Tabris Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 Jeg skal kjøpe meg ny mobil i morgen. Uten abonnement eller bindingstid, så jeg står fritt til å velge på øverste hylle. Jeg har fra før en Samsung Galaxy Note II som jeg er kjempefornøyd med, men jeg klarte i dag og knuse glasset. Det er såpass dyrt å reparere det (når jeg likevel hadde tenkt å kjøpe en ny telefon om noen måneder), så da velger jeg heller å kjøpe en helt ny. Jeg har forstått at sim-kortet jeg har vil passe i alle de andre nyeste telefonene. Jeg har lest om de tre Android-flaggskipene, og synes det er vanskelig å velge. De har alle ting jeg liker og ting jeg ikke liker, så jeg håper noen her kunne hjelpe meg å velge. - S4: Det frister veldig å kjøpe S4, da mine to siste telefoner har vært Samsung, og jeg er nå både veldig kjent med og fornøyd med disse telefonene. Jeg synes også de estetisk sett er vakreste (bortsett fra plastdekselet). - XPeria: Det frister med en vanntett telefon da jeg alltid tar mobilen med meg når jeg er ute på tur med hunden, og det blir fort ruskevær her. Den har også fått skryt for kamera, noe jeg bruker ofte. - HTC One: Før Samsung hadde jeg HTC Desire, min første smarttelefon. Jeg var kjempefornøyd med den, og kunne gjerne tenke meg en HTC igjen. Litt uvant design, men sikkert pen når jeg ser den selv. Denne frister, men har hørt den har dårlig kamera? Det som er spesielt viktig for meg ved kjøp av ny telefon er: - Godt kamera, da jeg bruker det mye - Gode nettforbindelser - God lagringsplass, minst mulig unødvendig pjatt lagret som default (her er Samsung en synder) - Jeg lader mobilen hver natt, så hvis den holder 12 timer med vanlig bruk så er jeg fornøyd - Stor skjerm. Jeg for min del er veldig glad i store skjermer (spesielt etter Note II). Hvis noen har andre forslag enn disse tre telefonene, så er jeg åpen for det! Jeg er ikke interessert i iPhone, av to grunner: For liten skjerm og for få tilpasningsmuligheter. Alle tips mottas med takk! Lenke til kommentar
Kruzz Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 Hva med Samsung Galaxy S4 Active? Siden du nevner at det frister med en vanntett tlf, og at du er fornøyd med samsung? Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 9. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2013 Hva med Samsung Galaxy S4 Active? Siden du nevner at det frister med en vanntett tlf, og at du er fornøyd med samsung? Jeg satt faktisk akkurat og leste om den. Den fristet enda mer - helt til jeg leste at den har dårlige kamera enn vanlig S4. Da ble jeg i tvil igjen. Lenke til kommentar
Kruzz Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 den har lavere MP, det skal jo sies, men ifølge tester på Amobil, så sier dem at å ta bilder ute, så er kameraet veldig bra til å se kontrastene, men ikke så utrolig bra innendørs etter det jeg har hørt. så vet ikke hva du er ute etter i et kamera heller, men skal du ta bilder ute, så tror ikke jeg det er så mye dårligere enn S4, kan desverre ikke si så mye, har ikke testet noen av tlf, men bestilte en S4 Active, og gleder meg som en unge til den kommer Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 9. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2013 Etter litt diskusjon med samboer og lesing av diverse anmeldelser, så står jeg nå mellom S4 og Xperia. Vanskelig å vite hvilken jeg skal velge av de to. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-peolQalf Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 S4 har litt mer "fargerike" menyer enn Xperia Z. Ang. det du spør om kan jeg si: - Godt kamera, da jeg bruker det mye: Begge har 13 MP, her er et par sammenligningsbilder jeg fant på nett: - Gode nettforbindelser: Begge har LTE/4G som virker i Norge. - God lagringsplass, minst mulig unødvendig pjatt lagret som default (her er Samsung en synder): Vet bare at på Xperia Z-en er det 12 GB tilgjengelig ifølge Amobil, så kanskje en knepen seier til Sony. Tar du mye bilder bør du uansett sette inn et minnekort. - Jeg lader mobilen hver natt, så hvis den holder 12 timer med vanlig bruk så er jeg fornøyd: Det kan jeg nesten garantere at de begge gjør. - Stor skjerm. Jeg for min del er veldig glad i store skjermer (spesielt etter Note II): Begge to har 5 tommer. Xperia Z-en har glass på begge sidene, mens S4.-en har plast bak. Skjermteknologien er også litt forskjellig, og Xperia Z-en har dårligere innsynsvinkel etter hva jeg har hørt. Samtidig har Z-en litt dårligere prosessor enn S4, men det kommer du nok ikke til å merke. Til slutt mitt supertips som jeg gir til alle: Gå i butikken, kjenn på telefonene, skru dem på, sjekk hvor mye du kan vri telefonene før det blir vanskelig å se, kanskje ta et testbilde, og sjekk menyene og lagringsplass. Tall kan fortelle deg mye, men det er jo du som skal bruke telefonen, så du bør sjekke hvordan den er før du kjøper den Og lykke til med valget, jeg er overbevist om at du får en bra telefon uansett Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 Flyttet tråden til riktig kategori. Lenke til kommentar
fflex Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 (endret) Hadde personlig gått for HTC One. Den vinner alt av tester, og har en kvalitetsfølelse som er helt rå. Den tar gode bilder, spesielt i mørket ifht konkurrentene og har et veldig godt 1080p videokamera. Den har også frontfacing speakers med merkbart bedre lyd enn noe annet jeg har hørt, man kan faktisk spille av musikk fra høytaleren uten at det er plagsomt. Er også større fan av HTC Sense vs Samsung's TouchWiz. Jeg eier ikke HTC One selv, men min lillebror har den og kunne ikke vært mer fornøyd. Man kan strengt tatt ikke gå feil med noen av alternativene du har listet opp, men for min egen del har HTC One den X-factoren som bare sier "kjøp meg" Endret 10. juli 2013 av fflex Lenke til kommentar
oscrue10 Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 (endret) Xperia er mange modeller, blir som å si at du vurderer Galaxy Er også større fan av HTC Sense vs Samsung's TouchWiz. Jeg eier ikke HTC One selv, men min lillebror har den og kunne ikke vært mer fornøyd. Launcher trenger ikke å ha noen særlig stor betydning når du uansett kan laste ned Nova, Apex e.l. Edit: den vinner alt av tester? Det er jo bare tull. Jeg har sett en eller to tester den har vunnet, ellers er det Galaxy S4 som har kommet best ut. Ser ikke helt hvorfor HTC One skal overgå S4, med mindre man er veldig opptatt av lyd eller har store motforestillinger mot (solid og lett) plastikk. Endret 10. juli 2013 av Brickwall Lenke til kommentar
Blackster Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 Hadde personlig gått for HTC One. Den vinner alt av tester, og har en kvalitetsfølelse som er helt rå. Den tar gode bilder, spesielt i mørket ifht konkurrentene og har et veldig godt 1080p videokamera. Den har også frontfacing speakers med merkbart bedre lyd enn noe annet jeg har hørt, man kan faktisk spille av musikk fra høytaleren uten at det er plagsomt. Er også større fan av HTC Sense vs Samsung's TouchWiz. Jeg eier ikke HTC One selv, men min lillebror har den og kunne ikke vært mer fornøyd. Man kan strengt tatt ikke gå feil med noen av alternativene du har listet opp, men for min egen del har HTC One den X-factoren som bare sier "kjøp meg" denne testen var egentlig ganske bra, litt sånn personlig. I de fleste punktene han går igjennom telefonene på vinner S4, men når valget skal være å velge en telefon mener han at One er telefonen som er overall best. rett og slett fordi den han føler tiltaler han mest. og det er vel sånn man skal velge telefon også. ta den som "snakker til deg" Lenke til kommentar
oscrue10 Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 (endret) denne testen var egentlig ganske bra, litt sånn personlig. I de fleste punktene han går igjennom telefonene på vinner S4, men når valget skal være å velge en telefon mener han at One er telefonen som er overall best. rett og slett fordi den han føler tiltaler han mest. og det er vel sånn man skal velge telefon også. ta den som "snakker til deg" Da må man poengtere at S4 antagelig er den beste telefonen, men at det er sider ved One som likevel gjør at man likevel velger den, som f.eks. lyd eller materiale. Selv foretrekker jeg at tester er så objektive som overhodet mulig. Kan også nevne at S4 scorer bedre på de testene som gir målbare resultater. Endret 10. juli 2013 av Brickwall Lenke til kommentar
dmbardal Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 (endret) HTC One. Uten tvil. Da snakker jeg ut ifra egne tester da jeg jobber med mobiltelefoner med stock FW. HTC One er vesentlig kjappere (tenker da såklart ikke direkte på CPU-hastighet, men hvordan selve UIet føles. Hvor smooth det er.) enn både Xperia Z og Samsung S4. Kameraet (har kun testet lyssterke omgivelser) er best på Xperia Z. Og Sony har helt siden Xperia S vært den beste til å ta bilder i mørke omgivelser. Dette er uten tvil grunnet optikken de bruker (Sony har jo og optikken -sensoren- i iPhone 5) Men selv så ville jeg heller gått for Samsung S4, eller helst S4 Active. Med Samsung S4 så får du ekstremt kjappe og gode oppgraderinger på CFW (Custom firmware). Det samme på Xperia Z igrunn, siden Sony samarbeider med de som står for CyanogenMod for Xperia-telefoner (FXP). Har alltid vært en Sony-kar kun grunnet at Sony går inn for at folk skal legge inn custom firmware, noe alle burde gjøre uansett spør du meg. Men hadde jeg kjøpt telefon idag, hadde jeg kjøpt meg HTC One eller S4 Active. Mest sannsynligvis S4 Active, siden jeg da kan trygt bruke den i regnvær, legge den på badet mens jeg dusjer osv. Men som sagt, HTC One er uten tvil den kjappeste fra stock firmware out of the box. Edit: Og er helt enig med at HTC One er litt mer "ta meg!", for den ser spesiell ut, mens S4 har den generiske Samsung-looken. Noe jeg er helt imot. Jeg mener alle mobiltelefoner skal se spesielle ut. Ha litt særegenhet. Endret 10. juli 2013 av dmbardal Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 (endret) Jeg tror jeg ville valgt SGS4 Active om jeg skulle kjøpt en av disse i dag. Kjøpte SGS4 da den kom (og er veldig fornøyd med den ennå), men skulle gjerne sett at den var vanntett Forskjellene på telefonene er ellers ikke enormt store og man blir nok fornøyd uansett hvilken av de fire man velger. Utseendemessig er nok HTC One en klar vinner, men det er jo uansett skjermen som er viktig og ikke rammen rundt. Jeg tror ikke forskjellene på kamera er så megastore. Er det svakt lys, så bør man uansett plukke fram et kamera med langt bedre optikk enn mobilens! I godt dagslys så duger mobilene brukbart både som still- og videokamera. Endret 10. juli 2013 av Jan Skrotnes Lenke til kommentar
Blackster Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 Da må man poengtere at S4 antagelig er den beste telefonen, men at det er sider ved One som likevel gjør at man likevel velger den, som f.eks. lyd eller materiale. Selv foretrekker jeg at tester er så objektive som overhodet mulig. Kan også nevne at S4 scorer bedre på de testene som gir målbare resultater. Det sier også testeren i videoen. når det gjelder kjøp av tekniske duppedingser nå til dags, så kan man ikke gå etter "objektive" vurderinger. hadde vært en tv, så helt klart. men for ting som f.eks DSLR Kamera eller mobiltelefoner, er det ikke noe klar forskjell mellom de forskjellige produktene som ligger i toppen. High End produktene velges pga utseende og tilbehør like mye som hva som er "bedre" i innhold og hvor raske dem er. Kvalitetsfølelsen. Har hatt alle S'ene i hånde og testet dem, men i min hånd så passer ikke dem, HTC for meg er et naturlig valg selv om jeg kunne ha tenkt meg Spec'ene til S4 og noen av funksjonene. jeg tenker mange tar valg etter Merkevare Hvordan Os'et fungerer hvordan telefonen ser og føles ut i hånda. og si at man må velge den beste telefonen pga den har vært best i test, er som å si at den som topper vg20 lista er den beste musikken idag. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 10. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2013 (endret) Takk for mange svar! Kan si at jeg kom hjem med en Xperia Z i dag. En kollega av meg på jobb hadde S4, og selv om den var vakker og selvsagt er en kvalitetstelefon så føltes den for lik den jeg allerede har. Når jeg først skal investere så mye penger i en ny mobil, så vil jeg føle at jeg får noe helt nytt også. Jeg har hatt både HTC og Samsung smarttelefoner, så tenkte det var på tide å prøve noe nytt. HTC One falt ut tidlig i prosessen pga dårligere kamera. Endret 10. juli 2013 av Tabris Lenke til kommentar
49neffets Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 Utseendemessig er nok HTC One en klar vinner, men det er jo uansett skjermen som er viktig og ikke rammen rundt. Nå har jo HTC One en bedre og klarere skjerm enn SG4. HTC One har 27 høyere pixel density enn SG4. Det er ikke store forskjellen, men det er en bedre skjerm på HTC One. Går ut ifra at du mente under skjermen(ytelse) fordi der er SG4 best Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 Jeg synes det er "bedre" med 5" enn 4,7". Det at oppløsningen blir litt forskjellig er vel nærmest akademisk :-) Det vil vel alltid være debatt rundt naturlige farger vs strålende farger på disse displayene. Det blir vel en smakssak og innstillingssak. På SGS4 har man mange måter å justere fargemodus på, så man kan kompensere for unaturlig sterke farger om en ønsker. Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 http://www.chip.de/bestenlisten/Bestenliste-Handys--index/index/id/900/ Lenke til kommentar
oscrue10 Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 HTC One falt ut tidlig i prosessen pga dårligere kamera. Har Xperia Z bedre kamera? Lenke til kommentar
49neffets Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 (endret) Har Xperia Z bedre kamera? Trodde HTC One sitt kamera var høyde med Z sitt, kanskje til og med bedre. På dette eksemplet ihvertfall så syntes jeg at HTC One har tatt det beste bildet: HTC One falt ut tidlig i prosessen pga dårligere kamera. Håper du ikke hadde One som førstevalg, men ikke valgte den pga kameraet fordi da har du gått på en smell. Endret 10. juli 2013 av Steffen94 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå