Gå til innhold

2013 kan bli De Grønnes gjennombrudd - hvilke konsekvenser får det?

Anbefalte innlegg

Se nyhetssak: https://www.aftenpos...ml#.Udq1bm3N4rc

MDG gjør det stadig bedre på meningsmålingene, og sperregrensa ser ut til å være et realistisk mål.

Sett at de faktisk kommer over 4% i valget - hva tror dere dette vil ha å si for norsk politikk de neste fire årene? Det er jo et "nytt" parti som på en del områder skiller seg ganske radikalt ut fra "mainstream" norsk politikk og bringer en del nye meninger og tanker med seg.

Nei, dette er ikke ment som en ensidig pro-MDG reklamehallelujatråd, jeg er faktisk nysgjerrig på meninger og tanker rundt dette. Helst høvelig objektive sådanne :)

Forøvrig synes jeg jo de (MDG) er flinke til å lage morsomme illustrasjoner til sakene sine, a la denne;

1044622_10151682637787156_1266581485_n.png

Et friskt pust. Vi behøver det, etter Sponheim takka for seg!

Endret av jonlem
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser for meg at de vil ha muligheten til å i det minste irritere Arbeiderpartiet eller Høyre, og hvis de bruker taleretten sin godt nok, så kan de i det minste nå ut til langt flere enn før. Hvis de skal utrette noe som helst på kjernepunktene de har så er de nok nødt til å alliere seg godt med f. eks SV og Venstre dog.

Lenke til kommentar

Vi får jo se hva dem kommer med, kjenner lite til partiet sin politikk, men har mine aninger om at miljøvern er en smule prioritert.

Det kan hende at det har litt større vekt hos MDG enn hos de andre partiene ;P

Endret av Shrooms
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sperregrensen virker fjernt, et mandat eller to er mer nærliggende. Sannsynligvis blir ikke påvirkningskraften stor i kommende periode, på grunn av borgerlig flertall. Stemmene deres kan bli avgjørende dersom det blir mindretallsregjering, men dragkampene vil nok i hovedsak foregå mellom de fire blå.

Mer spennende blir det å se hvordan partiets inntreden påvirker de andre mindre partiene. Er det plass til tre miljøpartier? Vil SV og Venstre heller måtte rendyrke sine henholdsvis sosialistiske og liberale profiler? Egentlig skulle det ikke være plass til MDG i Norge, med etablerte miljøpartier i begge blokkene. Spørs også om det er plass til hele åtte partier - kanskje er partiet en døgnflue, eller det kan presse ut et annet parti?

Erfaringer fra andre land grønne partier har hatt suksess, f.eks Sverige, Tyskland, Frankrike og Australia, tilsier at partiet til slutt vil endre opp i allianse med venstresiden. "Blokknøytraliteten" er ikke nødvendigvis reel. Muligens blir partiet med i en ny rødgrønn allianse frem mot 2017. Kanskje med SV og AP, dersom SP finner tilbake til sentrum. Eventuelt i en ny firepartikonstellasjon.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det hadde sikkert vært et friskt pust som jeg gjerne hadde sett i Stortinget på bekostning av SV, men jeg tror ikke at MDG kommer over sperregrensen ved mindre de får en god margin. Som regel får de mer ekstremistiske partiene større oppslutning på meningsmålinger enn i selve valget.

Lenke til kommentar

Nja. MDG overrasket stort i 2011 ved å få inn representanter i flere kommunestyrer. De var heller undervurdert på målingene. Tror ikke de vektes noe særlig opp nå heller, i forhold til råtall.

At de passerer sperregrensen i år er helt usannsynlig, men distriktmandater er mulig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nja. MDG overrasket stort i 2011 ved å få inn representanter i flere kommunestyrer. De var heller undervurdert på målingene. Tror ikke de vektes noe særlig opp nå heller, i forhold til råtall.

At de passerer sperregrensen i år er helt usannsynlig, men distriktmandater er mulig.

Hvorfor mener du det er usannsynlig? Tatt i betraktning veksten både på meningsmålinger og i medlemstall (såvidt jeg får høre vokser antallet medlemmer omtrent proporsjonalt med oppslutninga), så virker firetallet godt innen rekkevidde?

Lenke til kommentar

Fordi snittet ligger på 2%, og det er bare to måneder til valget. De har ikke hatt en eneste enkeltmåling over sperregrensen nasjonalt, dessuten vil også andre partier mobilisere i innspurten. I tillegg peker også enkelte piler nedover i juli, og det er sjeldent partier stormer over sperregrensen ved gjennombruddsvalget.

2017 er mer sannsynlig, men det er ikke engang sikkert de kommer i det hele tatt i år. Mange målinger plasserer MDG utenfor, og Rødt inne.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Sett at de faktisk kommer over 4% i valget - hva tror dere dette vil ha å si for norsk politikk de neste fire årene? Det er jo et "nytt" parti som på en del områder skiller seg ganske radikalt ut fra "mainstream" norsk politikk og bringer en del nye meninger og tanker med seg.</span>

Det at en politisk bevegelse er ny og radikal trenger ikke være positivt. For meg ser det ut som om Venstre har fått to nye konkurrenter som single-issue: Piratpartiet for personvern og Grønne på miljøvern, hvilket i grunnen er alt Venstre står for.

Lenke til kommentar

Det hadde sikkert vært et friskt pust som jeg gjerne hadde sett i Stortinget på bekostning av SV,

Indeed: http://www.abcnyheter.no/nyheter/2013/07/09/sv-kan-miste-stortingsplasser-til-miljoepartiet-de-groenne

Personlig mener jeg det er en seier for samfunnet vårt.

Det at en politisk bevegelse er ny og radikal trenger ikke være positivt. For meg ser det ut som om Venstre har fått to nye konkurrenter som single-issue: Piratpartiet for personvern og Grønne på miljøvern, hvilket i grunnen er alt Venstre står for.

Nei, for all del - radikalt er ikke nødvendigvis positivt. Men samtidig, jeg mener man behøver å ta med ytterpunktene, dvs også de radikale meningene, for å kunne komme til en høvelig middelvei som brorparten kan leve med. Venstre er blitt for tamme, det samme gjelder SV, i mine øyne har disse mistet mye troverdighet spesielt i spørsmål som omhandler miljø- og naturvern.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Udelt positivt dette. Man får et nytt parti med nye krefter og innfallsvinkler. Det trenger ikke å forholde seg til historien eller tidligere handlinger gjort av partiet, siden det er så nytt.

Jeg tror også at dette kan positivt påvirke interessen for politikk i Norge, man får et friskt pust inn i den rødblåe suppen.

Lenke til kommentar

Veldig positiv til MDG. Klima og miljø er de viktigste saken for kloden vår, og her leverer MDG lysår foran resten. De store partiene er rendyrkete petroholikere og de små bare sitter og nikker. Jens har skuffet miljøet stort og det samme kommer helt sikkert Erna til å gjøre.

Jeg skjønner ikke de som sier at det ikke er plass til flere miljøpartier; det er klart det er. Det er plass til de partiene som befolkningen stemmer inn på Stortinget. At MDG vokser tyder på at flere og flere innser at oljealderen er på hell og at vi som nasjon er tjent med å omstille oss nå.

NORGE UT AV FOSSILALDEREN!

• Liker 1
Lenke til kommentar

NORGE UT AV FOSSILALDEREN!

Jeg er også kjempepositiv til MdG, dog det er noe som "skurrer" litt.

Det går på at et kull-kraftverk forurenser 100 ganger mer radioaktivt enn et tradisjonelt kjernekraftverk, og MdG hevder at vindkraft og solkraft faktisk kan tilveiebringe mer enn 20% av energibehovet.

Det skurrer, fordi det er totalt urealistisk å hevde at man kan erstatte kullkraft med fornybar energi alene, innen en oversiktelig tidsperiode.

Hadde MdG bare vært for Thorium...

Endret av Rogaland Piratparti
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nei, for all del - radikalt er ikke nødvendigvis positivt. Men samtidig, jeg mener man behøver å ta med ytterpunktene, dvs også de radikale meningene, for å kunne komme til en høvelig middelvei som brorparten kan leve med. Venstre er blitt for tamme, det samme gjelder SV, i mine øyne har disse mistet mye troverdighet spesielt i spørsmål som omhandler miljø- og naturvern.

Jeg tror det positive som de radikale bidrar med er belysning av visse aspekter som er oppe til diskusjon, men iblandt bare grumser de til.

Det grunnleggende aspektet som jeg tror MdG kan bidra til å belyse er om mennesket kan ta seg til rette i (på bekostning av) naturen (anthropocentrism), eller om naturen skal beskyttes på bekostning av mennesket (Biocentrism).

Selv står jeg helt klart innen anthopocentrism, og kan ikke se at noen har rett til å bruke vold mot andre mennesker for å forhindre disse i å leve (ett bedre liv) for å redde ett tre eller ett dyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...