Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Eier av internettabonnement og ulovlig virksomhet

Husam

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et spørsmål i kjølvannet av denne nye "piratloven."

Jeg betaler for og står som eier av et internettabonnement som jeg deler med flere andre personer, og er usikker på hvilke følger det kan få for meg dersom de gjør noe ulovlig under vår IP-adresse. Dersom de for eksempel driver ulovlig nedlasting av rettighetsbeskyttet materiale, står jeg ansvarlig for dette på noen måte?

I tillegg lurer jeg på noe som for meg er vel så viktig, nemlig hvordan politiet vil gå frem i slike saker. Jeg er veldig avhengig av datautstyret i mitt daglige virke. Kan politiet beslaglegge alt datautstyret mitt over lengre periode ved mistanke om at en eller annen under min IP-adresse har begått noe ulovlig? Og vil jeg i så tilfelle få tapt arbeidsinntekt erstattet når mistanken viser seg å være grunnløs?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I tillegg lurer jeg på noe som for meg er vel så viktig, nemlig hvordan politiet vil gå frem i slike saker. Jeg er veldig avhengig av datautstyret i mitt daglige virke. Kan politiet beslaglegge alt datautstyret mitt over lengre periode ved mistanke om at en eller annen under min IP-adresse har begått noe ulovlig? Og vil jeg i så tilfelle få tapt arbeidsinntekt erstattet når mistanken viser seg å være grunnløs?

Du bør få erstatte noe i det minste. Men beslaglegger de, så ser det ut som om de beholder til saken er ferdig ;)

Lenke til kommentar

Kan politiet beslaglegge alt datautstyret mitt over lengre periode ved mistanke om at en eller annen under min IP-adresse har begått noe ulovlig?

Og hva med bedrifter? Hundrevis av ansatte på en ekstern IP-adresse... Eller hoteller som har titusenvis av gjester i løpet av et år...?

Lenke til kommentar

Uten å gå helt inn i materien tenker jeg umiddelbart at du høyst kan bli dømt for medvirkning etter åndsverkloven § 54 tredje ledd, med mindre loven retter seg mot eier av internettforbindelse (noe jeg ikke finner og tviler sterkt på at den gjør).

Politiet kan som alltid beslaglegge gjenstander som "kan antas" å ha betydning som bevis, frem til rettskraftig dom foreligger, jfr straffeprosessloven § 203. At dette kan omfatte hele eller deler av maskinen(e) dine er det ikke tvil om.

Samme lov § 444 flg. gir deg rett til erstatning i visse tilfeller.

Edit; blir alltid noe krøll med §-tegnet

Endret av Antatra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...