Gå til innhold

AMD XP 2500+ med BOXED vifte

lame

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig bygt en PC med en AMD XP 2500+ prosessor og et MSI KT4M-L hovedkort. Jeg har problemer med at CPU temperaturen er høy. Når jeg kobler CPU viften til strømuttaket for cpu vifte på hovedkortet går viften kun i 1500 RPM. Når jeg kobler den til strømuttaket for kabinettvifte går det i 3000 RPM. CPU temperaturen går ligger på 65-70 grader når viften går i 3000RPM. Den blir enda mer når viften går i 1500RPM.

Jeg er ganske sikker på at viften er rikti montert, jeg har brukt goop og følgt AMD sine bruksanvisninger. Hvor raskt er det meningen at boxed viften skal gå (i RPM)? Og hva er normal temperatur på en slik prosessor med boxed vifte?

PCen er forøvrig ikke ustabil, men den høye temperaturen bekymrer meg litt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

65 - 70 grader er da alt for varmt. Min ligger på rundt 40grader, men på eit Abit nf7-s v2.0 kort.

Prøv med å ta av cpu kjølaren og prøv ein gong til. Pass på å ikkje sett den opp-ned. (går faktisk ann på enkelte kjølare.)

Trur det er ein guide for å legge på kjølepasta på hw.no eller overklokking.no

Normal RPM på ein Boxed vifte utan viftestyring er vell rundt 3000RPM.

Cpu vifta BØR vere kobla til hovedkortet slik at BIOS kan "slå seg av" vist vifta stopper.

Kobler du den rett til PSU får den samme RPM som ein vanlig kabinett vifte. Altså rundt 1500 trur eg.

Vist det er noen i nærmiljøet med litt hardware erfaring be han inn på ein cola og litt sjokolade ;)

Lenke til kommentar

Har prøvd å ta den av og på flere ganger. Jeg har renset den skikkelig og lagt på et nytt lag kjølepasta hver gang. Jeg har punktlig følgt AMD sin bruksanvisning og anbefalinger.

Varmen blir hvertfall overført fra CPUen til kjøleribba, for kjøleribba er glovarm. Merekeli sak dette her :(

Lenke til kommentar

Sjekk i bios om du har viftestyring på. Dersom du har viftestyring på så vil vifta gå på 1500 omdreininger til du nærmer deg tempen som er spesifisert som "critical" i bios. Sjekk det først og disable viftestyring dersom den står på. Mye tiyder på at vifta di går nærmere 7 V enn 12 V :yes:

Har forresten opplevd tidligere at en CPU vifte som begynte å bli gammel og slitt kun ville makse ut på 1500 o/min. Så det kan jo være vifta som ikke er helt god også, men da er det rart at den går på 3000 når den blir koblet rett i molexen.

Lenke til kommentar
Normal RPM på ein Boxed vifte utan viftestyring er vell rundt 3000RPM.

Cpu vifta BØR vere kobla til hovedkortet slik at BIOS kan "slå seg av" vist vifta stopper.

Kobler du den rett til PSU får den samme RPM som ein vanlig kabinett vifte. Altså rundt 1500 trur eg.

Det trur ikke jeg... Kobler du en CPU vifte rett på molex kontakten rett i PSU så går den på ca. 3000 o/min på 12 V nærmer seg kjapt 1500 når kobler på 7 V

Sjekk også for bios oppgradering, ofte så er det temp fix i nye bioser :-) Det hadde jo vært det enkleste :lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...