Gå til innhold

[Løst] Valg av digitalt kamera

Anbefalte innlegg

Håper det ikke har noen betydning for bruken. Brukte enden av en binders, og vippa så vidt borti den, og det var nok til at den knakk!!! Skulle dette ha betydning for bruken, så er det noe som er kjempenegativt med kameraet!

Var den på kameraet eller på adapteret?

Microkortet skal bare dras ut av adapteret, så jeg gjetter på at det var sidestyringen for kortet, på kameraet. Det bør ikke være noe problem, men du må bare passe på å sette kortet rett inn i sporet sitt.

Den var på siden av åpninga der jeg putta inn kortet. Ei lita åpning med en bitte liten "duppedingst" som det virka jeg kunne vippa til siden for å få ut kortet. Tenkte at den løste ut kortet - på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I tillegg lurte jeg på om det er noen programmer til PC jeg bør laste ned? Tenker da på redigeringsprogram o.l. Programmene må være lett å skjønne seg på, siden jeg ikke har peiling på det heller...

Det følger med et komplett redigeringprogram "cd-platen" med Canon sine kameraer anbefaler og begynne med det programmet "DPP" siden det gir deg det du trenger i startfasen.

Du finner en mengde opplæringmedier angående DPP både på norsk og engelsk, skal finne frem noen linker i kveld når jeg kommer hjem.

Så lenge du får kortet til og sitte i kortsporet burde skaden ikke ha noen innvirkning, men detter kortet ut har blir det verre.

Lenke til kommentar

Jeg tipper det er skrivesperren som du har fått brukket av; det vil enten ikke ha noe å si; ellers så vil kamera klage over at skrivesperren er på slik at det ikke får lagret bildet. Jeg mener å huske at det vil gå greit.

Jeg er enig at det lurt å begynne med programmene som følger med kamera.

Lenke til kommentar

Kortet sitter heldigvis fast, uten problem. Da regner jeg med at alt er i orden der, og at jeg ikke blir plaga. Hadde jo vært en litt kjedelig start! Skal bruke CD'en som utgangspunkt, og hadde blitt kjempetakknemmelig hvis du kunne linke til noe norsk. Det er vanskelig nok med alle tenkniske uttrykk, hvis jeg ikke i tillegg skal begynne å lese dem på engelsk :)

Lenke til kommentar

Her er et annet bilde:

Knabbet fra et annet forum

..Synes da dette ser ganske så likt ut?

Ja, det ser likt ut... men det er det lille hullet som nesten ikke vises på bildet. Oppe i det hullet var det en bitteliten pinne som stakk opp, som jeg kunne vippe til sides. Sto skråstilt til venstre, men jeg vippa den til høre. Da jeg vippa den tilbake til venstre, så knakk den av...

Lenke til kommentar

Vil gjette på at pinnen i hullet er en kobling til ett eller annet som kan kobles inn der. Det er ikke en matchende dings i lokket over, som brukes for å sjekke om lokket er åpent eller ikke?

Jo, det er en dings på lokket. Det er ikke en pinne, men en litt breiere plate (nesten like stort som hullet) som går ned i hullet....

Lenke til kommentar

Jo, det er en dings på lokket. Det er ikke en pinne, men en litt breiere plate (nesten like stort som hullet) som går ned i hullet....

Så tipper jeg på at du nå ikke lenger har en sensor som kan sjekke om lokket er åpent eller ikke. Men - det går nok bra. ;)

Lenke til kommentar

Jeg har bare kommet så langt at jeg har fått stilt inn dato og klokkeslett - og så stoppet det opp... Skjønte ikke mere hva jeg skal trykke på, så må nok sette meg ned med bruksanvisninga for å komme meg videre :) Det fungerer i hvert fall såpass at jeg har strøm i det, og ser mye informasjon i skjermen.

Men, uansett, så rart at den skal være så skjør, den duppedingsten i hullet...!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...