Cthulhu Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 Det finnes mange ulike harddisker på markedet, men hva bør du velge? Vi gir deg råd og tips i vår anbefaling.Anbefaling: Harddisk Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 Dere kan godt nevne at det er mulig å bytte ut en CD/DVD rom i en bærbar med plass til en harddisk. Jeg kjøpte en SSD, flyttet min gamle systemdisk til CD/DVD slot-en og brukte den til lagring. Så nå har jeg en bærbar med både fart og lagringsplass. 5 Lenke til kommentar
J0lle Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 Er det ikke WD Red som har hatt en enorm feilrate? Mener jeg leste både på newegg og komplett at flere brukere hadde fått mange DOA og disker som døde etter kort tid. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 I 2013 så burde ethvert system ha SSD som systemdisk, har du ikke plass til mer enn en disk i systemet så supplementer du med en passende ekstern harddisk med støtte for USB3.0, Thunderbolt eller FireWire 800 (avhengig av hva systemet ditt støtter) og saken er biff. Av SSD så går du enkelt og greit for en Samsung 830 / 830 Pro, 840 / 840 Pro eller Intel 320, 325 eller 520 serie da disse er de mest driftsikre alternativene med minimalt med tullball og generelt veldig god og stabil levetid. Det å ha en flaskehals av typen mekanisk "spinnedisk" i 2013 er temmelig absurd, det er helt greit i en server eller som sekundær "lagringsdisk" osv.. Men som systemdisk så syntes jeg det blir ganske så tullete så fremt til du ikke sitter på en budsjettmaskin med temmelig råtten maskinvare. Du må investere i en temmelig råtten og billig maskin i dag for at en mekanisk "spinnedisk" ikke skal bli din største flaskehals for brukeropplevelsen, for ikke å snakke om at de, spesielt på bærbare er langt mindre driftsikre med tanke på støtskader osv.. 2 Lenke til kommentar
asshole Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 "...allroundmodell...navnet Desktop HDD...250 GB til 4 TB..." Dette er vel ikke riktig? Sjekk http://www.seagate.com/internal-hard-drives/desktop-hard-drives/desktop-hdd/# Det er 3 generasjoner: 7200.12, 7200.14 og Desktop HDD.15. En viktig forskjell er Desktop HDD.15 (4TB) spinner med 5900rpm mens resten er 7200rpm. Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 (endret) Kunne i det minste tatt med èn Hitachi disk, som i følge blackblaze har de mest pålitlige harddiskene. We are constantly looking at new hard drives, evaluating them for reliability and power consumption. The Hitachi 3TB drive (Hitachi Deskstar 5K3000 HDS5C3030ALA630) is our current favorite for both its low power demand and astounding reliability. The Western Digital and Seagate equivalents we tested saw much higher rates of popping out of RAID arrays and drive failure. Even the Western Digital Enterprise Hard Drives had the same high failure rates. The Hitachi drives, on the other hand, perform wonderfully. Kilde: http://blog.backblaz...g-more-secrets/ (De har gått over til 4TB Hitachi i deres Storage Pod 3.0) Endret 10. juli 2013 av MDCCLXXVI 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 Dere har "glemt" PCIE Lagring, noe som er på vei inn til alle brukere (Raskere enn SSD i raid) 2 Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 (endret) Av SSD så går du enkelt og greit for en Samsung 830 / 830 Pro, 840 / 840 Pro eller Intel 320, 325 eller 520 serie da disse er de mest driftsikre alternativene med minimalt med tullball og generelt veldig god og stabil levetid. Det er vel ingenting som heter 830 Pro, kun 830. Og Crucial M4 kan trygt anbefales sammen med diskene som du har nevnt, lang levetid og lite tull. Endret 9. juli 2013 av FiveInline Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 Som nevnt har HGST (Hitachi) gode disker, og flere som er bedre enn de som er anbefalt her. Dessverre har norske nettbutikker et heller dårlig utvalg av disker fra HGST. Lenke til kommentar
brutback Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 Er det ikke WD Red som har hatt en enorm feilrate? Mener jeg leste både på newegg og komplett at flere brukere hadde fått mange DOA og disker som døde etter kort tid. Har lest om en del failrater på disse ja uten å ha erfart de selv Har hatt 5 stykk 3TB i raid 5 (Synology 1511+) i ca 4 måneder nå uten problemer (bank i bordet). Har en arbeidskollega med en enda større nas som også har flere Red's i oppsettet. No problem so far. WD har dessuten 3 års garanti på disse. Lenke til kommentar
fa2001 Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 Ikke 4 TB altså? Jeg har 5 x 2 TB i RAID og anger på at jeg ikke kjøpte 3 TB disk sist gang. Skal kjøpe 4TB disk neste gang en krasjer, selv om den bare kan bruke 50 % av kapasiteten da, for da kan jeg oppgradere de andre senere Lenke til kommentar
-CerN- Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 Vanlig HDD som systemdisk er forferdelig. En gang SSD, alltid SSD. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 Ja hvor er Hitachi? Personlig så kjører jeg hitachi og samsung. Men etter at samsung sin hdd divisjon ble kjøpt opp, så kjøper jeg Seagate. Hitachi kjører jeg i hoved arrayene. 3 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 (endret) Dere har "glemt" PCIE Lagring, noe som er på vei inn til alle brukere (Raskere enn SSD i raid) Nåja... Ikkje alle pci- e flash baserte enheter som er raskere enn ssder i raid. Prøv å finn en som er raskere enn Areca 1882ix pci-e 3.0 med f.eks 16 x samsung 840pro Dette er ssd i raid som duger Skal man opp i flash baserte pci-e kort som yter bedre enn dette må man høyt på enteprisestigen Får ikkje håpe du tenker på Ocz revodrive# fordi de suger i det meste. Særlig kvalitet Endret 10. juli 2013 av Nizzen Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 Er det ikke WD Red som har hatt en enorm feilrate? Mener jeg leste både på newegg og komplett at flere brukere hadde fått mange DOA og disker som døde etter kort tid. Ja, WD red er ett godt konsept, men det er urovekkende mange negative tilbakemeldinger, nå kommer vel seagate med noe tilsvarende, eller så har man jo den billigste modellen i constellation-serien som også kan være ett alternativ. Personlig har jeg kun kjøpt Hitachi de siste årene til lagringsformål, de er meget gode i RAID. AtW 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 Kunne i det minste tatt med èn Hitachi disk, som i følge blackblaze har de mest pålitlige harddiskene. Kilde: http://blog.backblaz...g-more-secrets/ (De har gått over til 4TB Hitachi i deres Storage Pod 3.0) Jeg tipper de helst har fokusert på disker som lar seg enkelt kjøpe i Norge. Litt synd at utvalget er magrere her på berget på mye forskjellige merker av forskjellig hardware. Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 En harddisk er ikke lenger en harddisk..... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 Jeg tipper de helst har fokusert på disker som lar seg enkelt kjøpe i Norge. Litt synd at utvalget er magrere her på berget på mye forskjellige merker av forskjellig hardware. Personlig synes jeg det er merkelig at det skal være ett problem, det er jo bare Seagate, WD og Hitachi igjen, og sistnevnte er kjøpt opp av WD. Skulle tro butikkene her til lands kunne dekke alle merker greit. AtW Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 Finner man Hitachi 4TB disker til under 1500kr her i Norge? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 Finner man Hitachi 4TB disker til under 1500kr her i Norge? sjekk ps.no 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå