Gå til innhold

Avikling av militæret

Anbefalte innlegg

Det aller meste av disse private millitære selskapene utgir seg for å være sikkerhetsselskap som er livvakter og sørger for sikkerheten til div oppdragsgivere. Men i virkeligheten utfører de i stor grad rene millitære oppgaver og er ofte offensive og aggressive istedenfor defensive og konfliktløsende.
Baltazar? Er det deg?

Som jeg har vist til tidligere så har også disse private millitære selskapene som du liker så godt flere ganger også blitt leid inn for ren krigføring og for velting av styret/regjeringer i land.

... finansiert av staten.

Fordelen med et offentlig militære er at de har et felles mål: nemlig å beskytte hele landet. Dette inkluderer landeområder, folk, ressurser osv.

Hvis vi tar eksempelet hvir det var 500 norske stater med hvert sitt private forsvar.

Hvordan vil du skape dette felles målet om å beskytte hele landet med et privat militære, dersom man møter et angrip fra en sterk og samlet fiende?

Hvem skal være overordnet og ta de endelige avgjørelsene?

Det er jo klart at det mest effektive er dersom de 500 statene står samlet, istedenfor hver for en. Gjelder ikke "èn for alle, alle for èn" i krigssituasjoner hvor man møter en fiende som er sterk, koordinert og har et felles mål?

Jeg er helt enig med deg i at det blir helt ulogisk å forsvare en stat ved hjelp av fem hundre forskjellige sikkerhetsselskaper. Men det er jo nettopp det at vi har en stat som er litt av problemet mitt. Jeg støtter ikke bare en dekonstruksjon av militæret, jeg støtter en dekonstruksjon av nasjonen Norge.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette startet jeg med. Hvorvidt det gjelder én eller tjue eller hundre personer spiller ingen rolle. Poenget er at slike forsvar er mer effektivt og bedre, fordi en konkurranseutsetting nesten helt sikkert vil heve kvaliteten. Og både du og jeg vet at det norske forsvaret har nøyaktig null å stille opp med mot f.eks Russland uansett om det er den norske stat som forvalter det eller ikke.

Jada, det finnes allerede både i Norge og i utland, i Norge er det illegalt mens i foreksempel sør afrika fungerer det jo super bra...

Jeg jobbet 4, 5 år i forsvaret og er glad jeg med sikkerhet kan si at innsatsen har ført til at mange av dere har grunn til å tro at det har vært en laverw trusselgrad en det faktisk fremstår som at dere er klar over.

Jeg har fått flere tilbud i fra private aktører, både illegale og legale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...