Gå til innhold

[Løst] Valg av digitalt kamera

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil det si at jeg ikke kan ta bilder før jeg har minnekort? Skal jeg spørre etter f.eks et ScanDisk Class 6 eller raskere, på 16 GB? Regner med de har sånt på elkjøp, eller bør jeg bestille på nett?

Lenke til kommentar

Det lønner seg å ha et minnekort i reserve. Kjøp gjerne et "billig" (les, overpriset, lite og tregt) fra Coop/Elkjøp så du får brukt kameraet i dag og kjøpt et mye bedre her som du får i posten neste uke. Sandisk Ultra 30 MB/s Class 10, 32 GB, 18+2 GBP = 183 kr inkludert frakt.

.. og ikke kjøp UV-filter.

Håper du blir bitt av basillen :) Det er en morsom hobby. Start med "grønn auto" og prøv deg gradvis frem med andre innstillinger og ta prøvebilder for å se forskjellen på ulike innstillinger.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Vil det si at jeg ikke kan ta bilder før jeg har minnekort? Skal jeg spørre etter f.eks et ScanDisk Class 6 eller raskere, på 16 GB? Regner med de har sånt på elkjøp, eller bør jeg bestille på nett?

Det stemmer - du får ikke tatt bilder før du har et minnekort.

Elkjøp skal ha både Lexar og SanDisk minnekort.

Lenke til kommentar

-bare husk å ha en kopi av alle bildene et annet sted først...

Ja det er en fordel :)

Det du trenger er et minnekort, en dedikert pussefille og gjerne et fotobag.

Ikke ta av objektivet unødvendig da det gjør at støv lettere kommer inn på bildesensoren.

Lenke til kommentar

Det funker. Det er ca dobbelt så dyrt som det jeg linker og bare halve kapasiteten. Men sånn er pristaktikken hos de lokale kjedene. Jeg ville heller kjøpt et lite og tregt billigkort for å få brukt kameraet i dag, og bestilt det skikkelige jeg linker til.

"Billigkort": Dette eller tilsvarende fra Obs.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det funker. Det er ca dobbelt så dyrt som det jeg linker og bare halve kapasiteten. Men sånn er pristaktikken hos de lokale kjedene. Jeg ville heller kjøpt et lite og tregt billigkort for å få brukt kameraet i dag, og bestilt det skikkelige jeg linker til.

"Billigkort": Dette eller tilsvarende fra Obs.

Utmerket!!! Da kjøper jeg det i stedet - og så bestiller jeg et ordentlig fra sida di :) Tuuusen takk for all hjelp!!! Herreminhatt, hva skulle jeg gjort uten dere???? :love:

Lenke til kommentar

Nå er kamera i hus!!! :) Må hvis ha litt mere hjelp... Obs hadde et minnekort på 4 GB (129,-) - microSHDC med adapter. Hva i all verden bruker man adapteret til?

I tillegg lurte jeg på om det er noen programmer til PC jeg bør laste ned? Tenker da på redigeringsprogram o.l. Programmene må være lett å skjønne seg på, siden jeg ikke har peiling på det heller...

Lenke til kommentar

Nå er kamera i hus!!! :) Må hvis ha litt mere hjelp... Obs hadde et minnekort på 4 GB (129,-) - microSHDC med adapter. Hva i all verden bruker man adapteret til?

I tillegg lurte jeg på om det er noen programmer til PC jeg bør laste ned? Tenker da på redigeringsprogram o.l. Programmene må være lett å skjønne seg på, siden jeg ikke har peiling på det heller...

Ser at adapteret er det store kortet, mens det det står 4 GB er bitte lite... Finner plass til det store kortet, men klarer ikke å se hvor det lille skal stå. Noen som vet?

Lenke til kommentar

Ikke bruk microSD-kort via adapter når kameraet skal ha "vanlig" SD-kort - kjøp microSD-kort hvis kameraet skal ha microSD - kjøp vanlig SD-kort hvis kameraet skal ha det. MicroSD-kort via adapter er treeeeigt.

Meningen med adapter er at du i steden for et stort kort har et bittelite kort som du putter inn i adapteret - så kan du få det lille kortet til å "passe" i et hull til et større kort.

Vil anbefale:

Gå tilbake til butikken og få returnert microSD-kortet med adapter, og kjøp heller et "ordentlig" SD-kort.

Lenke til kommentar

Det lille kortet skal stå inni adapteren (den store).

Hvis du bruker Windws eller Linux(Wine), prøv gratisprogrammet Faststone Image viewer. Den er veldig enkel i bruk og har enkle redigeringsmuligheter. Så kan du legge til mer avanserte programmer som Scarab Darkroom eller RawTherapee senere, når du begynner å bruke råformat.

Vil anbefale: Gå tilbake til butikken og få returnert microSD-kortet med adapter, og kjøp heller et "ordentlig" SD-kort.

Det er ikke verd bryderiet. Monna skal bare bruke det kjipe kortet inntil det skikkelige kommer i posten.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Stemmer, det her er bare et kort jeg skal bruke midlertidig - og som reserve... :) Har kjøpt Canon EOS 1100D.

Hmmm... det her er nesten flaut, men får ikke ut adapteret... Og så fant jeg en liten "duppedingst" ved siden av åpninga der du skal sette inn adapteret, og trodde den skulle vippes til siden for å få ut adapteret - og nå brøt jeg den av... Hvordan i all verden skal jeg få ut adapteret?

Lenke til kommentar

Fikk det ut, ved å trykke det litt inn først... :blush: Men noen som vet hva den greia jeg brøt av skulle brukes til?

Var den på kameraet eller på adapteret?

Microkortet skal bare dras ut av adapteret, så jeg gjetter på at det var sidestyringen for kortet, på kameraet. Det bør ikke være noe problem, men du må bare passe på å sette kortet rett inn i sporet sitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...