Gå til innhold

Sperring av bankkort.

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er på ferie og har vært dum og greid å gi bort kontonummer og andre opplysninger..

Jeg skal sperre kortet mitt...men lurer på om de kan ta ut penger fra kontoen min for det..

De har ikke kortet mitt men bare kortopplysninger..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Sperre kortet

2: Ringe kundeservice, og hør hva de mener om saken.

Dersom du melder kortet stjålet vil de fleste banker legge inn en OBS-melding om at kortet er stjålet, som de bankansatte vil få opp dersom noen prøver å gjøre transaksjoner på kontoen.

Lenke til kommentar

Nå har jeg sperret kortet mitt..

Jeg ringte og spurte de på banken om noen kunne missbruke kortet mitt når den er sperret...

De sa nei, men jeg greier ikke å tro på det..

Er det noen her som har opplevd at kortet er missbrukt når den er sperret?

Lenke til kommentar

Det du snakker om her, er to forskjellige ting: Kortet er en betalingsløsning tilknyttet kontoen din. Når kortet er sperret er det ingen måte å bruke dette på. På den måten har kundeservice helt rett i at kortet ditt ikke kan brukes.

Du har likevel sagt at vedkommende har fått tak i både kontonummer og personnummer. Det er det som er litt dumt her. Det er viktig at du skjønner forskjellen mellom KORTinformasjon KONTOinformasjon.

Det er ingen tvil om at kortet ditt ikke kan brukes, men kontoen din blir ikke sperret av den grunn, det bør jo være rimelig innlysende.

Lenke til kommentar

Altså, banker skal normalt ha sikkerhetsrutiner som forebygger misbruk. Dersom vedkommende som har fått personnr og kontonummer ringer til banken og utgir seg for å være deg, skal de i utgangspunktet kunne hindre misbruk ved å stille sikkerhetsspørsmål.

Jeg syns du skal ringe kundeservice på ny og forklare konkret at vedkommende har fått tak i både kontonummer og personnummer, slik at de kan rådgi deg i hva du skal gjøre.

Hvordan ordner du deg med penger nå som du er på ferie da, og kortet er sperret?

EDIT: Men ja, det går an å sperre kontoer også. Du kan f.eks. avslutte kontoen og opprette ny konto, og bestille VISA til dette kortet. Som sagt, hør med kundeservice.

Endret av Arne
Lenke til kommentar

Jeg har tatt ut kontanter som jeg kan leve på..

Hvis det blir krise kan jeg ringe banken min og ta bort sperren på kortet..ta ut penger å spørre dem å sette på sperre n igjen.

Jeg fortalte banken at de har personnummer og kontonummer. .da sa de bare at så lenge kortet mitt er sperret så kan de ikke gjøre noe..

Men man vet aldrig. .jeg skal ringe dem og spørre igjen..

Lenke til kommentar

Jeg har tatt ut kontanter som jeg kan leve på..

Hvis det blir krise kan jeg ringe banken min og ta bort sperren på kortet..ta ut penger å spørre dem å sette på sperre n igjen.

Jeg fortalte banken at de har personnummer og kontonummer. .da sa de bare at så lenge kortet mitt er sperret så kan de ikke gjøre noe..

Men man vet aldrig. .jeg skal ringe dem og spørre igjen..

Det er ikke mulig å bare ringe til banken for å ta ut penger, forså sperre kortet igjen, nå er kortet ditt sperret. Det de gjør da er å sende deg et nytt bankkort til din folkereg. adresse.

Lenke til kommentar

Når jeg sperret kortet mitt spurte jeg hvordan jeg kunne åpne den igjen..

Da sa de at jeg måtte ringe banken min eller sende melding via nettbanken.

Jeg vet ikke om jeg kan sperre den igjen etter å ha åpnet den..det spurte jeg ikke

Lenke til kommentar
Jeg har tatt ut kontanter som jeg kan leve på.. Hvis det blir krise kan jeg ringe banken min og ta bort sperren på kortet..ta ut penger å spørre dem å sette på sperre n igjen. Jeg fortalte banken at de har personnummer og kontonummer. .da sa de bare at så lenge kortet mitt er sperret så kan de ikke gjøre noe.. Men man vet aldrig. .jeg skal ringe dem og spørre igjen..

Så lenge du har sperret kortet er eventuelle nye uttak bankens ansvar. Den delen kan du slutte å bekymre deg for.

At personnummeret ditt er på avveier er verre.

Det blir nevnt lenger oppe at banken sender nytt kort til adressen som står i Folkeregisteret. Etter det jeg vet har ikke bankene tilgang til dette registeret.

Lenke til kommentar

Men det er mulig å åpne kortet igjen?

De sa det når jeg ringte sperretjenesten. .kan de ha sakt feil?

Jeg skal lukke kontoen min å spørre om å få nytt..

Det går sikkert greit

Men vis jeg blir her i lengre tid kan jeg åpne en konto utlandet?

Eller kanskje overføre pengene til en familiemedlem sin koto?

Lenke til kommentar

Så lenge du har sperret kortet er eventuelle nye uttak bankens ansvar. Den delen kan du slutte å bekymre deg for.

At personnummeret ditt er på avveier er verre.

Det blir nevnt lenger oppe at banken sender nytt kort til adressen som står i Folkeregisteret. Etter det jeg vet har ikke bankene tilgang til dette registeret.

Hva mener du? At banken ikke har tilgang til folkeregistreret ditt? Hvordan ellers har de klart å sende deg bankkort og pinkode?

Til TS: Det kan hende det er mulig å gjøre dette via banken, bare snakker av egen erfaring når jeg var i utlandet og klarte å rote bort bankkortet mitt, så ringte jeg banken, sperret kortet, fikk nytt kort tilsendt i postkassa.

Lenke til kommentar

Når man er i banken og lager kort må man gi adresse..

I nettbanken skal man også skrive inn adresse og nummer. .

Å få et nytt kort tror jeg ikke blir noe problem. .

Men vet noen om jeg kan åpne konto i utlandet..

Jeg har tenkt å være her i noen månder.

Lenke til kommentar
Hva mener du? At banken ikke har tilgang til folkeregistreret ditt? Hvordan ellers har de klart å sende deg bankkort og pinkode?

Det burde vel holde med eget kunderegister, men et kjapt søk viser at bankene får ut noe informasjon fra folkeregisteret.

Endret av StoreMyen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...