Gå til innhold

[Løst] Ny posisjon trenger hjelp

Lfcfanew

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har da fått en ny posisjon som spiss og jeg har tidligere spilt midtstopper. Jeg er litt "fersk" så jeg lurte på om dere har noen gode tips og komme med for jeg fikk ikke all verdens hjelp fra nettet... :p tusen takk på forhånd :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil anbefale å trene "touch", der målet er å bruke færrest mulig berøringer for å få ballen til å gå dit du vil. Tenk deg at du får en passning som er slik at du ikke får skutt på direkten, så vil du med mye "touch"-trening kunne raskt og effektivt komme deg til en bedre posisjon for skudd. Optimalt sett innen 1 eller 2 berøringer.

Ellers bør du aldri være stillestående. Det er som kjent mye vanskeligere å kontrollere en spiller som er i konstant bevegelse, eller det vil si at dersom du er Usain Bolt så kan du vel tillate deg å stå i ro :p

Oppfølging til det å være bevegelig er posisjonering. Det er for eksempel mye bedre å ligge i blindsonen til en motspiller enn å stå i synsradiusen hans, og på denne måten vil medspilleren din vite hvor du er mens motspilleren må bruke ekstra med tid på å finne deg.

Videre så bør du vise dine medspillere hvor du vil ha ballen. Dette kan gjøres på mange ulike måter, men det er sjelden heldig å skrike høyt og veive med armene ;) Det optimale her vil gjerne være et innarbeidet stikkord, et blikk eller en liten subtil bevegelse.

For å kunne nyttiggjøre deg av alt jeg har nevnt til nå så er det en ting som er viktigere enn alt annet, nemlig skaff deg overblikk. Når du ikke har ballen, så er det alfa omega å orientere seg på banen. Hvor er motspillerene? Hvor er medspillerene? Hvor står keeper? Hvor er det åpne rom? Ved å skaffe all denne informasjonen så er du mye bedre rustet til å plassere deg riktig, gå på gode løp, få mest ut av "touch"-treningen, osv...

Til slutt vil jeg bare si at du kan tjene mye på å trene med begge bena. Jeg mener ikke at du skal bli like god med begge, men en vet aldri hvor verdifullt et greit trent "venstreben" er før en har vært i situasjonen ;)

Lenke til kommentar

Det står ikkje noko om alder, styrke/svakhet eller nivå her, men det som gav meg det største overtaket på forsvaret var å trene rykk og ballkontroll.

Er og litt uenig i det Otemba seier om å vere i konstant bevegelse. Av og til kan det vere ein fordel å halde seg stilleståande, som feks om du kjem deg inn i blindsona til forsvaret. Det kan og flytte fokuset over på dei andre offansive spelerane på laget, men dette er noko du må prøve deg fram til under ein kamp.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...