Gå til innhold

4000 kcal på studentbudsjett

Anbefalte innlegg

Hei,

Skal til høsten gjennomføre et trening- og kostholdsprogram som krever at jeg får i meg mye(!) og sunn mat, omkring 4000kcal daglig. Er for tiden student, økonomien tilsier med andre ord heller nudler og knekkebrød enn kylling og biff :( Tenker å skaffe meg litt ekstra frysekapasitet og har mulighet til jevnlig å ta turen over grensen til det store utland og handle det meste der.

Spørsmålet er om det i det hele tatt er mulig å få i seg rundt 4000 kcal hver dag, fra sunne næringskilder, for under 2000 kr/mnd? Tenker å supplere med for eksempel proteintilskudd, men hva er andre billige og gode matvarer? Er det andre ting enn kylling/kjøtt jeg bør handle i Sverige? Jeg spiser det meste, er ikke kresen og er selvfølgelig klar over at om det ikke gikk i luksusprodukter før vil det absolutt ikke gjøre det nå! ;)

Can it be done?!

Takker på forhånd for alle svar! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Skal til høsten gjennomføre et trening- og kostholdsprogram som krever at jeg får i meg mye(!) og sunn mat, omkring 4000kcal daglig. Er for tiden student, økonomien tilsier med andre ord heller nudler og knekkebrød enn kylling og biff :( Tenker å skaffe meg litt ekstra frysekapasitet og har mulighet til jevnlig å ta turen over grensen til det store utland og handle det meste der.

Spørsmålet er om det i det hele tatt er mulig å få i seg rundt 4000 kcal hver dag, fra sunne næringskilder, for under 2000 kr/mnd? Tenker å supplere med for eksempel proteintilskudd, men hva er andre billige og gode matvarer? Er det andre ting enn kylling/kjøtt jeg bør handle i Sverige? Jeg spiser det meste, er ikke kresen og er selvfølgelig klar over at om det ikke gikk i luksusprodukter før vil det absolutt ikke gjøre det nå! ;)

Can it be done?!

Takker på forhånd for alle svar! :D

For å si det slik, hvordan har du kommet frem til at du trenger 4000 kalorier om dagen? Overdrevent mange kalorier betyr ikke at du går fortere opp i muskelmasse. 200-300 kalorier over dagsbehovet vil være helt naturlig om du ikke skal legge på deg unødvendig mye fett. Om du for eksempel går inn på Tech Nutrition sine nettsider og plotter tallene inn i kalkulatoren, så finner du ut av 4000 kalorier om dagen er velegnet for personer som veier mellom 100-110 kg og vil opp i vekt. Du må for all del bare spise 4000 kalorier om dagen, men for det første blir det dyrt, og for det andre blir det unødvendig mye fett på kroppen.

Lenke til kommentar

Og hvorfor må ALT være så fryktelig sunt? Om du legger til litt snacks får du jo kaloriene mye fortere opp, og du slipper samtidig å bli gal av å bare spise kylling og ris. Og nei, det vil ikke ha noe å si, så lenge du får i deg minimumsgrense med protein og fett. :)

Endret av Rotaderp
Lenke til kommentar

Synes det er lett å fylle kalorikvoten hvis jeg spiser fettrik mat. Nå liker jeg å drikke kaloriene mine, så det er enkelt sånn sett.

Er 175cm og vektstabil på 4000 kcal så aktivitetsnivået til personer varierer fra A til Å.

At det derimot er en helt vanvittig mye mengde med mat er en annen ting.

Høyt aktivitetsnivå da, antar jeg?

Lenke til kommentar

Der har jeg noe å lære av deg Aksne, metthetsfølelsen min er proporsjonalt med antall kcals i et måltid, dunker jeg innpå ei liter med helmelk er jeg mett i 5 timer etterpå. Istad spiste jeg en is på 250kcal og var mett i 3 timer. Fett for meg er et tveegget sverd og går bra til måltidet er fullført - problemet som oppstår er kvalmen i 6timer ++. Enn så lenge prøver jeg å pøse med mest mulig karbohydrater så fett og minst mulig proteiner, spesielt med tanke på hvor brutalt sistnevnte kan mette.

Dessverre noe ufrivelig høyt aktivitetsnivå, i sommerferien når jeg er hjemme hos foreldre er treningssenteret 40 min med oppoverbakke unna. Heldigvis er det bare 20 min med nedoverbakke hjemover. Beindag er ikke digg for å si det sånn. :)

Lenke til kommentar

Jeg pleier å drikke melken mens jeg spiser et måltid, føler det blir den enkleste måten å få det ned på. Da får man jo fort opp mot 2000kcal i ett måltid. Proteinrik mat metter noe veldig ja. Føler spesielt kyllingfilet er noe man fort blir mett av.

Lenke til kommentar

Havregryn til frokost og kvelds! 200g havregryn med ca 3dl melk = ca. 900 kcal. Bruker også å blande inn havregryn med ca. 50 ml olivenolje (eneste fettet som blir konsumert gjennom dagen). Med olivenolje har du 1350 kcal, to ganger om dagen = 2700 kcal. Så trenger du bare å tenke på middag!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...