakestilling. Jeg har reinstallert Windows på nytt og mistet alle filene mine, nå som jeg er ferdig med å reinstallere vil jeg tilbakestille til den seneste datoen. Dette for å få alle bilder tilbake, og deretter vil jeg reinstallere WIndows på nytt for å begynne fra scratch. Går det

Edit: Ingen fare, jeg hadde heldigvis ikke slettet bildene fra den eksterne HDDen :p Musikken ligger på mobilen, og programmer kan lastes ned igjen :)

Fra nå av, legger jeg alltid bildene på den eksterne HDDen :p

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Om du kan reinstare windows så er det nok heller tvilsom om du kan tilbakestille noe

Det kommer jo helt an på hvordan installeringen tolker det.

om det fungerer som en oppgradering så blir det nok tatt en sikkerhetskopi ( den som brukes til tilbakeføringen)

hvis du overskriver alt , eller legger det inn på et nytt område på disken så blir det jo de samme som en ny installering av windows.

Da er det ingen tidligere installering å tilbakeføre til

Men hvis man har private filer på et eget område på disken så skal det ikke påvirke disken , så fremst at man da ikke sletter hele disken

Men det mistenker jeg at du vet om allerede

Så bra at du likevel hadde behold bildene dine

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...