Aetius Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 (endret) Hei folkens! Jeg har bidratt til å få romteleskopet Arkyd finansiert på Kickstarter, og har dermed tre stk slots på 30 min hver når det en gang blir skutt opp. Men hva skal jeg fotografere med det? Mye er ennå ikke avgjort mht spesifikasjoner men det ser ut til at Arkyd vil utstyres med et kamera på 5 megapiksler eller mer, og få et hovedteleskop med f/4 og en brennvidde på 800 mm. Brikkestørrelse etc er ennå ukjent, men effektiv bildevinkel ser ut til å bli på ca 1 grad. Oppløsningsevnen oppgis til ca 1 buesekund. (Dette vil ikke blitt en flaskehals før brikkens oppløsning evt når ca 13 megapiksler) Diverse filtre vil også være tilgjengelig: UV bandpass (< 300 nm), B, V, R, OIII, Hα, 1 μm bandpass, Luminence (Clear) Det som er uklart er om ulike filtre kan kombineres inennfor en 30-minutters slot, hvilke eksponeringstider som vil være tilgjengelige, hvorvidt en slot kan brukes til flere motiver og/eller eksponeringer, og så videre. Dette er ting som sikkert vil bli fastlagt etter hvert som det nærmer seg oppskytning sommeren 2015. Uansett vil jeg gjerne ha innspill på hva jeg skal peke det på når den tid kommer. Jeg er ute etter pene bilder, først og fremst, men det spørs også hvor interessant det er å bruke et romteleksop til å fotografere ting som like gjerne kan fotograferes fra bakken. Husk også på utsnitt. Hestehodetåken er f.eks knøttliten og dermed sansnynligvis uinteressant som motiv, mens Andromedagalaksen er alt for stor til å få mer enn et utsnitt per eksponering. Mulige kandidater er Oriontåken, Flammetåken, eller M101 (også kjent som Pinwheel Galaxy), bare for å nevne noen. Jeg vil imidlertid gjerne ha flere, og så lager jeg senere en poll med innkomne forslag dersom det er noen interesse. Jeg kan ikke garantere 100% at avstemmingen vil bli tatt til følge når den tid kommer, så anse den som rådgivende, men jeg stoler på at folket her har så gode idéer at den beste vil bli satt ut i livet. Endret 9. juli 2013 av Aetius 1 Lenke til kommentar
brk Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 (endret) m31, helt klart. https://no.wikipedia.org/wiki/Andromedagalaksen (den engelske siden er mye bedre da) Endret 9. juli 2013 av brk Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 9. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2013 m31, helt klart. https://no.wikipedia...dromedagalaksen (den engelske siden er mye bedre da) Andromedagalaksen er som jeg skrev i forrige innlegg ALT for stor. Arkyd har en bildevinkel på ca 1 grad, dvs 60 bueminutter hver vei. Andromedagalaksen er ca 190 x 60 bueminutter, så på ett enkelt bilde vil jeg få mindre enn en tredel av hele greia, noe som ikke blir et spesielt bra fotografi. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 Hva med å gå for planeten Saturn? Med sine farger og ringen, kan vel bli et bra bilde? Lenke til kommentar
brk Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 Andromedagalaksen er som jeg skrev i forrige innlegg ALT for stor. Arkyd har en bildevinkel på ca 1 grad, dvs 60 bueminutter hver vei. Andromedagalaksen er ca 190 x 60 bueminutter, så på ett enkelt bilde vil jeg få mindre enn en tredel av hele greia, noe som ikke blir et spesielt bra fotografi. ah, sorry, fikk ikke det med meg, Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 Kan du ta bilde ned mot planeten vår? Så skal jeg gå ut og vise rumpa mi 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 (endret) Knalltøft! Jeg har noen forslag: - En passe stor galakse. Er du vant til å vinne i lotto kan det hende du får en supernova med på kjøpet. - Jupiter eller Saturn med de måner som er mulig å få med innenfor bilderuta. Er du superheldig kan du digitalisere solsystemets neste Shoemaker Levy. - Randsonen av nattsiden av jorda med mange eksponeringer. Er du normalt heldig får du med noen små meteoritter fra et uvanlig perspektiv. - Sola. Med Ha-filter. En flare timelaps kan bli kult. Ikke tillatt. Endret 9. juli 2013 av Simen1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 (endret) Noe av de kuleste bildene jeg har sett er hvordan lyn oppfører seg på oversiden av et uvær oppe i atmosfæren , men er nok vanskelig å få det til og passe inn i tidsrammene. Endret 9. juli 2013 av Nautica Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 9. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2013 (endret) Her er noen bilder som demonstrerer hva slags utsnitt man kan forvente fra Arkyd: Knalltøft! Jeg har noen forslag: - En passe stor galakse. Er du vant til å vinne i lotto kan det hende du får en supernova med på kjøpet. M81 seiler opp som en kandidat (se bilde ovenfor). Jeg er dessverre ikke vant til å vinne i Lotto. - Jupiter eller Saturn med de måner som er mulig å få med innenfor bilderuta. Arkyds teleskop egner seg neppe spesielt bra til å fotografere planeter med, selv ikke de store og dekorative som Jupiter og Saturn. Endret 9. juli 2013 av Aetius Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 9. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2013 - Randsonen av nattsiden av jorda med mange eksponeringer. Er du normalt heldig får du med noen små meteoritter fra et uvanlig perspektiv. Ingen dum tanke, men ting tyder på at det vil bli kun ett bilde per timeslot, dvs at mange eksponeringer utgår. Det går jeg ut i fra at jeg får vite mer om senere, men jeg tipper det er lite aktuelt på grunn av begrensninger i dataoverføringskapasitet. Det er nok bedre nå som en ekstra basestasjon ble finansier, though, så kankje... - Sola. Med Ha-filter. En flare timelaps kan bli kult. Arkyd har ikke solfilter, så Sola er det eneste motivet de har sagt klart ifra om at ikke er aktuelt. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 9. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2013 Hva med å gå for planeten Saturn? Med sine farger og ringen, kan vel bli et bra bilde? Som jeg svarte til Simen1 ser det ikke ut til at Arkyd egner seg til å fotografere planeter med. Saturns ringer er 36-44 buesekunder fra ende til ende, avhengig av hvor jorden er i sin bane forhold til hvor Saturn er i sin. Det vil si at Saturn - inkludert ringene - vil dekke ca 1-1,2% av bildebredden i det ferdige bildet. I en kvadratisk brikke på 5 mp vil det si at Saturn og dens ringer vil maksimalt få 26 piksler i bredden. Det er nok ikke nok til å gjøre det til et særlig interessant bilde, og I tillegg ligger Saturn slik til nå at ringene vises nesten direkte "edge on" mot oss nå, så de vil bare vises som en tynn strek, om de vises i det hele tatt. Lenke til kommentar
Morgenstund Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 Et mulig motiv kan være kulehopen M13 i Hercules. Den har har vel en lysstyrke rundt 5.8, dvs. en del bedre enn M101 og en tilsynelatende utstrekning på ca. 0,33 grader. Ellers er også Trifid-tåken utrolig stilig hvis sensoren er følsom for både den blå og den røde delen av spekteret. M16 er kanskje litt liten? (7') Dobbelthopen i stjernebildet Perseus? Hva med M104 (8'.7 x 3'.5)? I alle fall: lykke til og husk å posten noen av bildene her på forumet Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 9. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2013 (endret) Ellers er også Trifid-tåken utrolig stilig hvis sensoren er følsom for både den blå og den røde delen av spekteret. Takk for innspill! Arkyds kamera skal visstnok være sensitivt for lys med bølgelengde mellom 200 nm og 1100 nm. Et normalt menneskeøye ligger til sammenligning fra ca 390 nm til ca 700 nm. Men ja, M20 er i høyeste grad aktuell. Størrelsen passer, og med lang eksponering og riktig filter kan den bli kul på bilde. M104 blir nok litt i minste laget, er jeg redd. Samme med M16. Kulehoper og slikt er interessante, men det er veldig få av dem som gjør seg noe videre på bilde, synes jeg. Endret 9. juli 2013 av Aetius Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå