Gå til innhold

Til dere som ser på USA som et forbilde til etterfølgelse:

Om du fikk velge selv hva slags land du ville bli født i.  

40 stemmer

1. 1. Hvilket land ville du blitt født i?

Anbefalte innlegg

Les denne artikkelen:

http://www.teknofil.no/artikler/tenaring-fengslet-etter-spillkommentar-banket-opp-i-buret/135178

For et par måneder tilbake havnet den 18 år gamle amerikanske tenåringen Justin Carter i en verbal krangel på en nettside dedikert til spillet League of Legends.

Den opphetede diskusjonen fortsatte på en Facebook-side, hvor Carter svarte ironisk på påstander om at han var gal:

«Å ja, jeg er virkelig ødelagt i hodet. Jeg kommer til å massakrere en skole full av barn og spise hjertene deres», skrev han, etterfulgt av «bare tulla» og «LOL».

Noen på Facebook tok ikke lett på denne kommentaren, og det hele resulterte i at Carter ble arrestert og varetektsfengslet. Nå er den 19-årige Carter siktet for å ha stått bak en terrortrussel, med en strafferamme på opptil åtte år i fengsel. I tillegg er kausjonen på svimlende 500 000 dollar, noe familien ikke har råd til å betale.

Bank i buret

Saken blir enda verre, om vi skal tro foreldrene. Ifølge faren har Carter blitt mishandlet under fengselsoppholdet:

– Han har fått hjernerystelser, blåmerker og har blitt flyttet fire ganger for egen beskyttelse.

Han har blitt plassert naken i isolasjon i dagesvis fordi han er deprimert. Alt dette er ekstremt traumatisk for gutten, sier faren, ifølge Übergizmo.

Moren Jennifer Carter har startet et opprop på Change.org for å få sønnen løslatt. Her har det kommet inn over 62 000 signaturer hittil.

-------------

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Og Anders Behring Breivik fikk 21 år forvaring, med mulig prøveløslatelse etter 10 år. I USA hadde han fått livstid uten mulighet for prøveløslatelse eller dødsstraff...

Men så lurer jeg på om slik er noe særlig for et samfunn? Poenget med fengsel i Norge er rehabilitering, slik at en skal kunne komme tilbake i samfunnet igjen. Jeg er helt enig i at Anders Behring Breivik ikke bør under noen omstendigheter bli sluppet tilbake i samfunnet, men jeg mener at folk som har begått mindre kriminelle handlinger, de kan da ikke sitte bak murene i hele sitt liv.

La dem betale for det de har gjort, og så rehabiliter dem istedet. En som har begått et drap, kan f.eks rehabiliteres. Det er også slik jeg forstår det et system hvor en kan få psykisk hjelp, da drap ikke er en rasjonell handling, og personen som begår det er helt sikkert ikke rasjonell. Det er selvfølgelig UTENKELIG at en person som har drept 77 personer kan bli rehabilitert, ihvertfall etter mitt skjønn.

Les denne artikkelen:

.......

Lurer litt på din mening som er så liberal?

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Og Anders Behring Breivik fikk 21 år forvaring, med mulig prøveløslatelse etter 10 år. I USA hadde han fått livstid uten mulighet for prøveløslatelse eller dødsstraff...

Joda, stakkars Breivik, kanskje blir han den snille naboen din en dag

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

DET skjer nok ikke med det første nei.

Lenke til kommentar

Men så lurer jeg på om slik er noe særlig for et samfunn? Poenget med fengsel i Norge er rehabilitering, slik at en skal kunne komme tilbake i samfunnet igjen. Jeg er helt enig i at Anders Behring Breivik ikke bør under noen omstendigheter bli sluppet tilbake i samfunnet, men jeg mener at folk som har begått mindre kriminelle handlinger, de kan da ikke sitte bak murene i hele sitt liv.

La dem betale for det de har gjort, og så rehabiliter dem istedet. En som har begått et drap, kan f.eks rehabiliteres. Det er også slik jeg forstår det et system hvor en kan få psykisk hjelp, da drap ikke er en rasjonell handling, og personen som begår det er helt sikkert ikke rasjonell. Det er selvfølgelig UTENKELIG at en person som har drept 77 personer kan bli rehabilitert, ihvertfall etter mitt skjønn.

Det store forskjellen mellom amerikanske og norske meninger om straffelser og kriminalitet er at nordmenn er mye mer homogene på alle måter. Du ville ikke ønske å straffe de som er lik deg på samme måte som de som er helt

fremmede. Muhammed får ikke like mye empati som Kari

Amerikaner ser seg mer som et samling av individ, ikke en nær gruppe av folk med felles historier og bakgrunn og kultur. Hver for seg selv! Har Norge mere innvandrere forandrer dere deres lover også

Lenke til kommentar

En sanseløst umoden kommentar. Klart det er synd i Breivik. Å innrømme det offentlig er vanskelig, men den som ikke i sitt indre synes synd på ABB, har mangelfulle empatiske evner og er ikke normal.

Hvis en god venn av deg plutselig isolerte seg fra vennekretsen, og du fant ut at han tilbrakte dagene ensomt på gutterommet og slo ihjel tiden med WOW, så blir jeg overrasket og skremt om du ikke syntes synd i gutten. Da er du dessverre av samme støpning som nettopp ABB.

Om han nå går ut og gjør en forferdelig handling, så er han den samme gutten fremdeles. Vi skiller mellom handling og person i vår del av verden, det er en av grunnene til at det er så mye bedre å leve her. Det ligger i vår kristne kulturarv, som er til forskjell fra den amerikanske, som har jødiske røtter.

Det må bli vanskelig for deg å få barn en gang, når du må hate dem hver gang de gjør noe galt.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

Den grunnleggende forskjellen mellom amerikansk og norsk syn på straff, er at det norske samfunn er inspirert av Jesus og tilgivelse, mens det amerikanske er inspirert av det jødiske øye for øye, tann for tann.

Du vet lite om religion i USA

Lenke til kommentar

I Norge hadde gutten i verste fall fått tilsnakk av politiet, og spart samfunn og mennesker for utgifter og lidelser. I USA brukes millioner på rettssak, gutten får førsteklasses opplæring i kriminalitet i fengselet, og blir en gjenganger resten av sitt liv.

Det er tydeligvis ikke lov å bruke skjønn der borte. Robotaktige mennesker sitter i byråkrati og forvaltning og gjør ufattelig stor skade.

Jeg har vært hjemmesitter i mange år, før det var jeg FrP-velger. Partiet kommer ikke til å få min stemme igjen så lenge dette fascist-samfunnet er deres forbilde.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

USA sin fengselspolitikk, som er en stor forretning der borte, er ikke noe vi burde importere. en persons rettsikkerhet i usa er like stor som her til lands, men med tanke på hva landet har opplevd innad med skoleskytinger, terror, og den generelle drapsstatistikken så skjønner jeg hvorfor folk har reagert på uttalelsen slik de har gjort. hadde noen her til lands nevnt på facebook eller andre nettsteder at de planla en eller annen form for massakre så er jeg rimelig sikker på at politiet ville tatt det seriøst, hvis ikke burde vi seriøst vurdere hvilken tilstand politiets ledere er i.

det med ironi på nett fungerer særdeles dårlig uansett hvor mange lol og lignende man slenger bak en kommentar. håper guttungen får svi skikkelig på pungen og at andre lærer av han sine feil, slik at man slipper flere slike saker.

Lenke til kommentar

Det vil aldri skje. Selv om rettsvesenet mot alle odds skulle vurdere ham som noe annet enn en trussel mot samfunnet en dag, vil ikke 22. juli bli glemt eller tilgitt på lang, lang tid. Han kan aldri leve et normalt liv igjen, for det er antakelig mange som er villige til å ta livet hans.

Lenke til kommentar

I Norge hadde gutten i verste fall fått tilsnakk av politiet, og spart samfunn og mennesker for utgifter og lidelser. I USA brukes millioner på rettssak, gutten får førsteklasses opplæring i kriminalitet i fengselet, og blir en gjenganger resten av sitt liv.

Det er tydeligvis ikke lov å bruke skjønn der borte. Robotaktige mennesker sitter i byråkrati og forvaltning og gjør ufattelig stor skade.

Jeg har vært hjemmesitter i mange år, før det var jeg FrP-velger. Partiet kommer ikke til å få min stemme igjen så lenge dette fascist-samfunnet er deres forbilde.

USA er et innvandrerland som har en kenyansk innvandrer som sin leder, noe FrP er imot

Hvor mange mørk hudete innvandrere sitter i Stortinget forresten? Sikkert i et demokrati noe i forhold til sitt befolkning 5% kanskje?

Flere meningsmåler viser at flertall europeere støtter dødstraffen i visse tilfeller men lovene ikke reflekterer flertall meninger og virker udemokratiske. USAs lover har en tendens å bli mer demokratiske og reflekterer flertallets meninger.

Lenke til kommentar

Flere meningsmåler viser at flertall europeere støtter dødstraffen i visse tilfeller men lovene ikke reflekterer flertall meninger og virker udemokratiske. USAs lover har en tendens å bli mer demokratiske og reflekterer flertallets meninger.

Et jævlig relevant spørsmål er jo hvorfor flertallet mener det de mener. Du kan hjernevaske 80% av befolkningen til å digge jødeutryddelse, men det er jo ikke noe argument for at dette i seg selv er bra.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er et grovt overtramp på gutten. Saken burde aldri blitt tatt opp.

Om det var sterk mistanke, så skulle politiet sjekket ut om han hadde planlagt noe.

Men denne saken her ville aldri ha blitt noen stor sak i Norge. Gutten avsluttet med å si: "Bare tulla" og "LOL", noe som kanskje er viktigere / mer tungtveiende enn det første han skrev.

Så må man se hva slags kontekst det er skrevet i, osv.

Dette er et grovt overtramp.

I praksis får han livstid i fengsel i Norge.
Lenke til kommentar

Et jævlig relevant spørsmål er jo hvorfor flertallet mener det de mener. Du kan hjernevaske 80% av befolkningen til å digge jødeutryddelse, men det er jo ikke noe argument for at dette i seg selv er bra.

Når mann ser på alternativene så er autoritære kontroll ikke mye bedre og oftere verre

Nordmenn er mer vant til å stole på hverandre og akseptere elitens kontroll. Ditt homogent samfunn sammen med janteloven gjør elitens jobb lettere å akseptere mindre demokratiske lover

Så lenge eliten respekterer grunnloven og menneskerettigheter går alt bra

Lenke til kommentar

USA er et innvandrerland som har en kenyansk innvandrer som sin leder, noe FrP er imot

Hvor mange mørk hudete innvandrere sitter i Stortinget forresten? Sikkert i et demokrati noe i forhold til sitt befolkning 5% kanskje?

Svarte har vel alltid vært underrepresentert i kongressen også?

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...