Gå til innhold

Oppgradering: CPU, HK og RAM (~3-4000kr) mest for Penga

Anbefalte innlegg

Hallåis!

Da er det vel på tide å bytte ut min drøyt 4-5 år gamle Intel 8500 (s775) PC med ny innmat. Trenger SATA 3.0 så jeg får utnytta SSD-ene mine.

Lukter på Intel selvsagt. Oppgraderingen skal gi et merkbart løft til mitt nåværende oppsett håper jeg, så holder meg til 3-4000 kr totalt.

Noget punkter:

* Hvilken CPU gir mest ytelse per pris i 2-3000 kr klassen? (Socket 1155/1150)

* Gjerne litt overklokkingsmuligheter, om det blir en vesentlig billigere CPU.

* Hovedkort kan gjerne være billig (unøldig med SLI, CrossFire, etc)

* 8-16GB RAM

* Støtte for RAID(0 og 1) er kjekt, men absolutt ikke et kritere

* USB 3.0

*PC skal brukes til mye rart (videoredigering, spill, kontorarbeid, etc..)

Om det lønner seg, går jeg gjerne for slike pakketilbud som ala Komplett har. Vet ikke om det er så mye å tjene på det egentlig. Vil gjerne vite hvor mye det er å tjene på å hoppe opp en prisklasse på CPU for så vidt.

Takker for alle bidrag :-)

Er litt utdatert på PC-bygginga.

Endret av m0g1e
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

i7-4770K - 2,500kr

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB - 650kr

Nesten hvilket som helst MB 1150, jeg liker Z87 chipset.

Hva skal du egentlig bruke dataen til?

Hvorfor 1155 socket?

Endret av Ares NOR
Lenke til kommentar

Må nesten holde meg litt i skjorta her.. men ser jo også at AMD har FX-8350 til en rimelig penge, samt at HK-pris ikke blir så dyr som et tilsvarende Intel Z87-kort. Leser litt tester og sammenligninger mellom 4670K og 4770K nå, og får jo voldsomt lyst på 4770K. Sistnevnte skal jo også kunne klokkes littegrann synes det ut som her:

http://www.hardwarec...-review-27.html

Nå er jeg litt skeptisk til å hoppe av Intel-toget etter veldig mange år. Jeg ser også TDP på Fx-8350 er på hele 125W mens Intel sine er på 84W. Nå har jeg riktignok en ganske stor og tung kjøleribbe:

4599BA5C9F90CE05148526EC41CD0B9256A3A2F1_large.jpg

Men om FX-8350 takler all varmen så skal det vel kunne gå greit.

Klokkemulighetene er egentlig ikke så veldig viktig, men det er kjekt å kunne legge inn noen ekstra Hz om det enkelt lar seg gjøre.

Endret av m0g1e
Lenke til kommentar

Så du skulle ha 1150, da mener jeg egentlig hva jeg skrev i første post.

Men hva skal du egentlig bruke dataen til?

FX-8350 er tilsvarende 4670K i spill som tar ibruk hyperthreading, og tilsvarende hva 3570K i spill uten hyperthreading, hvis jeg husker riktig. 4770K er hakket over alle sammen.

Men som Aerow nevner kan du også gå for i5, men spørs helt på hva du skal bruke din data til?

Skal du spille nyere spill som tar ibruk hyperthreading? Skal du holde på med 3D/Video/Bilde redigering?

Det samme gjelder på RAM, trenger du mere enn 8GB ram?

IB & Haswell får mye mere ut av vannkjøling om du har planer om overclocking.

Lenke til kommentar

Det blir primært til videoredigering/photoshop/Dreamweaver, noe spill - Mye multitasking med andre ord.

Trodde for øvrig Hyperthreading var gammalt..? (Pentium 4). Vet ikke hvilke spill som tar i bruk dette, men generelt spilles det stort sett Valve-spill som TF2, AC, og annet diverse i mindre grad.

Det koker egentlig mye ned til om jeg skal holde litt tilbake med investeringene, og heller legge litt mer penger inn når Hawellplattformen er kommet på beina kanskje?

Hvordan får jeg mer ut av IB/Haswell med vannkjøling mener du?

Endret av m0g1e
Lenke til kommentar

Med tanke på at du skal drive med videoredigering og lignende ville jeg absolutt gått for i7 4770K, hvis budsjettet tillater det. Det eneste spillet jeg har sett som tar nytte av Hyper Threading er Crysis 3, men du skal ikke se bort i fra at når den nye konsollgenerasjonen kommer at flere og flere spill vil ta nytte av Hyper Threading grunnet konsollenes 8-kjerners CPU.

Lenke til kommentar

Ser nå på følgende:

• Asus Z87-C (har 4 USB 3.0 mot -K modellen som har 2 x bak bare ) - 950,-
  • Intel Core i7 4770K 3,50GHz Socket 1150 Box - 2500,- kr
  • Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB - 850,-

Burde jeg legge inn penger i noe bedre RAM? Har dette noen hensikt?

Lenke til kommentar

Hvordan vil forskjellen på et MSI Z87-G43 og Asus Z87-C være? De er samme brikkesett så vidt jeg ser. Er MSI sitt G43 mindre klokkevennlig enn Z87? Har G43 noe med grafikken å gjøre?

Husker G43 fra tidligere chipset, så vurderte derfor ikke denne pakken så mye da jeg trodde dette var chipsettet.. men tok feil såvisst :green:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...