Grunnbok Skrevet 8. juli 2013 Del Skrevet 8. juli 2013 Hei, jeg er 16år og har for tiden min første sommerjobb. Jeg jobber på en flyplass på et cafè-lignende sted. Siden jeg er under 18år får jeg ikke stå i kassen, jeg står bare i oppvasken. Jeg har ikke fått arbeidskontrakt. Jeg har ikke peiling på hva jeg får i lønn. Sjefen sender melding natten før når jeg skal jobbe, det syntes jeg er dårlig. Jeg får liksom ikke planlagt noen ting. Har veldig lyst på "7-14" arbeidsdager, men får bare "13-20" arbeidsdager. Vi har ikke pauserom, vi må spise maten vår i en liten krok. Jeg får bare en pause gjennom hele arbeidsdagen, det er den lille matpausen på 10-20 minutter. Jeg tror jeg får betalt lunsj, men jeg er ikke helt sikker. Vi har en halvfungerende vaktliste, der alle navn, bortsett fra mitt navn står. Det er vel ca 20 stykker over 18, og 7stykker under 18. De som er over 18 står i uthevet skrift på vaktlisten, mens de som er under 18 står i kursiv på vaktlisten. Syntes vi som er under 18 blir "nedprioritert". Eieren av stedet, blender, sier at vi ikke får lov til å ta imot tips, men vi gjør det likevel. Alle får litt av tipsen, de som er over 18 får 50% mer enn de som er under 18. Siden cafén jeg er med i er med i umoe restaurant group skal jeg få et matkort som gjør at jeg har 20% på alle bedriftene som er med i umoe, peppes, fridays, starbucks osv osv... Jeg ble iallefall lovet det matkortet på jobbintervjuet. Men har jeg fått det? Nei. På jobbintervjuet ble jeg også lovet en arbeidsplass med variert arbeid.... Jeg har ikke gjort noe annet enn å stå i oppvasken siden jeg begynte for en uke siden. Skikkelig kjedelig arbeid. Jeg kan liksom ikke slutte heller, jeg trenger pengene. Ellerså går jeg personlig konkurs. Noen som har tips til hva jeg kan gjøre for å rette opp i noen av tingene nevnt ovenfor? Mvh en som har sommerjobb for første gang. Lenke til kommentar
Der Kaiser Skrevet 8. juli 2013 Del Skrevet 8. juli 2013 Ta opp alle spørsmålene du stiller oss gærninger her inne med sjefen din. Lenke til kommentar
Serafina Pekkala Skrevet 8. juli 2013 Del Skrevet 8. juli 2013 Irriterende når ting ikke blir som man hadde tenkt Men det er vel bare en ting å gjøre, snakke med personalansvarlig. Lykke til Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 Dokumenter hvor mye du jobber det er jævlig viktig i en slik situasjon! Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 (endret) Dette høres suspekt ut. Krev en arbeidskontrakt snarest. Ellers risikerer du å jobbe under dårlige arbeidsbetingelser hele sommeren uten å få ei krone i lønn. Endret 9. juli 2013 av Zarac Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 Her gjelder det å være litt tøff på de tingene du har krav på og som er ulovlig, mens du holder ut de tingene som er uheldig, men ikke ulovlig. Dersom du blir for kravstor gidder ikke sjefen ha noe mer med deg å gjøre (det er selvfølgelig ikke lovlig, men funker fint i praksis...), men om du godtar alt og legger deg helt flat taper du i lengden på det også. Krev å få en kontrakt. Det er veldig viktig. Den skal spesifisere hvem som er motpart i kontrakten,lønnen din (herunder når den blir utbetalt. Husk at du har krav på feriepenger i tillegg), om du er underlagt tariffavtale, hva du skal jobbe med, hvor lang pause du har krav på og hvorvidt denne er betalt, hvorvidt avtalen er tidsbegrenset, evt. dato for opphør, oppsigelsesfrist og andre ting av vesentlig betydning. Hør om det er mulighet for å få lang nok pause til faktisk å ha pause mens du spiser, og ikke bare stresse med å få i seg nok mt før du må løpe tilbake og jobbe. Denne pausen skal være betalt om du ikke har tilfredsstillende pauserom. Angående vaktlisten, så er selvfølgelig ordningen uheldig, men dette er en typisk ting hvor jeg ville prøvd å være så fleksibel som mulig. Det har lite for seg å prøve å få arbeidsgiver til å skifte vaner for deg som 16årig deltidsansatt, og nå i sommerferien har du jo strengt tatt mulighet til å jobbe på kjipe tidspunkt. Bit tenna sammen og gjør en god jobb, sørg for å få en attest når du er ferdig og så tjener du på det i det lange løp. Det samme gjelder "nedprioritering" av de under 18. Det er jo helt naturlig at de under 18 blir nedprioritert i vaktlisten, du kan ikke gjøre like mye som de over 18. Her bør du også rett og slett ta det du kan få i størst grad som mulig. 2 Lenke til kommentar
Grunnbok Skrevet 9. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2013 Takk for svar! Jeg spurte en jente på 18år om hun hadde fått arbeidskontrakt. Ja, det hadde hun fått første dagen. Hun begynte samme dagen som meg, hun ble plassert på vaktlisten med en gang. Ble jeg det? Nei. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 Få deg en kontrakt, og spør om han kanskje kan prøve å si fra om jobbing litt tidligere. Lenke til kommentar
Grunnbok Skrevet 11. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2013 Fikk kontrakt i dag, uten å mase på sjefen, fikk matkort, fikk mange 7-14 arbeidsdager neste uke 108kr/t + ca 30kr i tips pr dag. Er dette OK lønn? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. juli 2013 Del Skrevet 11. juli 2013 Dersom du er under 18 er 108kr/t helt ok. 2 Lenke til kommentar
Grunnbok Skrevet 20. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2013 Nå er problemet at jeg nesten ikke får jobbe. På jobbeintervjuet gav de inntrykk for at jeg kunne jobbe så mye jeg ville. Jeg startet 3.juli. Siden det har jeg jobber 12 dager og hatt 9 (imorgen 21.7 blir min 10 fridag). Neste uke er jeg bare satt opp 3 dager (16timer) Det er alt for lite! Blir jo fjernet av og på denne vaktlisten i hytt å pine. Senest nå fikk jeg mld om at jeg ikke skulle komme i morgen. Når jeg spør om flere timer sier hun at hun skal kontakte meg ved behov, men sjefen kontakter meg aldri. Årrrr det irriterer meg sånn, tjener ikke penger på å ha fri. :thumbdown: Lenke til kommentar
Valkyrex Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 Det er jo ikke så værst det da. Du må jo tenke på at du er ansatt i en sommerjobb, ikke i en fast stilling? Skjønner ikke hvordan du får anntallet arbeidsdager/fridager til å gå opp, det er den 21 i dag så, hehe. Hvis du starta den tredje og det er 21, i dag så har du maks hatt 19 dager og jobbe/ha fri på =) Arbeidsplassen har et behov for bemanning, de fyller opp vaktene for å dekke dette behovet, ferdig. Det er nok også flere ansatte enn det er behov for, slik at folk får litt fri også? Som du selv sier, sjefen skal kontakte deg ved behov, men kontakter deg aldri. Det vil jo si at det ikke er behov da? Det at de ga inntrykk på intervjuet om at du kunne jobbe så mye du ville betyr ikke noe, det er (slik det fremstilles her) ditt inntrykk. Det kan være en formulering av "det kan gå ann å jobbe så mye som arbeidsmiljøloven tillater såfremt vi har behovet for det". Alt i alt så syntes jeg det er mye krav du stiller her Du er heldig som har fått deg en jobb, du tjener penger og har noe å drive med. Forstår selvfølgelig at du vil utnytte potensialet for å tjene mest mulig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå