Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Kan man få alt man trenger ved å holde seg til næringsdrikker?

Anbefalte innlegg

Så jeg drikker en TINE "post-trening" drikk etter trening; 20 g protein og 17 noe karb, om jeg ikke husker feil. Jeg husker jeg kom over en gang, for ikke så alt for lenge siden, hvorfor folk stresser med å hamstre inn dyre, dyre måltider (alla. kyllingfilér, svære proteinshakes og annet tull), når man enkelt og greit kan leve billig på næringsdrikker.

Jeg, eksempelvis, trener styrke fire ganger i uken, har ikke noe fast kosthold annet enn å ete hvert 90-120 minutt - har det proteiner, i buy and eat it.

I teorien skal man jo ha karb til å reparere muskelvev, og proteiner til å fylle på musklene (for å si det veldig simpelt).

Ved å drikke en næringsdrikk hver andre-tredje time (og så ha noe ordentlig kvelds til slutt, noe alla. egg, mandler, fisk), vil man jo klare seg ekstremt bra (og til en viss grad også ekstremt billig) med dette.

Eksempelvis oppsett:

1. To egg og en næringsdrikk (TINE sjoko) to timer før trening.

2. En halv/kvart banan fem-ti minutter før trening, så kroppen har bittelitt å fylle på med underveis på treningen.

3. Tine sjokomelk (næringsdrikk) rett etter trening, for å fylle på med alt av hva kroppen trenger av byggestener til muskelbygging og reparering.

4. 45 min.-90 min etter endt treningsøkt, et stort måltid (alla. middag)

5. Og så er det å fylle på med byggestener hver 2-3 time (for eksempel i form av næringsdrikk).

For meg har dette fungert ekstremt bra etter å ha lest mye om billige snarveier rundt omkring, og har funnet ut at næringsdrikker er det billigste alternativet for meg. Og jeg har fått ekstremt med resultater hva treningen angår.

Så spørsmålet mitt er; hvorfor stresse så inn i helvete med proteinpulver, når det hovedsakelig skal bli brukt av de som ikke får proteiner i seg pga. allergier eller annet? Det er langt bedre proteiner ifra naturen, enn hva du finner i hvit, produsert støv. Det irriterer meg å se ungdommer poste bilder av seg selv på facebook og internett med store proteinbokser i hendene, når det er så langt bedre alternativer der ute.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor er proteiner bedre fra naturen bedre enn produsert støv? Er ikke vanlig proteinpulver fremstilt fra organisk materiale?

Så til spørsmålet, det burde vel gå greit å leve på denne dietten. Om det er optimalt er en annen sak.

Endret av Downhill
Lenke til kommentar

Naturlig mat er alltid bedre enn ethvert pulver, så lenge du ikke baserer kostholdet på frossenpizza og annen søppelmat da. Men proteinpulver er helt nødvendig når man har vært på hard trening og det er en time eller to til neste måltid, og man skal dusje og gjøre alt mulig annet. Da er proteinshaken som du heller i deg på ett minutt helt ypperlig, selv om de hadde vært enda bedre for kroppen om du hadde tatt deg tiden til å lage ordentlig mat i stedet. Videre er proteinpulver billigere per gram protein enn noen annen proteinkilde, du måtte fått tak i renskåret kjøtt til 30 kroner kiloen for å matche prisen. Så det er et kostnadsspørsmål også dersom man trener så mye og så hardt at man trenger mye protein. Hovedpoenget er at proteinpulver er både nyttig og nødvendig så lenge det brukes riktig.

Lenke til kommentar

Naturlig mat er alltid bedre enn ethvert pulver

Men det er ikke fordi proteinene i et vanlig kjøttstykke eller næringsdrikk er "bedre" enn i pulverform. Forskjellen blir at du får i deg veldig mange andre viktige stoffer i et vanlig kjøttstykke. Kan ikke se at proteinene isolert sett er så veldig forskjellige.

Lenke til kommentar

Men det er ikke fordi proteinene i et vanlig kjøttstykke eller næringsdrikk er "bedre" enn i pulverform. Forskjellen blir at du får i deg veldig mange andre viktige stoffer i et vanlig kjøttstykke. Kan ikke se at proteinene isolert sett er så veldig forskjellige.

Proteinene i pulveret er de samme som i vanlig mat, og gjerne bedre og, da mange typer proteinpulver inneholder et bredere aminosyrespekter enn man får ved å spise bare en type proteinkilde som f.eks kjøtt. Men alle mikroernæringsstoffene som vanlig mat inneholder får man ikke i seg fra proteinpulver. Da må man over på måltidserstattere som har med seg tilsynelatende alt kroppen trenger, og hevdes å faktisk kunne erstatte et vanlig kosthold. Men man bør selvsgt ikke slutte å spise vanlig mat av den grunn da. Er man lat og bare spiser frossenpizza og annen ferdigmat, da kan måltidserstattere være veldig lurt i stedet. En typisk porsjon med måltidserstatter koster typisk 20-30 kroner, og mange med dårlig kosthold ville hatt godt av en slik innimellom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...