Gå til innhold

[Løst] Valg av digitalt kamera

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal kjøpe meg et speilreflekskamera, men har ikke peiling på sånt og søker derfor litt profesjonell hjelp her inne... Jeg er ute et kamera som ikke er alt for dyrt, og har sett på disse to - Canon og Nikon. Hvilke av disse to vil dere ha valgt? Som sagt så er jeg amatør, og skal primært bruke det til å ta bilder og filme en ny verdensborger, så kamera trenger ikke være voldsomt avansert. Jeg vil ha et greit kamera til en fin pris. Det ene er jo 1000,- billigere, så det frister mest - men hvis det andre er vesentlig bedre så står jeg for den 1000-lappen :) Hva ville dere gjort? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du 100% sikker på at det er et speilrefleks du trenger? Hvis du ikke har tenkt å kjøpe flere (og gode) objektiver og sette det inn i alle detaljene så er det stor sjanse for at det egentlig ikke er speilrefleks du trenger.

I dag finnes det kompaktkameraer som tar like gode bilder i de aller fleste situasjoner som er enklere å bruke og som filmer bedre.

Nikon D3200 ligger et hakk over når det gjelder bildekvalitet og en del funksjoner så jeg ville gått for det. Om det er rett for deg er vanskelig å si, begge vil levere veldig gode bilder når fotografen er flink. At Nikon har høyere oppløsning vil du ikke se noe til før du begynner å skrive ut veldig store bilder, eller når verdensborgeren er blitt betydelig eldre og skjermene har blitt mye bedre.

Husk at når verdensborgeren blir større så er det ikke noe stas hvis det bare finnes bilder av seg selv og det klassiske juletreet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, jeg er slettes ikke sikker på om det er det jeg trenger :) Men... jeg har en drøm om å lære meg å ta gode bilder - og da er det kanskje mer motiverende å ha et speilreflekskamera... Kanskje det blir flere motiver enn bare juletre og han selv :D Har et vanlig digitalt kamera, men synes ikke det er spesielt bra. Det er kanskje et par - tre år gammelt. Hva slags kompaktkamera bør man satse på eventuelt?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Hva slags kompaktkamera bør man satse på eventuelt?

Typiske entusiast-kompakt, slik som Canon S110/G1X, Fuji X20, Sony RX100 (evt mark II når den kommer i hyllene).

Edit: Det finnes jo også endel systemkamera uten speil som er interessante, finnes systemer fra Olympus/Panasonic, Sony, Fuji, Samsung, Canon og Nikon. Fordelen med disse er at de er mer kompakte og lettere enn typiske speilrefleks.

Endret av Slettet-U8ZiojSR
Lenke til kommentar

Hva er et systemkamera? :blush: Og hva ligger slike kamera i pris?

De du ser på er systemkamera. Det betyr egentlig ikke noe annet enn at det er et kamerahus som den sentrale enheten som du kan koble til ulike objektiver, blitser og annet utstyr. Altså omtrent som et system. Dermed systemkamera...:-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Trenger du søker, eller holder det å bruke skjermen for å komponere bilder?

Eksempel på systemkamera med søker:

Panasonic G6

Sony NEX-6

Uten Søker:

Panasonic GF5

Sony NEX-5R

Endret av Slettet-U8ZiojSR
Lenke til kommentar

Et systemkamera er et kamera som man kan bytte objektiver på, de kategoriseres i to grupper med speil eller uten speil, begge systemene yter godt, fordelen for kameraene uten speil er små størrelser og fordelen for de med speil "speilrefleks" er at de har rask autofokus "forenklet fortalt".

Det spiller egentlig ingen rolle hvilken kamera du kjøper, det viktigste er at du forstår konseptet så bildene du tar er optimalisert.

Du sier at du har et ønske å lære deg litt angående fotografering og det er lurt, da vil du få bedre bildekvalitet ved kjøp av et systemkamera, hvis du bruker systemkameraet kun i auto med kidobjektivet vil faktisk et godt entusiast-kompaktkamera gi deg et bedre utgangspunkt siden du får et mer lyssterk objektiv i kompaktkameraet, større område i fokus, samt en bra JPG-prosessering.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Et systemkamera er et kamera som man kan bytte objektiver på, de kategoriseres i to grupper med speil eller uten speil, begge systemene yter godt, fordelen for kameraene uten speil er små størrelser og fordelen for de med speil "speilrefleks" er at de har rask autofokus "forenklet fortalt".

Det spiller egentlig ingen rolle hvilken kamera du kjøper, det viktigste er at du forstår konseptet så bildene du tar er optimalisert.

Du sier at du har et ønske å lære deg litt angående fotografering og det er lurt, da vil du få bedre bildekvalitet ved kjøp av et systemkamera, hvis du bruker systemkameraet kun i auto med kidobjektivet vil faktisk et godt entusiast-kompaktkamera gi deg et bedre utgangspunkt siden du får et mer lyssterk objektiv i kompaktkameraet, større område i fokus, samt en bra JPG-prosessering.

Tusen takk for utfyllende og forklarende svar! Skjønner litt mere nå. :)

Som sagt ønsker jeg et kamera som tar gode bilder og som jeg kan filme med, siden jeg tror det blir for tungvindt med to enheter. Samtidig må det være nogenlunde brukervennlig. Jeg har lenge hatt lyst å lære meg å ta bilder, og håper at dette kan være et spark bak som gjør sånn at jeg kommer i gang. Har liksom "noe" å ta bilde av, og vil forhåpentligvis oppdage flere gode og spennende motiv. Av og til trenger man et spark bak for å se alle flotte motiver som er der ute... tenker jeg... :)

Basert på det jeg skriver over, vil da en av de to systemkameraene ( :) ) som jeg har linka til over, passe meg? Evt vil et kompaktkamera passe bedre, og da hvilket (til en pris som ikke overgår de jeg har linka til)? Forresten, finner jeg andre alternative systemkamera som ikke kommer over 3000,- som kan være et bedre alternativ?

Lenke til kommentar

Hvis du er opptatt av å filme, så vil jeg si at det finnes bedre alternativer enn Canon og Nikon. Du bør da heller ta en titt på Panasonic og Sony sine speilløse systemkameraer. Disse modellene er også mer kompakte enn de speilrefleksene du har linket til.

De jeg vil anbefale deg å ta en titt på er Panasonic GX1, Panasonic G5 eller Sony NEX-3N.

Panasonic G5 er noe dyrere enn de to andre; men da får du med både søker og utvippbar skjerm. Jeg selv bruker forgjengeren til G5 (som heter G3). Du kan se hva slags bilder det er mulig med et slikt kamera på min flickr side.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du er opptatt av å filme, så vil jeg si at det finnes bedre alternativer enn Canon og Nikon. Du bør da heller ta en titt på Panasonic og Sony sine speilløse systemkameraer. Disse modellene er også mer kompakte enn de speilrefleksene du har linket til.

De jeg vil anbefale deg å ta en titt på er Panasonic GX1, Panasonic G5 eller Sony NEX-3N.

Panasonic G5 er noe dyrere enn de to andre; men da får du med både søker og utvippbar skjerm. Jeg selv bruker forgjengeren til G5 (som heter G3). Du kan se hva slags bilder det er mulig med et slikt kamera på min flickr side.

Så dette er samme type kamera som jeg har linket til, bare bedre? Da bør jo valget være greit... :) Hmmm.... Ser at dette er nettbutikker. Er det grei skuring å bestille kamera fra nett?

Lenke til kommentar

Dette er samme type kameraer, med en forskjell - de er speilløse. De to du linket til er speilreflekser, og har optisk søker. G5 har innebygget elektronisk søker; de to andre må du bruke skjermen bak for å komponere.

Japan Photo har butikker som du kan handle i de fleste større byene. Ellers er det greit å handle fra de norske nettbutikkene som Elkjøp, Fotovideo, Japan Photo, Komplett, Lefdal, og MPX.

Det er oftere billigere å handle fra nett enn i butikk.

Lenke til kommentar
Basert på det jeg skriver over, vil da en av de to systemkameraene ( :) ) som jeg har linka til over, passe meg?

Det blir litt hipp som happ. Begge deler er bra. Det ene koster 50% mer og er litt bedre enn det andre. Sånn kan man egentlig resonere videre oppover i prisklassene til man må selge bilen for å få råd. Mitt tips, slå terning.

Ellers så synes jeg søkeren, det lille "vinduet" over skjermen, er gull verdt å bli vant til tidlig. Begge modellene du linker har dette og alle systemkamera av speiltypen har det. Av systemkameraene uten speil er det bare noen som har det og da av en litt annen variant enn det man finner på speiltypen. Jeg synes søkeren er viktig å få med, ellers er det bare tut og kjør, velg og vrak.

Ja, også en liten ting til. Hvis du er åpen for bruktkjøp så kan det lønne seg å følge med i denne tråden.

Lenke til kommentar

Hei igjen :)

Prøver å oppsummere det dere har skrevet, og det er ikke lett når man ikke "snakker språket" :) Det jeg bet meg merke i er Simen1 sin kommentar:

"Det blir litt hipp som happ. Begge deler er bra. Det ene koster 50% mer og er litt bedre enn det andre. Sånn kan man egentlig resonere videre oppover i prisklassene til man må selge bilen for å få råd. Mitt tips, slå terning."

Det som jeg nå har havnet på er å gå for Obs sitt kampanjetilbud på Canon-kameraet. Det er 1000,- billigere enn de billigste variantene av de andre kameraene, og ut av det jeg tolker dere er dette et greit kamera. Siden jeg ikke (pr. nå) er den store fotografen, så kan dette være et greit nybegynnerkamera, som kanskje vil trigge interessen for videre fotografering... Ulempen med dette, etter det jeg har forstått, er at det kanskje ikke er et like godt videokamera og at man må jobbe litt mer med innstillingene - i tillegg til at det er ikke like "fancy" som de mer kostbare kameraene. Er jeg helt på jordet nå, eller henger dere med på resonneringa mi?

Lenke til kommentar

Du gjør ikke noe galt. Selv om du går inn for å lære deg fotografering i en fart vil det ta lang tid før det er kameraet som begrenser bildene du kan ta. Ulempen (for noen) er at det er et lite kamera, som ikke nødvendigvis ligger så godt i store never, men det er kanskje ikke noe problem for deg. Det kan også ligge litt bak i dårlig lys, men det det passer til gjør det bra, så du vil helt sikkert kunne leve godt med det lenge.

Lenke til kommentar

Du gjør ikke noe galt. Selv om du går inn for å lære deg fotografering i en fart vil det ta lang tid før det er kameraet som begrenser bildene du kan ta. Ulempen (for noen) er at det er et lite kamera, som ikke nødvendigvis ligger så godt i store never, men det er kanskje ikke noe problem for deg. Det kan også ligge litt bak i dårlig lys, men det det passer til gjør det bra, så du vil helt sikkert kunne leve godt med det lenge.

Flott!!! :) Har ringt til Obs - og de hadde det faktisk inne!! Da blir det "skikkelig" kamera på meg i ettermiddag :thumbs: Nå gjenstår det å se om jeg vet å bruke det! Tusen takk for all hjelp!

Lenke til kommentar

Da er det bare og sette kameraet til lading og lese brukermanualen :)

Ta også og formater minnekortet i kameraet samt formater ofte.

Ikke kjøp UV-filter hvis de tilbyr deg det og spør gjerne her før du kjøper mer ekstrautstyr siden det finnes veldig mye dårlig utstyr på markedet og selgere skal man ikke stole på uhildet.

Lenke til kommentar

Da er det bare og sette kameraet til lading og lese brukermanualen :)

Ta også og formater minnekortet i kameraet samt formater ofte.

Ikke kjøp UV-filter hvis de tilbyr deg det og spør gjerne her før du kjøper mer ekstrautstyr siden det finnes veldig mye dårlig utstyr på markedet og selgere skal man ikke stole på uhildet.

Satt akkurat og leste om kameraet på elkjop.no, og ser at det har fått gode tilbakemeldinger der :) Kom på at jeg skulle spørre om minnekort, og ser da at du har kommentert det :) Er det med minnekort på dette, eller må jeg kjøpe det i tillegg? Siden det er på Obs jeg skal kjøpe det, så tviler jeg de blir å være så veldig ivrige selgere :) Men derimot kan det være greit å vite om det er noe jeg bør kjøpe, ihvertfall etterhvert. Forslag?

Lenke til kommentar

Du må kjøpe minnekort ved siden av. Vi anbefaler på sterkeste å kun holde deg til merkene Lexar og SanDisk. SD kort kommer i forskjellige kapasiteter og hastigheter. Det jeg vil anbefale deg er et som er Class 6 eller raskerere; 16GB bør holde til en del filming og fotografering.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...