ostenxx Skrevet 8. juli 2013 Del Skrevet 8. juli 2013 Hei. Jeg vurderer sterkt å bestige Galdhøpiggen for første gang i sommer i forbindelse med en biltur. Jeg bor i Møre og Romsdal og vil ta turen til Lom i forbindelse med en kjøretur via Trollstigen og Geiranger. Spørsmålet mitt er om det finnes, med utgangspunkt i Lom, ruter opp til toppen som ikke krever guide? Jeg tenkte først og fremst å gå ruten fra Spiterstulen. Jeg er til opplysning relativt fjellvant, men innehar naturligvis ikke tilstrekkelig kunnskap til å krysse en isbre alene. Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 8. juli 2013 Del Skrevet 8. juli 2013 Det greieste er å overnatte på Spiterstulen og starte neste morgen. Det er det merket rute til toppen som ikke krever guide overhodet. Jeg var der som 10-åring og gjennomførte turen fint (ikke alene selvsagt). Spiterstulen ligger på 1100 meter, så det er mindre enn 1400 meter stigning til toppen. Guidebøker sier at det tar 4 timer å gå opp, men 2,5 til 3 timer er mer realistisk om man ikke tar det som en tusletur da. Det er hytte på toppen hvor man kan gå innendørs, så dårlig vær er ingen hindring. Men om det er klarvær har man norges desidert flotteste utsikt fra toppen. Absolutt en tur alle burde unne seg minst en gang i livet. 2 Lenke til kommentar
William_S Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Spiterstulen er bra det, fin sti opp til toppen, men med mye ur, veldig mye ur. Det merkes på vei ned for å si det sånn. Man får med seg to andre topper med på kjøpet om man går fra Spiterstulen, først bestiges Svellnosi også Keilhus topp før man stiger opp på Galdhøpiggen. Dersom man vil ha en lettere tur, men med brefører kan man gå fra Juvasshytta hvor stigningen ikke er så mye. Dvs man starter på 1800 moh. Det er ikke verdt å ta turen opp i tåke eller dårlig vær som nevnt over, her er kun godvær godt nok. Det er tross alt en topptur. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå